Dzieci nadopiekuńczych rodziców mają kłopoty z samoregulacją

Redakcja Portalu
2018-07-05
Dzieci nadopiekuńczych rodziców mają kłopoty z samoregulacją
Dzieci wychowywane przez nadopiekuńczych rodziców gorzej radzą sobie z regulacją emocji i zachowań, przez co mogą mieć problemy w środowisku szkolnym – wynika z badania zamieszczonego na łamach „Developmental Psychology”.

Naukowcy z Uniwersytetu Minnesoty, Uniwersytetu Karoliny Północnej (USA) i Uniwersytetu w Zurychu (Szwajcaria) przez osiem lat śledzili losy ponad 400 maluchów - obserwowali je podczas zabawy z rodzicami, rozmawiali z nimi, kontaktowali się z ich nauczycielami.

Na podstawie uzyskanych wyników doszli do wniosku, że dzieci wychowywane przez nadopiekuńczych rodziców dysponowały w wieku pięciu lat słabszą regulacją emocjonalną i behawioralną. W wieku dziesięciu lat maluchy te były bardziej narażone na problemy emocjonalne, miały gorsze umiejętności społeczne i gorzej radziły sobie w szkole.

„Nasze badanie pokazało, że dzieci posiadające nadopiekuńczych rodziców mogą być gorzej przygotowane do radzenia sobie z wyzwaniami wieku dorastania, zwłaszcza w środowisku szkolnym. Dzieci, które nie potrafią regulować swoich emocji i zachowań, częściej niewłaściwie zachowują się w klasie, mają problemy z nawiązywaniem przyjaźni i gorzej radzą sobie w szkole" - komentuje dr Nicole B. Perry, koordynatorka badania.

Nadopiekuńczość rodziców była szczególnie widoczna podczas zabaw z dzieckiem. Nadmiernie kontrolujący opiekunowie ciągle pouczali dziecko, w co powinno się bawić, jak powinno się bawić i jak powinno zachować się po zabawie. Byli bardzo surowi i wymagający. Dzieci reagowały na to wycofaniem i apatią lub otwarcie okazywały swoją frustrację.

Tymczasem według dr Perry rola rodziców nie polega na kierowaniu każdym ruchem malucha, ale na stwarzaniu mu możliwości do samodzielnego rozwoju. Zdaniem badaczki opiekunowie powinni być wrażliwi na potrzeby dziecka, rozmawiać z nim o emocjach i różnych sposobach reagowania, wyjaśniać konsekwencje określonych działań, a przede wszystkim powinni wiedzieć, kiedy dziecko jest w stanie samo poradzić sobie z sytuacją, a kiedy potrzebuje pomocy osoby dorosłej.

„Dzieciom, które rozwinęły zdolność efektywnego uspokajania się w stresujących sytuacjach i właściwego kierowania swoim zachowaniem, łatwiej sprostać wyzwaniom okresu preadolescencji w środowisku szkolnym" - podsumowuje dr Perry.

O szczegółach badania możemy przeczytać pod adresem: https://europepmc.org/abstract/med/29911876 (PAP)

 

PAP - Nauka w Polsce

Źródło: http://naukawpolsce.pap.pl

 

drukuj poleć artykuł

Wasze komentarze:

Brak komentarzy.

Przydatne placówki

Urlop ojcowski
Staraniowy
Felietony
DNA
Nasi Partnerzy: Międzynarodowa Fundacja na Rzecz Rozwoju Nauki i Promocji Zdrowia Przejdź na stronę IQON
Podmiot odpowiedzialny: International Science and Health Foundation, ul. Kunickiego 10, 30-134 Kraków, tel.: (12) 633 80 57, fax.: (12) 633 80 55