Podsumowanie Miesiąca Świadomego Rodzicielstwa

Redakcja Portalu
2011-06-27
Podsumowanie Miesiąca Świadomego Rodzicielstwa
Potrzeba edukacji seksualnej wśród nastolatków wciąż jest ogromna, młodzi ludzie nie mają dostatecznej wiedzy o życiu seksualnym i nie są przygotowani do odpowiedzialnego rozpoczęcia życia seksualnego. Wychodząc naprzeciw ich oczekiwaniom, tuż przed wakacjami, w 5 miastach Polski po raz czwarty odbyły się akcje edukacyjne w ramach Kampanii na Rzecz Świadomego Rodzicielstwa „Kiedy 1+1=3”. Ponad 87% osób, które w nich uczestniczyły uznało taką inicjatywę edukacyjną za potrzebną.

Brak obowiązkowych lekcji wychowania seksualnego, a także rozmów z rodzicami na tematy związane z dojrzewaniem powodują, że młodzi ludzie nie są odpowiednio przygotowani do podejmowania świadomych zachowań seksualnych. By pomóc nastolatkom w edukacji seksualnej już po raz czwarty podczas Miesiąca Świadomego Rodzicielstwa, który w swoim kalendarzu uwzględniał: Dzień Matki, Dzień Dziecka i Dzień Ojca, odbyły się pikniki edukacyjne w 5 miastach Polski: Zamościu, Szczecinie, Płocku, Krakowie i Warszawie.

Podczas akcji młodzież miała możliwość zdobycia wiedzy na temat podejmowania współżycia seksualnego oraz metod antykoncepcji. Rozdano kilka tysięcy bezpłatnych broszur edukacyjnych, ginekolodzy oraz położne ze szkół rodzenia udzielali licznych konsultacji i odpowiadali na pytania dotyczące intymnych sfer życia. Eksperci podkreślają, że najwięcej wątpliwości dotyczyło metod antykoncepcji: mylenie antykoncepcji awaryjnej z tabletką wczesnoporonną, mylenie metod chemicznych z hormonalnymi, a wśród mam przekonanie, że skuteczną metodą zapobiegającą kolejnej ciąży jest karmienie piersią - to tylko niektóre z poruszanych kwestii.

Nie zabrakło także atrakcji dla najmłodszych uczestników pikników - pod opieką animatorów dzieci brały udział w grach i zabawach o tematyce rodzinnej.

Zbliżające się wakacje i okres letnich wyjazdów to czas, który sprzyja rozpoczynaniu przez młodych ludzi współżycia seksualnego i wzmożeniu aktywności seksualnej. Dlatego tak ważne jest przypominanie im o rozważnym podejmowaniu tej decyzji. Działania takie, jak Kampania na Rzecz Świadomego Rodzicielstwa, dają młodzieży możliwość czerpania wiedzy na temat seksualności ze sprawdzonych źródeł" - mówi dr n. med. Grzegorz Południewski z Towarzystwa Rozwoju Rodziny.

Podczas akcji, jak co roku, dystrybuowany był „Przewodnik po antykoncepcji, czyli jak świadomie planować rodzinę" opracowany pod merytoryczną opieką Polskiego Towarzystwa Ginekologicznego oraz po raz pierwszy, nowy poradnik „Jak być świadomą mamą" dla kobiet planujących dziecko i przyszłych mam. W quizach edukacyjnych dotyczących antykoncepcji za prawidłową odpowiedź przyznawano nagrody. W sumie rozdano ponad 3000 gadżetów. W 5 miastach w zabawach edukacyjnych wzięło udział ponad 1200 osób.

Nasze akcje potwierdzają wnioski płynące z badań CBOS przeprowadzonych w ramach Kampanii - młodzież nie ma odpowiedniej wiedzy na temat życia intymnego i poszukuje odpowiedzi na najbardziej nurtujące pytania dotyczące tej sfery życia. Jednak widać, że seks to wciąż temat tabu - ciągle obecny wstyd, lepiej się nie przyznawać, że mnie to dotyczy i udawać, że wszystko już wiem - mówi Magdalena Bober z firmy Gedeon Richter Marketing Polska Sp. z o.o., która jest inicjatorem Kampanii. „Cieszymy się, że młodzi ludzie mieli szansę skorzystać z porad specjalistów z dziedziny planowania rodziny. Rodzice nie przekazują dzieciom odpowiedniej wiedzy na temat seksualności
i metod antykoncepcji, a w szkołach program lekcji wychowania do życia w rodzinie często nie spełnia oczekiwań uczniów. Wierzymy, że warto podejmować tego typu działania edukacyjne i będziemy je kontynuować
" - uzupełnia.

Jak wynika z badań CBOS przeprowadzonych w ramach Kampanii na Rzecz Świadomego Rodzicielstwa „Kiedy 1+1=3" nastolatki wiedzę na temat seksualności czerpią głównie od rówieśników - 55,4% i z Internetu - 43,9 %, w dalszej kolejności od nauczycieli - 34,9% i z czasopism młodzieżowych - 32,6%.

W tym roku do udziału w Miesiącu Świadomego Rodzicielstwa organizatorzy zachęcali szczególnie uczniów i nauczycieli szkół ponadgimnazjalnych. W Kampanię zaangażowało się 17 szkół - każda z nich otrzymała pakiet „Przewodników po antykoncepcji, czyli jak świadomie planować rodzinę", a do zainteresowanych placówek przesłano książkę autorstwa prof. Zbigniewa Izdebskiego, prof. Tomasza Niemca i dr Krzysztofa Wąża „(Zbyt) młodzi rodzice", która szeroko opisuje zjawisko rodzicielstwa nastolatków. Autorzy publikacji zauważają, że obniża się wiek inicjacji seksualnej: prawie połowa osiemnastolatków ma ją już za sobą (49,9% chłopców i 47,3% dziewcząt).Potrzeba edukacji w tym zakresie jest więc coraz większa.

Patronat honorowy nad Kampanią sprawują: Polskie Towarzystwo Ginekologiczne i Towarzystwo Rozwoju Rodziny. Inicjatorem Kampanii jest firma Gedeon Richter Marketing Polska Sp. z o.o. - patron świadomego rodzicielstwa.

Więcej informacji o Kampanii na stronie www.swiadomerodzicielstwo.com

O Kampanii na Rzecz Świadomego Rodzicielstwa „Kiedy 1+1=3”

Inspiracją do zainicjowania Kampanii na Rzecz Świadomego Rodzicielstwa „Kiedy 1+1=3" w 2008 roku były alarmujące statystyki dotyczące nieodpowiedzialnych zachowań seksualnych młodych ludzi w Polsce, a także niedostatecznego poziomu ich wiedzy nt. antykoncepcji. Celem „Kiedy 1+1=3" jest promocja odpowiedzialnych zachowań seksualnych, wiedzy o antykoncepcji oraz świadomym planowaniu rodziny. We współpracy z Centrum Badań Opinii Społecznej przeprowadziliśmy badania nt. postaw i zachowań seksualnych młodych ludzi , sytuacji młodocianych matek oraz młodocianych ojców , a także sytuacji osób, które zostały babciami i dziadkami znacznie wcześniej, niż się tego mogły spodziewać - kiedy rodzicami stawały się ich nastoletnie dzieci. W trakcie organizowanego w ramach Kampanii Miesiąca Świadomego Rodzicielstwa, który swoim terminarzem obejmuje Dzień Matki, Dzień Dziecka i Dzień Ojca, co roku odwiedzamy 5 miast Polski. W ubiegłych latach gościliśmy w Lublinie, Krakowie, Wrocławiu, Gdańsku, Toruniu, Białymstoku, Olsztynie, Łodzi, Poznaniu, Kielcach. Rzeszowie, Katowicach, Zielonej Górze. Kampanię na Rzecz Świadomego Rodzicielstwa „Kiedy 1+1=3" co roku wspierają media ogólnopolskie i regionalne, a także instytucje samorządowe.

drukuj poleć artykuł

Wasze komentarze:

Brak komentarzy.

Przydatne placówki

Urlop ojcowski
Staraniowy
Felietony
Nasi Partnerzy: Międzynarodowa Fundacja na Rzecz Rozwoju Nauki i Promocji Zdrowia Przejdź na stronę IQON
Podmiot odpowiedzialny: International Science and Health Foundation, ul. Kunickiego 10, 30-134 Kraków, tel.: (12) 633 80 57, fax.: (12) 633 80 55