Aquareobik w ciąży

autor: lek. med. Witold Kłosiński , 2009-05-25
Aquareobik w ciąży
Dobrze jest w okresie ciąży utrzymać umiarkowaną aktywność fizyczną, szczególnie w pierwszych dwóch trymestrach. Poprawia to nastrój i wydolność fizyczną. Wzmacnia mięśnie brzucha i elastyczność skóry. Szczególnie polecana jest aktywność w wodzie, gdyż odciąża ona stawy, zmniejsza obciążenie kręgosłupa i poprawia krążenie obwodowe.

Generalnie wykorzystuje się dwie główne formy aktywności wodnej: pływanie oraz aquareobik.

 

Aquareobik

Są to przede wszystkim ćwiczenia wykonywane w środowisku wodnym przy muzyce według ściśle określonego planu. Dzięki zmniejszonemu w wodzie ciężarowi właściwemu kobieta w trakcie ćwiczeń nie jest tak bardzo obciążona jak podczas normalnego aerobiku.

Dla płodu, który znajduje się w środowisku w wodnym w macicy, jest to najlepsza forma aktywności fizycznej matki. Każdy inny wysiłek fizyczny wiąże się ze znacznym wzrostem ciśnienia krwi, tętna, przemiany materii i metabolizmu. Wszystkie te czynniki negatywnie wpływają na płód. Dziecko jest zagrożone chwilowym zmniejszeniem w dopływie tlenu. Nadmierny wysiłek fizyczny poza środowiskiem wodnym może mieć również wpływ na zwiększone napięcie psychiczne płodu związane ze zmianą warunków jego dotychczasowego rozwoju. Tylko zajęcia w wodzie dają możliwość takiego rozłożenia wysiłku, że jest ono w zasadzie nieodczuwalne przez dojrzewający płód. Uczestnictwo w zajęciach z aquareobiku przynosi poprawę krążenia, która związane jest między innymi z usprawnieniem dopływu tlenu i składników mineralnych przez pępowinę do płodu, odciążeniem kończyn dolnych i w efekcie zmniejszeniem ryzyka powstawania żylaków nóg i odbytu. Zwiększa się ponadto ogólna wytrzymałość fizyczna, co ułatwia kobiecie ciężarnej radzenie sobie w czasie długiego porodu.

Zajęcia z aquareobiku maja również wpływ na psychikę, podobny do wpływu, jaki ma na nią ogólna aktywność fizyczna. Ułatwiają przemianę materii, poprawiają jakość snu, polepszają postrzeganie własnej osoby i ogólne samopoczucie, zwiększają aktywność w życiu codziennym. Aquareobik zwiększa również odporność organizmu na stres psychiczny i fizyczny.

Potwierdzono badaniami przeprowadzanymi w akademickich ośrodkach na zachodzie, że kobiety, które aktywnie uprawiały sporty wodne, lepiej psychicznie i fizycznie przeszły przez okres ciąży i poród. Ich niemowlaki były zdrowsze i wykazywały się lepszym rozwojem psychomotorycznym.

Zajęcia w wodzie, zarówno związane z aktywnym ćwiczeniem jak i samym pływaniem, eliminują zaparcia i pomagają ciężarnej nosić dodatkowy ciężar, wzmacniając jej mięśnie.
   
Ciężarne, które żyją aktywnie, lepiej przechodzą przez okres ciąży niż te z kobiet, które spędzają cały czas w domu.

Aktywne kobiety rzadziej zapadają na choroby ogólnoustrojowe, takie jak cukrzyca i nadciśnienie indukowane ciążą. W związku z tym zachorowalność i umieralność noworodków jest u nich mniejsza, aczkolwiek u kobiet nie uprawiających żadnego sportu jest również bardzo niewielka.

Ciężarne uprawiające aktywnie sporty wodne łatwiej utrzymują prawidłową masę ciała, zmniejszając ryzyko nadwagi.

Aquareobik jest tą forma aktywności fizycznej w trakcie ciąży, po której jest najłatwiej powrócić do wagi wyjściowej.

Proponowane formy aktywności fizycznej dla kobiet w ciąży są wykorzystywane w przygotowaniu sprawnościowym do porodu i macierzyństwa.

Aktywność fizyczna połączona z wiedza uzyskaną od położnika, z książek i z internetu oraz z ewentualnych zajęć w szkole rodzenia wzmacniają fizycznie i psychicznie ciężarną przed porodem. Rezultaty osiągnięte dzięki ćwiczeniom stosowanym w trakcie zajęć są całkowicie satysfakcjonujące i pozwalają uzyskać pozytywne nastawienie w okresie ciąży, zmniejszając lęk przed bólami porodowymi i przed samym porodem. Prawidłowa aktywność fizyczna, którą na pewno jest aquareobik (obok regularnych wizyt u położnika i prawidłowej diety) stanowi podstawowy element przygotowania kobiecego organizmu do porodu i całej lawiny zdarzeń następujących po nim.

drukuj poleć artykuł

Serwis Ciążowy.pl ma z założenia charakter wyłącznie informacyjno-edukacyjny. Zamieszczone tu materiały w żadnej mierze nie zastępują profesjonalnej porady medycznej. Przed zastosowaniem się do treści medycznych znajdujących się w naszym serwisie należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Wasze komentarze:

Yoanna
2009-09-14

Byłam kiedyś na takich zajęciach, ale nie jako przyszła mama tylko tak po prostu z ciekawości :-) Było bardzo przyjemnie i miło :)

Yoanna
symbiosis11
2009-09-25

Fajne to musi byc. Moze jak kiedys jeszcze bede w ciazy, to sie zapisze :)

symbiosis11
renia
2009-10-16

Taki aquareobik to wspaniala sprawa.Niestety sama nie moglam w takim uczestniczyc ale moze przy kolejnym dzieciatku mi sie uda. Kolezanka ,ktora chodzila byla bardzo zadowolona i twierdzila,ze dzieki temu nie miala rozstepow .Ciekawi mnie czy to prawda?

renia
ela
2010-06-19

Witam wszystkich.
Woda ma bardzo kojacy wplyw. Relaksuje ,odciaza kregoslup . Jak tylko ciezarna nie boi sie infekcji co niestety w ciazy bardzo czesto sie zdarza a na basenie o nia nie trudno i nie ma zadnych przeciwwskazan to aquareobik jest godny polecenia.
Pozdrawiam .Ela.

~ela
Iwisia
2010-07-21

Sport to zdrowie :) Ale aquareobiku jeszcze nie próbowałam, aczkolwiek słyszałam, ze to bardzo popularne się robi wśród pań :)

Iwisia
maggi
2010-11-03

Kolejny miesiąc uczęszczam na aquareobik z brzuszkiem :) Jestem bardzo zadowolona. Dużo lepiej się czuję i nie martwię się tak, że pod koniec ciąży nie będę miała siły ruszyć palcem :)

~maggi
Sabinka
2010-11-28

Chodziłabym pewnie gdyby nie duże ryzyko grzybicy. Kocham basen, ale moja skłonnośc jest ogromna.

~Sabinka
Taska
2014-01-11

z tego co widze same plusy ;] sa,a musze sprobowac

Taska

Najpopularniejsze artykuły

Urlop ojcowski
Staraniowy

Przydatne placówki

Felietony
WWC
Nasi Partnerzy: Międzynarodowa Fundacja na Rzecz Rozwoju Nauki i Promocji Zdrowia Przejdź na stronę IQON
Podmiot odpowiedzialny: International Science and Health Foundation, ul. Kunickiego 10, 30-134 Kraków, tel.: (12) 633 80 57, fax.: (12) 633 80 55