Bądź mamą, pracownikiem, realizuj pasje i… bądź szczęśliwa!

autor: Agnieszka Kęsek , 2013-10-14
Bądź mamą, pracownikiem, realizuj pasje i… bądź szczęśliwa!
Kariera, wychowanie dzieci, obowiązki domowe - już te trzysprawy mogą zapełnić cały dzień każdej kobiety. A gdzie w tym wszystkim miejsce na pasje, na samorealizację? Obecnie coraz więcejPań nie chce rezygnować ani z pracy, ani z posiadania dzieci, a do tegopragnie zachować życie towarzyskie i realizować swoje hobby. Doba wydajesię zdecydowanie za krótka, aby na każdym z tych pól działaćskutecznie i z owych działań odczuwać satysfakcję. Czy faktyczniechcąc robić wszystko zawsze znajdzie się płaszczyzna, która ucierpi? Amoże zależy to po prostu od właściwego podejścia?

Można, czy nie?

To podstawowe pytanie, które zadaje sobie wiele współczesnych kobiet. Chodzi oczywiście o połączenie pracy, wychowywaniadzieci, często też prowadzenia domu, życia towarzyskiego i realizowaniaswoich pasji. Cóż, niestety nie ma uniwersalnej recepty, nie ma teżjednoznacznej odpowiedzi, która rozwiązałaby sprawę. Nie można przecieżmierzyć wszystkich jedną miarą. Każda kobieta to odrębna historia, odrębne problemy,ograniczenia, inny poziom możliwego do otrzymania wsparcia ze strony partnera i rodziny. Na to, czy połączenie wszystkich płaszczyzn życiabędzie możliwe wpływa wiele czynników. Trzeba też jasno zaznaczyć,że nie każda z Pań będzie mogła wcielić taki plan w życie. Czasem poprostu musimy z czegoś zrezygnować, aby nie ucierpiało coś innego -ważniejszego. Poniższe rady nie są więc przykazaniami, a ich wcielenie wżycie to nie gwarancja, że się uda. Mogą jednak usprawnić lawirowaniemiędzy różnymi aspektami życia. Warto więc przynajmniej spróbować.

Po pierwsze - mierz siły na zamiary

Nierealne oczekiwania najczęściej kończą się rozczarowaniem. Chcesz wjednym tygodniu roboczym zmieścić ponad 40 godzin pracy, codziennećwiczenia (trzeba przecież trzymać formę!), wypad ze znajomymi ipartnerem, wizytę w kinie/teatrze, wielkie sprzątanie całego domu,nadrobienie zaległości książkowych, kurstańca/języka/decoupage'u, codzienne zdrowe gotowanie i spędzanieczasu z dzieckiem? Jeśli Ci się uda - gratulacje, mogłabyśprawdopodobnie poprowadzić warsztaty z zarządzania sobą w czasie iobdzielić energią kilka koleżanek. Dla większości z nas taki rozkładtygodnia jest jednak nie do zrealizowania. I nie wynika to ze złych chęci czylenistwa. Często wręcz przeciwnie - chcemy zrobić więcej, lepiej iszybciej, a zapominamy, że każdy ma swoje granice. Owszem, można staraćsię zapełnić każdy dzień co do minuty z maksymalną efektywnością, ale bardzo często po pierwszym okresie euforii następuje gwałtownyspadek energii i wyczerpanie. Mierz więc siły na zamiary - zastanów sięjak możesz podzielić swój czas w taki sposób, aby zrobić jaknajwięcej i znaleźć przy tym wszystkim czas na odpoczynek. Nie musi tobyć dzień w spa. Wystarczy że codziennie przeznaczysz choć chwilę narelaks.

Po drugie - nie zapominaj o odpoczynku

"Odpoczynek jest dla słabych" - może nie dosłownie, ale bardzoczęsto tak właśnie postrzegamy relaks. Takie przeświadczenie niekoniecznie musi być uświadamiane. Zdarza się, że jest ukryte bardzogłęboko, w naszej podświadomości. Być może wzięło się zdzieciństwa lub wczesnej młodości? Jeśli odczuwasz wyrzuty sumienia zakażdym razem, kiedy pozwolisz sobie na odpoczynek - zwróć na towiększą uwagę i zastanów się dlaczego. Masz prawo do chwili dlasiebie, wolnej od obowiązków, problemów, wymagań. Chwili, podczasktórej zregenerujesz siły, odpoczniesz, nabierzesz chęci do dalszegodziałania i potrzebnego dystansu do tego, co dziejesię wokół. Pomijając odpoczynek działasz na swoją niekorzyść iparadoksalnie zmniejszasz efektywność. Częstym problemem kobiet jestteż to, że zwyczajnie... nie wiedzą jak wypoczywać. Relaks to bardzo indywidualna kwestia - dla jednych oznaczaspacer, dla innych godzinną kąpiel w wannie pełnej piany, a niektórzynajlepiej odpoczywają podczas ćwiczeń fizycznych. Żaden ze sposobównie jest lepszy lub gorszy, nie można też sugerować się tym, co stosujekoleżanka czy gwiazda. Ważne, co działa w Twoim przypadku i nie przejmujsię, jeśli jest to dość niestandardowy pomysł. Ta chwila będziewspaniałą odskocznią od codzienności i momentem, podczas któregonaprawdę nabierzesz sił. Nie odmawiaj go sobie.

Po trzecie - planuj, planuj, planuj

Planowanie to klucz do efektywności nie tylko w pracy, ale w zasadzie wkażdym obszarze życia. Nie musisz rozpisywać rozkładu każdego dnia cominuty, ale miej przynajmniej ogólny pogląd na to, co będziesz robiła wdanym tygodniu czy miesiącu. Zaopatrz się w kalendarz i, jeśli jeszczenie wyrobiłaś w sobie takiego nawyku, naucz się rozpisywać kolejne dni.To naprawdę ułatwia kontrolowanie tego, co dzieje się w życiu.Planowanie zadań w pracy to udowodniony sposób na zwiększeniewydajności. Zapisywanie kolejnych spraw, rozkładanie ich w czasie, a wkońcu "odhaczanie" tych wypełnionych może być bardzo pomocnena co dzień. Najlepiej dołożyć do tego metodę nadawania konkretnymzadaniom czy planom priorytetów. Zakładasz więc, które z planów sąnajważniejsze i musisz zająć się nimi w pierwszej kolejności, a któremogą nieco poczekać.

Po czwarte – rozdziel obowiązki

Wiele kobiet boryka się z czymś, co można nazwać „syndromem Zosi Samosi". Uważają (są wręcz święcie przekonane) że aby coś było zrobione dobrze muszą to zrobić same. Bo nikt nie wykona danej pracy tak dobrze, tak precyzyjnie. W wielu przypadkach takie przekonanie zostaje doprowadzone do granic absurdu i skutkuje tym, że kobieta przyjmuje na swoje barki w zasadzie wszystkie obowiązki domowe (może oprócz tak trywialnych, jak wyniesienie śmieci). To prosta droga prowadząca do przemęczenia, frustracji i zniechęcenia. Tymczasem jeśli pozostajesz w związku pamiętaj, że obowiązki można, a nawet trzeba, podzielić między siebie a partnera. Nie traktuj go więc jak dziecka, któremu wszystko leci z rąk i zapomina o najprostszych sprawach. Zaufaj mu.

Po piąte – zachowaj równowagę

Chodzi o równowagę między pracą a życiem osobistym. Wbrew pozorom bardzo często zbalansowanie tych dwóch sfer życia potrafi być problematyczne. Jeśli chcemy piąć się po szczeblach kariery nierzadko oznacza to nadgodziny czy przynoszenie pracy do domu, co z kolei sprawia, że mamy mniej czasu dla bliskich. O czym należy więc pamiętać? Na przykład o tym, że nie trzeba grubą kreską oddzielać pracy od życia rodzinnego. Jeśli te dwie sfery życia traktujemy jako przeciwstawne i np. wprowadzamy zakaz rozmów o pracy w domu, takie wyodrębnienie może rodzić stres.

O karierze trzeba więc myśleć jak o integralnej części życia. Wrzucić do jednego „pudełka" z życiem prywatnym, pasjamii po prostu... dobrze wszystko poukładać.Tak, aby panowała tam harmonia. Nie myśl więc o sobie raz jako o pracowniku, po godzinach pracy jako o mamie, a kiedy jesteś sam na sam z partnerem jako o żonie, partnerce, kochance. Jesteś wszystkim tym równocześnie, myśl więc o swoich rolach jak o całości.Mają się uzupełniać i wzmacniać, a nie walczyć o dominację w Twoim życiu.

drukuj poleć artykuł

Serwis Ciążowy.pl ma z założenia charakter wyłącznie informacyjno-edukacyjny. Zamieszczone tu materiały w żadnej mierze nie zastępują profesjonalnej porady medycznej. Przed zastosowaniem się do treści medycznych znajdujących się w naszym serwisie należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Wasze komentarze:

Brak komentarzy.

Najpopularniejsze artykuły

Urlop ojcowski
Staraniowy

Przydatne placówki

Felietony
Nasi Partnerzy: Międzynarodowa Fundacja na Rzecz Rozwoju Nauki i Promocji Zdrowia Przejdź na stronę IQON
Podmiot odpowiedzialny: International Science and Health Foundation, ul. Kunickiego 10, 30-134 Kraków, tel.: (12) 633 80 57, fax.: (12) 633 80 55