Bezsenność w ciąży

autor: Agata Cygan , 2014-03-27
Bezsenność w ciąży
Mimo, że większość osób z okresem ciąży intuicyjnie łączy zmęczenie - a co za tym idzie, senność - równie częstym w tym okresie jest zjawisko przeciwne. Jak sobie radzić, kiedy mimo fizycznego wyczerpania, zaśnięcie w ciąży sprawia problemy?

Za dużo wrażeń

Chociaż bezsenność wcale nie jest błahą dolegliwością - nigdy nie należy jej lekceważyć i zawsze warto szukać jej przyczyn - w tym szczególnym okresie powodów problemów z zaśnięciem nie trzeba upatrywać daleko. Pojawiają się one z reguły na początku ciąży, a ich źródłem są silne - czasami wręcz skrajne emocje, dotyczące zmian, jakie czekają kobietę w najbliższym czasie.

O ile jednak na początku ciąży bezsenność ma źródło w psychice, z czasem skutecznie zaczyna wtórować jej ciało, które o zachodzących zmianach daje znać na wszelkie możliwe sposoby. Poważniejsze problemy ze snem zaczynają się zazwyczaj w trzecim trymestrze. Co jest tego powodem? To zarówno bóle pleców, kręgosłupa oraz rosnący brzuszek (trudności w znalezieniu najlepszej pozycji, przewracanie się z boku na bok), ruchy dziecka, częsta potrzeba oddawania moczu (konieczność wstawania w nocy) czy chociażby skurcze łydek (mogą wyrwać ze snu nawet największego twardziela). No i jeszcze jedna przyczyna ciążowych problemów z zasypianiem - to, paradoksalnie - wspomniana na początku senność. Zbyt długie drzemki w ciągu dnia skutecznie utrudniają wypoczynek w nocy.

Sen w ciąży

Nie istnieje z góry ustalona dawka snu, którą każda ciężarna musi sobie aplikować – jego ilość jest zależna od indywidualnych potrzeb.

Można żartować, że bezsenność w ciąży wcale nie jest najgorszym rozwiązaniem - w końcu już niedługo, kiedy pojawi się malec, mamusia zupełnie zapomni co oznacza pojęcie: wyspać się. Może więc warto przygotować się do tego nieco wcześniej...? Trudno jednak ukrywać, że sen w ciąży jest niezwykle ważny - zapewnia przyszłej mamie tak potrzebną regenerację sił, dodaje energii, wpływa korzystnie na samopoczucie, a także - sprzyja rozwojowi dziecka. Oczywiście nie istnieje z góry ustalona dawka snu, którą ciężarna koniecznie musi sobie aplikować - jego ilość jest zależna od indywidualnych potrzeb kobiety. Fakt jednak faktem, że przyszła mama spać musi, a co najważniejsze - musi czuć się wyspana.

Chcę spać!

Oczywiście istnieją sposoby na walkę z tą dolegliwością. Ważne są przede wszystkim odpowiednie warunki do snu, przy których braku nawet największy śpioch może mieć problemy z oddaniem się w objęcia Morfeusza. Pokój powinien być przewietrzony i nawilżony - temperatura powietrza nie powinna przekraczać 21ºC., a okna szczelnie zasłonięte roletami lub kotarami. Najwygodniejszą pozycją do snu dla ciężarnej jest ułożenie się na lewym boku, a czasem komfort zapewnia wsunięcie pod kolana poduszki (usprawnia krążenie oraz funkcjonowanie nerek). Pomoc w zasypianiu powinno też przynieść wypicie szklanki mleka lub herbatki z melisy (choć nie bezpośrednio przed położeniem się do łóżka, bo nasili nocne wizyty w toalecie). Ostatni posiłek także należy zjeść 2-3 godziny przed snem. Kolacje, szczególnie w tym ważnym okresie, powinny być lekkostrawne i niewielkie. Na skurcze nóg pomocne są preparaty z magnezem i witaminami z grupy B. Ważne jest także zadbanie o relaks w ciągu dnia - najlepiej aktywny: spacer czy lekka gimnastyka. Przed położeniem się spać warto z kolei posłuchać relaksującej muzyki.

Mimo, że problemy ze snem w czasie ciąży nie są niczym dziwnym, notoryczne niewyspanie może stać się źródłem przewlekłego stresu. Tymczasem, tego gościa do sypialni wpuszczać nie wolno - pod żadnym pozorem. Wpływa on niekorzystnie na całą gospodarkę hormonalną oraz na ogólny stan zdrowia. W sytuacji, kiedy brak snu wyraźnie zaczyna przyszłej mamusi przeszkadzać, powinna poprosić o poradę lekarza prowadzącego ciążę.

drukuj poleć artykuł

Serwis Ciążowy.pl ma z założenia charakter wyłącznie informacyjno-edukacyjny. Zamieszczone tu materiały w żadnej mierze nie zastępują profesjonalnej porady medycznej. Przed zastosowaniem się do treści medycznych znajdujących się w naszym serwisie należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Wasze komentarze:

Klara
2015-04-24

Proponuję się nie bać tylko stosować do kilku łatwych reguł, jak nie pomoże to przeczekać http://perepele.pl/article/ezsennoscwewczesnejfazieciazyopoczac/1768

~Klara

Najpopularniejsze artykuły

Urlop ojcowski
Staraniowy

Przydatne placówki

Felietony
HPV
Nasi Partnerzy: Międzynarodowa Fundacja na Rzecz Rozwoju Nauki i Promocji Zdrowia Przejdź na stronę IQON
Podmiot odpowiedzialny: International Science and Health Foundation, ul. Kunickiego 10, 30-134 Kraków, tel.: (12) 633 80 57, fax.: (12) 633 80 55