''Chrzanisz''? Powinnaś!

autor: Redakcja Portalu , 2013-11-25
''Chrzanisz''? Powinnaś!
Czy „chrzanić”? Tak, ale niedużo i przez cały rok! O chrzanie przypominamy sobie najczęściej na Wielkanoc, a szkoda bo jego właściwości są imponujące i należy stosować go z umiarem przez cały rok. O tym naturalnym antybiotyku piszą specjaliści NutriCenter.

Chrzan - naturalny antybiotyk

Chrzan zaliczany jest do warzyw kapustnych, które należą do rodziny krzyżowych i posiadają wiele właściwości zdrowotnych. Chrzan można określić naturalnym antybiotykiem, gdyż doskonale radzi sobie z bakteriami, łagodzi kaszel i stany zapalne zatok, przeczyszcza nos oraz wzmacnia układ odpornościowy dzięki zawartości, nadającemu mu specyficzny zapach, związku siarki o nazwie silgin.

Chrzan charakteryzuje wysoka zawartość flawanoidów, glukozynolanów i produktów ich przemian metabolicznych - izotiocyjanian, które mają duże znaczenie w profilaktyce chorób nowotworowych. W 100 g surowego chrzanu znajduje się od 12 do 160 mg glukozynolanów. Szczególnie izotiocyjaniany pomagają organizmowi w szybki sposób usunąć z organizmu substancje rakotwórcze.

Badania wykazały, że spożywanie dużej ilości warzyw z rodziny krzyżowych zmniejsza ryzyko zachorowań na nowotwory płuc, żołądka, okrężnicy, odbytu a także prostaty. Dodatkowo izotiocyjaniany posiadają właściwości przeciwzapalne, przeciwbakteryjne oraz hamują wzrost bakterii z rodzaju Streptococcus, powodujących próchnicę zębów.

Chrzan - źródło witaminy C

Warto również wspomnieć o tym, że chrzan charakteryzuje się wysoką zawartością witaminy C (w warzywach kapustnych jej poziom wynosi 48-94mg w 100g). Kwas askorbinowy dodatkowo wspomaga funkcję przeciwnowotworową chrzanu gdyż posiada zdolność do inaktywowania wolnych rodników tlenowych. Ponadto witamina C stymuluje wytwarzanie kolagenu, bierze udział w syntezie hormonów, zwiększa przyswajalność żelaza, wzmacnia odporność organizmu oraz ma działanie profilaktyczne w chorobie niedokrwiennej serca. Chrzan ma ogromne znaczenie w profilaktyce starzenia się organizmu.

Jak przyrządzić chrzan?

Najlepiej zetrzeć korzeń chrzanu na tarce i wykorzystać go do przygotowania sosów lub jako dodatek do dań z mięsa lub jaj. Osoba wykonująca w domu to trudne zadanie będzie mieć oczyszczone nie tylko nos i oskrzela, ale również kanaliki łzowe.

Justyna Siwek
Koło Naukowe Przy Zakładzie Żywienia Człowieka IZP UJCM

Piśmiennictwo:
Gawęcki J.; Żywienie człowieka tom 1. Wydawnictwo naukowe PWN, Warszawa 2010. s. 271-275
Jarosz M.; Normy żywienia człowieka. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2008. s. 193-194
Kwiatkowska E.; Izotiocyjany wasabi. Postępy Fitoterapii. 1,2007. 7-11
Majewski G.; Lubecka-Pietruszewska K., Kaufman-Szymczyk A., Fabianowska-Majewska K.; Przeciwnowotworowe właściwości wybranych roślinnych polifenoli z grupy flawonoidów i stilbenów. Zdr Publ 2012;122(4); s. 434-439

Źródło: NutriCenter (www.nutricenter.pl)

drukuj poleć artykuł

Serwis Ciążowy.pl ma z założenia charakter wyłącznie informacyjno-edukacyjny. Zamieszczone tu materiały w żadnej mierze nie zastępują profesjonalnej porady medycznej. Przed zastosowaniem się do treści medycznych znajdujących się w naszym serwisie należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Wasze komentarze:

Brak komentarzy.

Najpopularniejsze artykuły

Urlop ojcowski
Staraniowy

Przydatne placówki

Felietony
Nasi Partnerzy: Międzynarodowa Fundacja na Rzecz Rozwoju Nauki i Promocji Zdrowia Przejdź na stronę IQON
Podmiot odpowiedzialny: International Science and Health Foundation, ul. Kunickiego 10, 30-134 Kraków, tel.: (12) 633 80 57, fax.: (12) 633 80 55