Co powinny pić kobiety w ciąży i matki karmiące?

autor: Paulina Wójtowicz , 2015-04-06
Co powinny pić kobiety w ciąży i matki karmiące?
Dieta ciężarnej i matki karmiącej powinna zawierać maksimum substancji odżywczych – tak, by cenne składniki wystarczyły zarówno dla niej, jak i rozwijającego się dziecka. Ale nie tylko to, co jemy ma wpływ na wspólne samopoczucie matki i jej pociechy. Ważne jest także nawadnianie organizmu zdrowymi, odżywczymi napojami. I to wcale nie dowolnymi…

Woda – ale jaka?

O tym, że woda jest najcenniejszym napojem i nawyk jej picia powinien wejść nam w krew wiemy wszyscy. O tym, że nie każda woda jest tak samo wartościowa - już niekoniecznie. O ile jednak na co dzień nie musimy się tym zbytnio przejmować, o tyle w tak szczególnym stanie, jakim jest ciąża czy okres karmienia piersią, warto przyjrzeć się tematowi bliżej. Podstawowy podział wód to podział na wody źródlane i wody mineralne. Które z nich są najlepsze dla przyszłych i świeżo upieczonych mam?

Ze względu na zwiększone zapotrzebowanie pierwiastków zdecydowanie zalecane są wody wysokozmineralizowane. Dzięki nim do organizmu kobiety, a co za tym idzie dziecka, trafiają magnez, wapń, sód i jod - niezbędne do prawidłowego funkcjonowania organizmu minerały. Wody źródlane, naturalnie, są równie zdrowe, jednak ze względu na ich niewielką ilość minerałów, zalecane są przede wszystkim niemowlętom, których delikatne jeszcze narządy wewnętrzne (nerki, żołądek) nie radzą sobie dostatecznie z wchłanianiem pierwiastków.

Wodę należy pić w zalecanych ilościach, tj. ok. 2 litry dziennie, a w okresie letnim nawet do 3 l dzien-nie, w zależności od zapotrzebowania, i pamiętając, że ilość tę można uzupełniać innymi napojami. Właśnie - jakimi?

Napoje dozwolone

W ciąży i okresie karmienia piersią warto wybierać napoje bogate w składniki odżywcze, które wesprą zarówno funkcjonowanie organi-zmu matki, jak i rozwój dziecka.

Wiele mam narzeka, że bezsmakowa woda na dłuższą metę po prostu się nudzi. Jeśli nie pomaga przyrządzanie jej z dodatkami - cytryną, miętą, ogórkiem i innymi, orzeźwiającymi owocami, warzy-wami i ziołami - warto sięgnąć po naturalne soki.

Najlepsze są te przygotowywane samodzielnie, ze świeżo wyciskanych owoców (choćby cytrusów czy malin) i warzyw (pomidorów, ogórków, natki pietruszki itp.) lub pochodzące z pewnego, naturalnego źródła (niesłodzone, bez środków konserwujących), a także wszelkie owocowe koktajle, które są nie tylko smaczne, ale i pożywne. Wszystkie one są świetnym źródłem witaminy C, dzięki której organizm lepiej wchłania potrzebne zarówno mamie, jak i dziecku żelazo.

Dla odmiany, szczególnie latem, można sięgać po... nabiał. Mleko (także kakao), kefir, maślanka czy jogurt są bogate nie tylko w wapń, ale i „dobre" bakterie (probiotyczne), wspierające naszą naturalną florę bakteryjną i wzmacniające nasz układ odpornościowy.

Tego nie wolno pić!

Wśród napojów, których picie jest stanowczo zabronione zarówno w ciąży, jak i podczas laktacji znajdują się alkohol i energetyki. Oba ekspresowo przenikają do krwiobiegu dziecka i mogą w znaczący sposób płynąć na jego rozwój (alkohol w ciąży) i funkcjonowanie (napoje izotoniczne i energetyzujące przenikające do organizmu dziecka wraz z mlekiem matki).

Napoje gazowane, za którymi niejedna kobieta tęskni w ciąży, nie są zakazane, ale są stanowczo niezdrowe. Nie tylko wzmagają przykre dolegliwości ciążowe jak zgaga czy wzdęcia, ale są też źródłem cukrów prostych i konserwantów, ulepszaczy smaku, których wszyscy powinniśmy unikać.

Kawa czy herbata?

O ile zakaz picia alkoholu w ciąży i podczas karmienia piersią jest dla większości kobiet oczywisty, o tyle sięganie po kawę czy herbatę ma tyle samo przeciwników, co zwolenników.

Pierwsi powołują się na właściwości pobudzające kofeiny, którą zawierają oba gorące napoje. Efekt ten jest niekorzystny zarówno w ciąży, jak i podczas karmienia (tu działa najbardziej na dziecko). Sporadyczne wypicie kawy czy herbaty nie jest groźne, warto jednak pamiętać, by nie przesadzać z ilością (kawa) i intensywnością (herbata), a w okresie laktacji pić napoje raczej tuż po karmieniu niż przed nim.

Najlepszym zaś wyborem jest postawienie na bezpieczne alternatywy dla tych popularnych na-pojów: kawę zbożową i bezkofeinową oraz herbatki ziołowe (uniwersalne, takie jak napar z rumianku czy dzikiej róży, jak i dedykowane kobietom w ciąży i matkom karmiącym) i owocowe, zimą także z dodatkiem naturalnych „rozgrzewaczy" typu świeżo starty imbir. To zdecydowanie zdrowsze i równie smaczne napoje, które zaspokoją pragnienie i apetyt na aromatyczne „małe co nieco".

drukuj poleć artykuł

Serwis Ciążowy.pl ma z założenia charakter wyłącznie informacyjno-edukacyjny. Zamieszczone tu materiały w żadnej mierze nie zastępują profesjonalnej porady medycznej. Przed zastosowaniem się do treści medycznych znajdujących się w naszym serwisie należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Wasze komentarze:

Brzuszek
2015-06-22

Karmienie piersią to piękny okres dla każdej mamy, problemem są jednak ubrania, te, które przystosowane są do łatwego karmienia są przeważnie niezbyt ładne. Dobrze wyglądająca mama to szczęśliwa mama i równie szczęśliwe dziecko, które wyczuwa nastrój swojej ukochanej osoby na świecie. Trzeba więc poszukać czegoś co nie tylko jest praktyczne, ale też dobrze wygląda. Na lato najlepsze są sukienki w pięknych kolorach:)

http://www.mytummy.pl/sukienka-ciazowa-sally-amarant.html

~Brzuszek
Tomasz85
2018-10-22

Jeżeli kawa to tylko zdrowa i świeżo palona od http://coffeenation.pl/ inne opcje nie powinny wchodzić w grę, jeżeli chcemy właściwie zadbać o zdrowie i bezpieczeństwo nasze i naszych przyszłych pociech.

~Tomasz85

Najpopularniejsze artykuły

Urlop ojcowski
Staraniowy

Przydatne placówki

Felietony
Nasi Partnerzy: Międzynarodowa Fundacja na Rzecz Rozwoju Nauki i Promocji Zdrowia Przejdź na stronę IQON
Podmiot odpowiedzialny: International Science and Health Foundation, ul. Kunickiego 10, 30-134 Kraków, tel.: (12) 633 80 57, fax.: (12) 633 80 55