Ćwiczenia Kegla – dla kobiet w ciąży i nie tylko

autor: Monika Szostek-Kwapień , 2009-06-28
Ćwiczenia Kegla – dla kobiet w ciąży i nie tylko
W krajach Dalekiego Wschodu – zanim jeszcze zaczęto mówić o metodzie Kegla – matki uczyły swoje dorastające córki, jak odpowiednio napinać i rozluźniać mięśnie dna miednicy. Elastyczny, mocny i dobrze wyćwiczony mięsień łonowo-guziczny ułatwia bowiem poród, zapobiega nietrzymaniu moczu, pomaga szybko wrócić do formy po urodzeniu dziecka oraz świetnie wpływa na satysfakcję seksualną obojga partnerów. Ćwiczenia Kegla szczególnie poleca się kobietom w ciąży, ale nie tylko…

Kegla, czyli kogo?

Ćwiczenia dna miednicy zaproponował kobietom w latach 40. XX wieku amerykański lekarz Arnold Kegl. Podczas opracowywania metody ćwiczeń wzmacniających mięsień łonowo-guziczny, zastosował on specjalne urządzenie, które działało na wzór aparatu do mierzenia ciśnienia. Taka sonda zakładana do pochwy, dzięki wychyleniom słupka rtęci wskazywała na to, czy kobieta odpowiednio mocno i długo kurczy mięśnie. Dziś oczywiście sondy się nie używa, istnieją jednak urządzenia, które działają na zasadzie elektronicznego sprzężenia zwrotnego (biofeedback) i za pomocą sygnału akustycznego lub świetlnego informują o odpowiednim napięciu mięśni.

Sprzymierzeńcy przyszłych mam

Ćwiczenia Kegla polecane są każdej przyszłej mamie, bo głównie pomagają nam ograniczyć nietrzymanie moczu. Jeśli więc  nie ma żadnych przeciwwskazań, ciężarna może zacząć ćwiczyć od samego początku ciąży. Mięśnie dna miednicy podtrzymują od dołu cewkę moczową, pochwę i odbyt, tworząc swoistego rodzaju „hamak”. Ćwiczenia Kegla pomagają wzmocnić i uelastycznić te mięśnie, aby łatwiej było im dźwigać ciężar, jakim jest rosnący płód – to naprawdę spore zadanie do wykonania. Dlatego podczas ostatnich miesięcy ciąży niektóre kobiety cierpią na popuszczanie moczu podczas np. kaszlu, kichania czy śmiechu. Zjawisko to – nazywane stresowym nietrzymaniem moczu – to naturalny odruch fizjologiczny, wynikający z parcia powiększającej się macicy na pęcherz. Dlatego tak ważne jest w czasie ciąży ćwiczenie dna miednicy i wzmocnienie zwieraczy.



Dobrze wyćwiczone mięśnie pracują też podczas akcji porodowej i ułatwiają urodzenie dziecka. To od elastyczności mięśni Kegla w dużej mierze zależy, czy przyszła mama uniknie pęknięcia krocza podczas porodu. Ważne jest więc, aby ćwiczenia Kegla wykonywać regularnie - aż do porodu. Po urodzeniu dziecka, kiedy kondycja fizyczna nam na to pozwala, warto zaś do nich wrócić. Trening Kegla to bowiem nie tylko zapobieganie nietrzymaniu moczu, ale też utrzymanie prawidłowej postawy, sposób na bóle krzyża i pleców oraz lepsza kondycja psychiczna. Dzięki nim szybciej też można wrócić do udanego współżycia – zwężają i uelastyczniają bowiem wejście do pochwy, które po porodzie jest mniej sprężyste.

Na pożądane efekty ćwiczeń trzeba poczekać około pół roku, dlatego ciąża to idealny czas na trening. Jeśli ciąża jest zagrożona – a szczególnie w przypadku zbyt wczesnego rozwierania się szyjki macicy – należy z nich zrezygnować.

W poszukiwaniu kegli

Wiele kobiet nie wie, która to partia mięśni określana jest nazwiskiem Kegla. A bardzo łatwo je odnaleźć. Wystarczy podczas oddawania moczu wstrzymać na chwilę strumień – mięśnie, które zostały użyte, to nic innego jak właśnie mięśnie Kegla. Jak ćwiczyć. Stojąc, siedząc czy też leżąc należy napinać tą grupę mięśni na jakieś 5-10 sekund, a następnie je rozluźniać. Ćwiczenie powtarzamy w seriach po 5. Taki trening można wykonywać kilka razy dziennie – ważne, aby każdego dnia łączny czas ćwiczeń wynosił około 20 minut. Wielką zaletą ćwiczeń dna miednicy jest to, że można je wykonywać niemalże wszędzie – w biurze, jadąc samochodem, oglądając telewizję czy będąc na spacerze. 

Pamiętajmy jednak, aby każdorazowo ćwiczenia zaczynać po wypróżnieniu pęcherza. Jeśli tego nie zrobimy, możemy narazić się na zapalenie dróg moczowych.

Nie tylko dla kobiet

Ćwiczenia Kegla z powodzeniem mogą stosować także mężczyźni. Poleca się je na kłopoty z pęcherzem moczowym, pomagają też one kontrolować wytrysk. Dzięki temu mężczyźni, którzy świetnie opanują zestaw ćwiczeń Kegla mogą osiągać nawet wielokrotny orgazm. Kontrolowanie i wzmocnienie mięśni dna miednicy zwiększa więc doznania seksualne obojga partnerów.

drukuj poleć artykuł

Serwis Ciążowy.pl ma z założenia charakter wyłącznie informacyjno-edukacyjny. Zamieszczone tu materiały w żadnej mierze nie zastępują profesjonalnej porady medycznej. Przed zastosowaniem się do treści medycznych znajdujących się w naszym serwisie należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Wasze komentarze:

maariaanka
2009-09-04

Tak, cwiczenia kegla to super sprawa. Sama w wolnej chwili cwicze

maariaanka
Ircia
2009-09-07

Tak, ćwiczenia na mięśnie te powinny wykonywać wszystkie kobiety bez względu na wiek.

Ircia
zabka300
2009-09-17

Ciekawe wypowiedzi :)

zabka300
symbiosis11
2009-09-20

Ja podczas ciąży kilka lat temu cwiczylam miesnie kegla, szczegolnie gdy ogladalam TV. Do dzis czasami cwicze sobie jeszcze. Faktycznie tj skuteczne

symbiosis11
ILONA
2009-09-29

Tak, tak cwiczylam :) Juz od bardzo dawna, nie tylko bedac w ciazy:) cwiczenia bardzo pomagaja zwlaszcza w sferze satysfakcji seksualnej ;DDD a jak juz sie opanuje te sztuke to ciazko o niej zapomniec ;)

ILONA
Yoanna
2009-09-29

Ćwiczenia Kegla opanowalam calkiem niezle- jeszcze tylko probuje namowic mojego partnera zeby tez sprobowal bo naprawde warto :)))

Yoanna
ela
2010-06-17

Witam wszystkich.
Zawsze warto pocwiczyc zwlaszcza ,ze nie ma w tym nic trudnego. A cwiczyc mozna wszedzie i o kazdej porze.Ale jak ktos nie ma takiej potrzeby to bez cwiczen tez sie mozna obejsc.
Pozdrawiam .Ela.

~ela
Lady
2012-10-22

nie ma mięśni kęgla tylko są mięśnie miednicy mniejszej a Kegla są ćwiczenia od nazwiska uczonego który to wymyślił! Istotnie wpływają owe ćwiczenia rewelacyjnie na mm. miednicy mniejszej, polecam

~Lady
PlumBum
2016-09-21

Im wcześniej kobieta zacznie ćwiczyć mięśnie Kegla tym lepiej. Trenować powinny aktywne kobiety w każdym wieku, które chcą dbać o swoje zdrowie intymne, przeciwdziałać wiotczeniu mięśni dna miednicy, profilaktycznie zapobiegać wysiłkowemu nietrzymaniu moczu oraz poprawić doznania seksualne podczas stosunku. Dużą pomocą w tym są kulki progresywne: http://plumbum.com.pl/pl/p/KULKI-PROGRESYWNE-KOMPLET/100

~PlumBum
magdaolga
2017-09-22

przytrafiło mi się to po porodzie - cesarce. Ostre nietrzymanie mocu, totalna bezradność i olanie przez lekarzy. Nie bagatelizujcie problemu
Moja historia, namiary na fizjoterapi i lekarzy na blogu sikajacamama.pl

~magdaolga

Najpopularniejsze artykuły

Urlop ojcowski
Staraniowy

Przydatne placówki

Felietony
Nasi Partnerzy: Międzynarodowa Fundacja na Rzecz Rozwoju Nauki i Promocji Zdrowia Przejdź na stronę IQON
Podmiot odpowiedzialny: International Science and Health Foundation, ul. Kunickiego 10, 30-134 Kraków, tel.: (12) 633 80 57, fax.: (12) 633 80 55