Czy na święta wszystko można? Menu świąteczne dla przyszłej mamy

autor: Agata Cygan , 2014-04-03
Czy na święta wszystko można? Menu świąteczne dla przyszłej mamy
Wielkanoc, podobnie jak święta Bożego Narodzenia, kusi pysznościami. Nawet, jeśli grudniowy egzamin zdałaś bez zarzutu, nie znaczy to, że i kwietniowy test zaliczysz na piątkę. Ten jest jeszcze trudniejszy, bo wielkanocne potrawy – w przeciwieństwie do wigilijnych – nie należą do postnych…

Jajka

Jajka na szczęście nie znajdują się na cenzurowanym, jeśli chodzi o menu ciężarnej. Najlepsze będą te, gotowane na twardo. Można je komponować z różnymi dodatkami, np. farszem warzywnym bądź rybnym. Najlepiej jednak unikać majonezowych i śmietanowych dekoracji. Jajka zawierają wiele cennych witamin i minerałów, dlatego nie warto z nich rezygnować, ale z uwagi na to, że mają też dużą zawartość cholesterolu, nie należy jeść ich w nadmiarze.

Pamiętaj jednak, że jajka są dla ciebie bezpieczne, o ile są ugotowane! Unikaj przekąsek na bazie surowych jaj - kremów do tortów, ciastek, sernika na zimno czy tiramisu. Nie ryzykuj zarażenia salmonellą!

Chrzan

Kojarzy się z Wielkanocą, bo to właśnie w tym okresie przypominamy sobie o nim szczególnie. To rzadko, ale - dobre i to! Chrzan posiada wiele właściwości zdrowotnych - radzi sobie z bakteriami, kaszlem, stanami zapalnymi zatok, wzmacnia układ odpornościowy, chroni przed chorobami nowotworowymi, zawiera dużą dawkę witaminy C, stymuluje wytwarzanie kolagenu, bierze udział w syntezie hormonów, zwiększa przyswajalność żelaza. Będzie idealny jako dodatek do jaj, sosów, dań z mięsa.

Mięsa, wędliny

Z pewnością nie zabraknie ich na świątecznym stole. Najlepsze oczywiście będą te chude - dostarczą białka i łatwo przyswajalnego żelaza. Jeśli jesteś we własnym domu, możesz jeść bez obaw. Dobrym wyborem są potrawy z drobiu - co powiesz na gotowanego kurczaka bądź pieczonego indyka? Jeśli jednak wędliny przygotowane przez rodzinę czy znajomych budzą twoje wątpliwości - uważasz, że nie są zbyt „chude" (tłuste, smażone potrawy są główną przyczyną wzdęć) bądź wystarczająco dopieczone (surowe lub niedopieczone mięso w ciążowej diecie nie ma prawa się pojawić!) nie krępuj się powiedzieć, że nie masz na nie ochoty czy też po prostu - w ciąży nieco zmieniłaś smakowe upodobania. Nikt nie będzie miał ci tego za złe! Zapieczony schabik, nadziewany boczek, paszteciki i kiełbaski mają zwykle więcej tłuszczu, niż się z pozoru wydaje.

Zupy

Żurek - tradycja, której na wielkanocnym stole zabraknąć nie może. Jeśli jednak chcesz go spróbować i w tym roku - przygotuj w domu, według własnego przepisu. Ten tłuściutki, zabielony białą śmietaną, z dodatkiem białej kiełbasy nie jest najlepszym pomysłem. Postaw więc na żurek dietetyczny -przygotowany z naturalnych składników.

Sałatki

W czasie Wielkanocy na stołach stoją też salaterki wypełnione kolorowymi sałatkami. Sałatka to rzecz jasna dobry wybór, o ile nie jest przepełniona majonezem. Do połączenia składników lepiej więc użyć oliwy z oliwek czy oleju z pestek winogron. Lepszym wyborem niż warzywa gotowane, będą te świeże. Pomysłów jest sporo - sałatka z kurczakiem czy tuńczykiem. Zrezygnuj jednak z serów pleśniowych, niepasteryzowanych - typu feta, brie czy camembert, jako składnika sałatki.

Ciasta

Słodkości w ciąży nie są zakazane, więc nie musisz odmawiać sobie sięgnięcia po kawałek pysznego ciasta. Najlepszym wyborem są te, które zdobią - zamiast czekoladowych polew, zdrowe dodatki - owoce, powidła, migdały, pestki dyni czy winogron. Nie przesadzaj jednak z ilością!

Ostre dodatki

Nie musisz też zupełnie rezygnować z potraw pikantnych. Wątpliwości co do ich spożywania przez ciężarne prawdopodobnie wzięły się stąd, że ostre produkty stymulują przewód pokarmowy, wywołując skurcze jelit. Skurcze te jednak nie są tym samym, co skurcze macicy. Jeśli chodzi o bezpieczeństwo nienarodzonego dziecka, specjaliści są zdania, że ostre potrawy w żaden sposób mu nie zagrażają. Jeśli chodzi o wpływ takich potraw na samą mamusię i komfort jej układu trawiennego - zapewni go przyjaciel każdej ciężarnej - umiar.

drukuj poleć artykuł

Serwis Ciążowy.pl ma z założenia charakter wyłącznie informacyjno-edukacyjny. Zamieszczone tu materiały w żadnej mierze nie zastępują profesjonalnej porady medycznej. Przed zastosowaniem się do treści medycznych znajdujących się w naszym serwisie należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Wasze komentarze:

Brak komentarzy.

Najpopularniejsze artykuły

Urlop ojcowski
Staraniowy

Przydatne placówki

Felietony
Nasi Partnerzy: Międzynarodowa Fundacja na Rzecz Rozwoju Nauki i Promocji Zdrowia Przejdź na stronę IQON
Podmiot odpowiedzialny: International Science and Health Foundation, ul. Kunickiego 10, 30-134 Kraków, tel.: (12) 633 80 57, fax.: (12) 633 80 55