Dieta a płodność

autor: Artykuł Sponsorowany , 2012-03-08
Dieta a płodność
W dzisiejszych czasach coraz większy problem stanowi niepłodność, zarówno kobiet jak i mężczyzn. Szacuje się z różnych źródeł, że na chwilę obecną problem ten dotyczy 60-80 mln kobiet na całym świecie, a każdego roku liczba ta pogłębia się o kolejne 2 mln. W Polsce ocenia się, że ok. 2,5 mln kobiet i mężczyzn ma problemy z niepłodnością.

Ale co wpływa na niepłodność? Narodowy Program Zdrowia przyjął 4 grupy czynników:

  • styl życia (50-60%), a w tym sposób odżywiania, palenie papierosów, picie alkoholu czy aktywność fizyczna,
  • środowisko i wszelkie związane z nim zanieczyszczenia (20%),
  • uwarunkowania genetyczne (20%),
  • służba zdrowia i pomoc medyczna, która rozwiązuje nam 10-15% problemów

Jak widać to jak się odżywiamy, jak żyjemy ma bardzo duże znaczenie względem tego jak się czujemy i jakie przypadłości mogą nas spotkać. Pożywienie, a przede wszystkim zdrowa dieta odgrywa tu bardzo dużą rolę i może w 80% zmniejszyć problem niepłodności. A jak to się dzieje? Składniki pokarmowe, które są nam niezbędne jak białka, węglowodany, tłuszcze, witaminy czy minerały wpływają na gospodarkę hormonalną, w szczególności insuliny. Zaburzona gospodarka węglowodanowa może być wyznacznikiem zaburzeń owulacji. Dlaczego? Ponieważ wysoki poziom glukozy we krwi, a co za tym idzie skoki insuliny zaburzają produkcję białek, które wiążą we krwi hormony płciowe, szczególnie męskie. Jeśli białka tego jest za mało u kobiety przeważa testosteron, który zaburza równowagę hormonalną kobiety. Dzieję się tak kiedy w diecie przeważają produkty przetworzone, czy też łatwo przyswajalne węglowodany, do których zaliczamy białe pieczywo, ryż, makaron, produkty mączne, słodycze, czy też słodkie napoje.

Podobne zaburzenia może powodować spożywanie jedynie białka zwierzęcego. Badania przeprowadzone przez Harvard School of Public Healt wykazały, że kobiety utrzymujące równowagę pomiędzy spożywaniem białka roślinnego i białka zwierzęcego zachowując przy tym odpowiednią energetyczność diety były mniej narażone na problemy z niepłodnością. Uważać także należy na spożywanie produktów mocno odtłuszczonych lub beztłuszczowych. Prócz tego, że zawierają one mniejszą ilość witaminy D, która jest związkiem sterydowym wpływającym na płodność, to obróbka technologiczna zmniejsza skład hormonalny produktu pozostawiając w nim nadmiar hormonów męskich.

Duże znaczenie ma również sama masa ciała kobiety. Wystąpienie otyłości zarówno w młodym wieku, jak i w późniejszych latach może przyczynić się do zaburzenia miesiączkowania, cykli bezowulacyjnych czy nawet niepłodności. Wysoki wskaźnik BMI również prowadzi do zaburzeń gospodarki hormonalnej. Dlatego ważne jest, aby kobiety planujące zajść w ciążę utrzymały BMI w granicach normy, tj. 18,5-24,9 oraz świadomie wpływały na swoje zdrowie spożywając węglowodany nieprzetworzone, bogate w błonnik jak np. pieczywo razowe, makaron razowy, nabiał odtłuszczony, ale nie pozbawiony tłuszczu całkowicie. Mleko do 1,5 % tł, jogurty, maślanki, kefiry do 3% tł. , a sery białe do 7 % tł. Dodatkowo nie zapominamy o spożywaniu sezonowych warzyw i owoców. Pomocna będzie również aktywność, która pomaga rozładować stres i regulować poziom cukru we krwi.

Natomiast jeśli chodzi o mężczyzn to problem płodności spowodowany jest obniżeniem liczby plemników w nasieniu. Wpływ mają na to nie tylko czynniki środowiskowe, sposób ubierania, ale również dieta. Mężczyźni, aby zniwelować skutek stresu oksydacyjnego w organizmie, powinni spożywać produkty bogate w antyoksydanty (witaminę C, witaminę E czy koenzym Q10). Dlatego też w diecie nie powinno zabraknąć takich przypraw jak: oregano, rozmaryn, tymianek, pieprz, imbir czy szałwia. Owoców: aroni, dzikiej róży, borówek, jeżyn, żurawiny czy warzyw jak: brokuły, karczochy, fasola, szparagi, kalafior grzybki shii take, pomidory czy kapusta. Ważne jest również dostarczanie do organizmu cynku i selenu, które również mogą wpływać na płodność mężczyzny. Cynk bierze udział w tworzeniu spermy oraz podtrzymuje jej żywotność Znaleźć go można w ostrygach, drobiu, chudym mięsie czy rybach. Selen natomiast zwiększy liczbę plemników w nasieniu wraz z ich ruchliwością. Najbogatsze w ten pierwiastek są rośliny strączkowe (groch, fasola), brukselka, brokuły oraz zboża.

Żywym przykładem pozytywnego wpływu diety na płodność może być przypadek Pana Dominika z Tych, który pod okiem dietetyka Naturhouse schudł 21 kg. Zmiana nawyków żywieniowych sprawiła, że Pan Dominik wraz żona doczekali się upragnionej ciąży. Obejrzyj film tutaj.

Jeżeli planujesz urodzenie dziecka, odpowiednio wcześniej zadbaj o swoją dietę.

Pomocne może okazać się wsparcie ze strony wykwalifikowanego dietetyka, który dopasuje zdrową dietę, odpowiednią do Twoich potrzeb i stylu życia. Najbliższą okazją do spotkania ze specjalistą będzie ogólnopolska akcja pod hasłem INDYWIDUALNY PROGRAM ODCHUDZANIA NATURHOUSE, podczas której w okresie od 20 lutego do 20 kwietnia będzie można skorzystać z bezpłatnych konsultacji. Oprócz badania składu ciała, dietetyk pomoże Ci poznać przyczyny Twoich problemów i zaproponuje skuteczne sposoby rozwiązania ich.

Na bezpłatną konsultację można umówić się poprzez formularz na stronie
http://zaproszenie.naturhouse-polska.pl/
lub dzwoniąc bezpośrednio do palcówki w swojej okolicy. Adresy Centrów Dietetycznych Naturhouse można znaleźć na www.naturhouse-polska.pl lub dzwoniąc pod nr infolinii: 801 11 12 13.

drukuj poleć artykuł

Serwis Ciążowy.pl ma z założenia charakter wyłącznie informacyjno-edukacyjny. Zamieszczone tu materiały w żadnej mierze nie zastępują profesjonalnej porady medycznej. Przed zastosowaniem się do treści medycznych znajdujących się w naszym serwisie należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Wasze komentarze:

kolacja
2014-02-23

eksperci z magazynu "Chcemy byc rodzicami" radzą (przynajmniej panom) zaopatrzyćdietę w dostateczną ilośćkwasu foliowego, bo to podobno pomaga na ruchliwość plemników

~kolacja

Najpopularniejsze artykuły

Urlop ojcowski
Staraniowy

Przydatne placówki

Felietony
Nasi Partnerzy: Międzynarodowa Fundacja na Rzecz Rozwoju Nauki i Promocji Zdrowia Przejdź na stronę IQON
Podmiot odpowiedzialny: International Science and Health Foundation, ul. Kunickiego 10, 30-134 Kraków, tel.: (12) 633 80 57, fax.: (12) 633 80 55