Dieta przyszłej mamy

autor: lek. med. Witold Kłosiński , 2009-05-25

Jaja

Jaja, które zawierają pełnowartościowe białko oraz witaminy A, PP, B1, B2. Spożywaj jaja całe nie więcej niż 2 – 3 w ciągu tygodnia. Białko jaja można jeść bez ograniczeń.

Wybieraj: najbardziej polecane są jaja wzbogacone w kwasy Omega–3;

Unikaj: jaj niewiadomego pochodzenia (z bazarów) trzymanych w nieprawidłowych warunkach.

Tłuszcze

Tłuszcze są bardzo ważna grupą produktów, gdyż podczas ciąży zapotrzebowanie na wielonienasycone kwasy tłuszczowe wzrasta o 50%. Dlatego oleje roślinne, takie jak: olej sojowy, olej słonecznikowy, olej rzepakowy niskoerukowy bądź oliwę z oliwek należy dodawać do każdej surówki.

Wybieraj: olej rzepakowy, oliwę z oliwek rafinowaną  do smażenia, pieczenia a olej słonecznikowy, sojowy, kukurydziany, oliwę extra virgin tylko na zimno do sałatek; do smarowania pieczywa wybieraj masło;

Unikaj: smalcu, słoniny, boczku, margaryn twardych.

Co powinnaś zjeść każdego dnia podczas ciąży?

  •     Sery żółte: 15 g (1 – 2 plasterki)
  •     Sery twarogowe: 50 – 100 g (3 – 5 łyżek)
  •     Jaja: 2 – 3 szt. tygodniowo
  •     Mąka, kasza, płatki zbożowe: łącznie 75 g (5 łyżek)
  •     Pieczywo: 280 g, tj. 1. kajzerka, 4 kromki chleba
  •     Warzywa: 500 g
  •     Owoce: ok. 300 – 350 g
  •     Ziemniaki: 150 – 200 g (2 – 3 średnie sztuki)
  •     Cukier: max. 30 g (4 łyżeczki) – przy nadwadze wykluczony
  •     Dżem, konfitury: max. 30 g (3 łyżeczki) – przy nadwadze wykluczone
  •     Masło: ok. 20 g (4 łyżeczki)
  •     Olej roślinny, oliwa z oliwek: ok. 20 g (2 łyżki)
  •     Drób, ryby, mięso, wędliny: 200 g – I porcja; 2 – 3 plasterki wędliny
  •     Mleko i mleczne produkty fermentowane: ok. 2 szklanki (500 g), np. kefir 250 ml + jogurt naturalny (175 g)

Czego przyszła Mama powinna UNIKAĆ?

  • żywności przetworzonej, zawierającej  substancje dodatkowe (substancje konserwujące, sztuczne aromaty, barwniki, substancje słodzące), jak np. słodkie napoje gazowane (zwykłe i light), soki owocowe light, koncentraty zup i dań w proszku, konserwy;
  • nadmiernej ilości soli;
  • ostrych przypraw (takich jak musztarda, ostra czerwona papryka, sos chili) oraz marynat;
  • mocnej kawy i herbaty;
  • piwa, wina oraz innych napojów alkoholowych, gdyż nie jest znana bezpieczna dawka alkoholu dopuszczalna do spożycia w czasie ciąży, każda ilość może być szkodliwa;
  • stosowania diet odchudzających.

Co jest ZABRONIONE w czasie ciąży?

  • produkty nieświeże są często źródłem bakterii i pleśni, które mogą wywołać zatrucie, dlatego podczas ciąży zwracajmy jeszcze większą uwagę na datę ważności, oglądajmy dokładnie warzywa i owoce, czy nie są nadpsute; w przypadku wątpliwości lepiej wyrzućmy produkt niż ryzykujmy zatrucie;
  • surowe, niedogotowane lub niedopieczone mięsa (tatar, krwisty befsztyk), które może być przyczyną zakażenia np. toksoplazmozą;
  • sery pleśniowe typu brie i camembert ze względu na ryzyko zakażenia bakterią z rodzaju Listeria, co – choć zazwyczaj nie jest groźna infekcją - podczas ciąży miewa ciężki przebieg i może stanowić źródło zagrożenia dla płodu;
  • surowych owoców morza i ryb (sushi, ostrygi), gdyż mogą być źródłem bakterii chorobotwórczych lub pasożytów;
  • ryb złowionych przez wędkarzy w zanieczyszczonych wodach oraz ryb o dużej zawartości rtęci (patrz: Ryby w „Jakie produkty musisz uwzględnić w codziennej diecie”);
  • surowych jaj, niepasteryzowanego mleka.

MDŁOŚCI - jak sobie radzić?

  • jedz małe porcje a częściej;
  • zaczynaj dzień od małej suchej przekąski, typu: sucharki, płatki zbożowe;
  • jedz głównie potrawy gotowane lub pieczone;
  • używaj imbiru (korzeń): dodawaj starty imbir do zup, sałatek, możesz też przygotować napar na bazie imbiru – w tym celu należy utrzeć obrany korzeń imbiru i łyżeczkę miąższu zalać wrzątkiem, a następnie podgrzewać na bardzo małym ogniu przez 3-5 minut, napar należy potrzymać pod przykryciem przez 5 minut;
  • miej pod ręką migdały gdy poczujesz, że zbliża się atak mdłości; możesz też pogryzać je zapobiegawczo co 2-3 godziny;
  • unikaj tłustych, smażonych i ciężkostrawnych potraw;
  • unikaj pikantnych i intensywnie pachnących przypraw;
  • nie pij kawy naturalnej i herbaty z nadmierną ilością mleka;
  • unikaj intensywnych zapachów – możesz kupić pochłaniacz zapachów do lodówki.

CUKRZYCA CIĘŻARNYCH - co wtedy?

Dieta powinna dostarczać wszystkich podstawowych składników pokarmowych niezbędnych dla potrzeb organizmu matki i rozwijającego się dziecka. Powinnaś spożywać regularnie 5-6 nieobfitych posiłków, w tym jeden posiłek przed snem.

Twoja dieta powinna być łatwo strawna (potrawy gotowane i pieczone), z niską zawartością tłuszczów zwierzęcych oraz ograniczaną ilością cukrów prostych. Cukry proste są zawarte w słodyczach, przetworach owocowych, miodzie, dżemach, owocach i sokach owocowych. Z owoców należy wykluczyć spożycie bananów, winogron, owoców kiwi. Polecane jest jedzenie reszty owoców jako dodatku do posiłku, a nie jako samoistną przekąskę, gdyż wówczas wahania cukru nie są tak gwałtowne.

Polecane jest zwiększenie zawartości błonnika pokarmowego w diecie – czyli produkty przyjazne dla Ciebie to: ryż brązowy, pieczywo razowe, makaron razowy, płatki owsiane, warzywa.

Czarna lista dla kobiet z cukrzycą ciężarnych:

  • cukier, miód, dżemy;
  • słodycze, chałwa, lody;
  • mleko i produkty mleczne o wysokiej zawartości tłuszczów: tłuste sery twarogowe, żółte, koktajle mleczne, serki do smarowania pieczywa, serki topione,
  • słodkie jogurty i serki owocowe;
  • majonez;
  • tłuste mięso i produkty mięsne (wieprzowina, baranina, kiełbasy, boczek, smalec, podroby);
  • biały chleb, białe bułki, pieczywo cukiernicze;
  • napoje alkoholowe;
  • sztuczne środki słodzące i produkty przygotowane z ich dodatkiem;
  • krewetki i homary.
drukuj poleć artykuł

Serwis Ciążowy.pl ma z założenia charakter wyłącznie informacyjno-edukacyjny. Zamieszczone tu materiały w żadnej mierze nie zastępują profesjonalnej porady medycznej. Przed zastosowaniem się do treści medycznych znajdujących się w naszym serwisie należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Wasze komentarze:

domi
2009-10-24

Zdrowe odzywianie w ciazy moze a raczej powinno wejsc nam w nawyk. Przeciez i po porodzie bedzie to tylko z korzyscia dla nas.Witaminki i dieta a wtedy od czasu do czasu zjedzona niezdrowa przekaska tez nam nie zaszkodzi.

domi
zabka300
2009-11-22

Przede wszystkim duzo owocow i warzyw jesc. Konieczni ryby, a unikac fast foodów i smazonego tlustego miesa..... Ja przynajmniej sie tego trzymam do dzis.

zabka300
ewa
2010-04-12

No tak, skomplikowane to wszystko. Najważniejszy jest zdrowy rozsądek. Nie wiem tylko jak z tymi witaminami, uzupełniać ich poziom suplementami? Mam Prenalen. Czy ograniczyć się do posiłków?

~ewa

Najpopularniejsze artykuły

Urlop ojcowski
Staraniowy

Przydatne placówki

Felietony
Nasi Partnerzy: Międzynarodowa Fundacja na Rzecz Rozwoju Nauki i Promocji Zdrowia Przejdź na stronę IQON
Podmiot odpowiedzialny: International Science and Health Foundation, ul. Kunickiego 10, 30-134 Kraków, tel.: (12) 633 80 57, fax.: (12) 633 80 55