Jak radzić sobie z problemami ze snem w okresie ciąży?

autor: lek. med. Witold Kłosiński , 2010-04-19
Jak radzić sobie z problemami ze snem w okresie ciąży?
Dość często zdarza się, że kobiety ciężarne mają problemy z normalnym odpoczynkiem nocnym, do którego były przyzwyczajone przed zajściem w ciąże. Faza nocnego odpoczynku jest bardzo ważnym elementem dla każdego człowieka, a dla kobiety ciężarnej szczególnie. Poznaj kilka sposobów, dzięki którym powinno Ci się udać przezwyciężyć ten problem.

Istnieje wiele czynników, które szczególnie w zaawansowanej ciąży, mogą doprowadzić do trudności ze spaniem. Dobrze jest najpierw je określić zanim zacznie się stosować metody zapobiegawcze. Kobiety w ciąży muszą pamiętać, że stosowanie nasennych tabletek oraz innych środków farmakologicznych (włącznie z herbatami ziołowymi) jest przeciwwskazane. Można natomiast wypróbować jedną lub kilka z zaproponowanych metod. W większości przypadków okazują się one bardzo skuteczne.

  • Pozbądź się ze swojej diety kawy, mocnej herbaty, ogranicz spożywanie wody mineralnej. Nie oznacza to oczywiście, że masz przestać pić, ważne jest natomiast zmniejszenie ilości płynów szczególnie w godzinach wieczornych. Można również, jeżeli masz taki zwyczaj, zrezygnować z picia w środku nocy.
  • Ogranicz spożywanie dużych, „ciężkich” posiłków na kilka godzin przed pójściem spać. Zadbaj jednocześnie, aby w godzinach poprzedzający Twój organizm otrzymał odpowiednią ilość różnorodnych pokarmów i płynów bogatych w składniki mineralne i witaminy. Polecane nie tylko w ciąży jest spożywanie dużych śniadań, mniejszych obiadów i bardzo małych kolacji, na co najmniej 3-4 godziny przed pójściem spać.
  • Naucz się generalnie, a w czasie ciąży zwłaszcza, regularności trybu życia. Przyzwyczajony do tych samych pór organizm lepiej odpowiada na Twoje potrzeby. Warto, więc spożywać regularnie o tej samej porze posiłki. Zalecane jest również, w miarę możliwości kładzenie się spać i budzenie o stałych godzinach.
  • Unikaj nadmiernego wysiłku przed pójściem spać. Jeżeli w czasie ciąży ćwiczysz fizycznie to należy w tym okresie zmniejszyć obciążenie i wykonywać je na kilka godzin przed planowanym nocnym wypoczynkiem. Można jednocześnie wykonywać przed snem czynności relaksujące. Może to być na przykład ciepła kąpiel na 15 minut przed snem, lub ciepły napój (mleko, słaba herbata, kakao).
  • Jeżeli w trakcie snu budzą Cię skurcze nóg, pomocne może być oparcie ich o ścianę i mocne od niej odpychanie. Konieczne w takich przypadkach jest odpowiednie żywienie, gdyż skurcze te mogą być wynikiem niedoboru składników mineralnych w Twoim organizmie, choć pojawiają się również u ciężarnych, u których takich niedoborów się nie stwierdza.
  • Uczęszczanie w czasie ciąży na jogę lub nauka innych technik relaksacyjnych często bywa pomocna w pokonaniu trudności z zaśnięciem. Każdą nową technikę warto przedstawić swojemu położnikowi i posłuchać jego opinii.
  • Jeżeli stres związany z czekającymi Cię nowymi obowiązkami, strach przed porodem lub inny czynnik związany z ciążą utrudniają Ci zaśnięcie lub budzą w środku nocy, warto na te tematy porozmawiać z lekarzem lub skorzystać z zajęć w szkole rodzenia. Uzyskana wiedza powinna zredukować Twój strach i stres i przywrócić normalną formę nocnego odpoczynku.

Spróbuj także znaleźć wygodną dla siebie pozycję do snu. Można eksperymentować z ułożeniem poduszek i układać je pod brzuchem lub pomiędzy nogami. Na rynku można kupić wiele poduszek produkowanych z myślą o kobietach ciężarnych. Możesz w tym temacie zasięgnąć wiedzy od koleżanek, które już ten temat mają za sobą.

drukuj poleć artykuł

Serwis Ciążowy.pl ma z założenia charakter wyłącznie informacyjno-edukacyjny. Zamieszczone tu materiały w żadnej mierze nie zastępują profesjonalnej porady medycznej. Przed zastosowaniem się do treści medycznych znajdujących się w naszym serwisie należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Wasze komentarze:

domi
2010-04-19

Kazda kobieta w ciazy musi znalezc sobie odpowiednia tylko dla siebie pozycje do spania. To co dla jednej kobiety bedzie dobre wcale nie oznacza ,ze sprawdzi sie u drugiej ale warto probowac. Ja kombinowalam przez cala ciaze a zmienialo sie to wraz ze zwiekszajacym sie brzuszkiem.

domi
misia
2010-10-15

Problemy ze spaniem są szczególnie uciążliwe, jak chodzi się do pracy - nie ma kiedy odpocząć :(

~misia
35 tydzień
2015-11-04

Ziół należy unikać - nie wszystkich. Np melisa działa nasennie i uspokajająco.

~35 tydzień

Najpopularniejsze artykuły

Urlop ojcowski
Staraniowy

Przydatne placówki

Felietony
Nasi Partnerzy: Międzynarodowa Fundacja na Rzecz Rozwoju Nauki i Promocji Zdrowia Przejdź na stronę IQON
Podmiot odpowiedzialny: International Science and Health Foundation, ul. Kunickiego 10, 30-134 Kraków, tel.: (12) 633 80 57, fax.: (12) 633 80 55