Jak reklamować produkty przeznaczone dla dzieci?

autor: Agata Cygan , 2014-10-13
Jak reklamować produkty przeznaczone dla dzieci?
Zabawka czy ubranko dla dziecka - nim trafią do sprzedaży, są starannie sprawdzane pod kątem bezpieczeństwa przez liczne grona specjalistów. Dla pewności jednak, sprawdźmy je sami – najlepiej jeszcze przed zakupem. Jeśli nieprawidłowości wykryjemy później, nie bójmy się reklamować dziecięcych produktów.

Zabawka czy ubranko dla dziecka - nim trafią do sprzedaży, a następnie w ręce dziecka, są starannie sprawdzane pod kątem bezpieczeństwa przez liczne grona specjalistów - to niestety, tylko teoria. W praktyce, każdego roku Inspekcja Handlowa wykrywa zagrożenia w wielu produktach, przeznaczonych dla najmłodszych. Dlatego też wzbogaćmy nasze zaufanie do producenta o rodzicielską pewność.

Dla dziecka, czyli jakie?

By produkt przeznaczony dla dziecka mógł trafić do sprzedaży, musi spełniać szereg wymogów, z którymi zgodność jest potwierdzana określonymi oznaczeniami. Znajdziemy na metkach, samych produktach lub na opakowaniu. Na co więc warto zwrócić uwagę, kupując zabawkę dla dziecka?

  • nazwa producenta;
  • informacja o ograniczeniu wiekowym : 0+
  • CE - znak potwierdzający, że produkt został wyprodukowany zgodnie z normami europejskimi, co oznacza, że zabawkę poddano ocenie zgodności z odpowiednią dyrektywą, obowiązującą w UE (Uwaga! Niekiedy producenci podrabiają ten symbol! Oryginalne oznaczenie ma co najmniej 5 mm wysokości i zawiera odległość pomiędzy literkami);
  • EN71 - kolejny symbol, świadczący o spełnieniu przez zabawkę wymogów bezpieczeństwa, powinien się znajdować na wszystkich zabawkach sprzedawanych na terenie UE:
  • EN71 -1 - gwarantuje jakość fizyczną i mechaniczną zabawki dla dzieci w wieku poniżej 14 m-ca życia;
  • EN71-2 - gwarantuje sprawdzenie zabawki pod kątem łatwopalności;
  • EN71-3 - gwarantuje sprawdzenie zabawki pod kątem ulatniania i reakcji chemicznych, np. w czasie kontaktu ze śliną dziecka;
  • WE - znak potwierdzający spełnienie przez zabawkę wymogów prawnych UE;
  • TUV - certyfikat potwierdzający, że zabawka została wykonana z bezpiecznych, nie zagrażających życiu i zdrowiu dziecka substancji;
  • PEFC - symbol potwierdzający, że zabawka jest bezpieczna, a w czasie jej produkcji stosowano się do norm ekologicznych, społecznych i ekonomicznych;
  • Safe Toys - gwarancja bezpieczeństwa zabawki w odniesieniu do wieku dziecka oraz materiałów wykorzystanych do jej produkcji;
  • Öko-Tex Standard 100 - certyfikat dotyczący wyrobów materiałowych, np. maskotek, gwarantuje, że zabawka nie posiada składników rakotwórczych, alergizujących, barwników azotowych, szkodliwych związków chemicznych i metali ciężkich;
  • Bezpieczny dla dziecka - certyfikat bezpieczeństwa przedmiotu; informacja, że zabawka została wyprodukowana z surowców dobranych odpowiednio do wieku dziecka oraz jej przeznaczenia, nie zawiera szkodliwych substancji chemicznych, zapewnia bezpieczeństwo i funkcjonalność;
  • Pozytywna opinia PZH oraz Instytutu Matki i Dziecka - informacja o poddaniu zabawki testom przeprowadzanym przez specjalistów.

Rodzice powinni też sprawdzić, czy zabawka posiada odpowiednio zabezpieczony dostęp do baterii oraz czy nie ma ostrych krawędzi bądź słabo przytwierdzonych elementów, które - przykładowo - mogłyby zostać przez dziecko połknięte.

Na co reklamować?

Nie chodzi nam tutaj bynajmniej o zasadność reklamacji, bo ta - o ile rzeczywiście ma podstawy, jest wręcz wskazana. Chodzi raczej o to, na co możemy się powoływać, reklamując dziecięcy produkt. Pamiętajmy, że zawsze mamy dwie podstawowe możliwości, które wzajemnie się nie wykluczają - możemy reklamować przedmiot zarówno u sprzedawcy, jak i u producenta. Powołać się możemy na:

  • niezgodność towaru z umową - możliwe w sytuacji, gdy towar nie spełnia obiecanych przez producenta wymogów i cech, posiada wady bądź nie posiada określonych parametrów czy właściwości. Ważne! Niezgodność towaru z umową musi zaistnieć już w chwili zakupu;
  • gwarancję producenta - możliwość ubiegania się o naprawę produktu w bezpośrednim punkcie serwisowym producenta, w związku z czym kontakt ze sprzedawcą nie jest konieczny;
  • gwarancję za pośrednictwem sprzedawcy - sprzedawca występuje jako pośrednik, odbiera produkt, a następnie przekazuje go do producenta;
  • rękojmię (dla działalności gospodarczej) - składa się ją w dziale reklamacji i zwrotów u danego sprzedawcy na podstawie przepisów mówiących, że to sprzedawca odpowiada za wadliwość towaru. Ta odpowiedzialność obejmuje nie tylko materialne wady towaru, ale także wady prawne. Zgodnie z tym przepisem nabywca ma prawo do odstąpienia od umowy, zażądania obniżenia ceny oraz usunięcia wad.

Czego potrzebujemy?

Reklamację towaru można przeprowadzić zazwyczaj w przeciągu roku lub dwóch od zakupu, choć prawo nie reguluje tej kwestii - producent może samodzielnie ustalić własny okres gwarancji. By ubiegać się o uznanie reklamacji potrzebujemy dowodu zakupu, przy czym może to być także wydruk z historii transakcji z konta bankowego - paragon czy faktura nie są konieczne. Nie jest też potrzebne posiadanie oryginalnego opakowania produktu, dlatego też, jeśli sprzedawca go wymaga, możemy mu dać do zrozumienia, że takie działanie jest niezgodne z prawem. W przypadku zaobserwowania wady produktu, reklamacja musi być zgłoszona najpóźniej w przeciągu dwóch m-cy, bo po tym okresie nie będzie skuteczna.

Pamiętajmy także, że reklamacja powinna być złożona na piśmie - tę ustną trudno udowodnić czy też wykazać termin jej złożenia. Wraz z reklamowanym towarem dostarczamy więc pisemne oświadczenie, zawierające następujące dane:

  • opis produktu - w jakim jest stanie;
  • datę zepsucia się produktu;
  • nasze żądanie - czego oczekujemy składając reklamację,

- naprawy,
- wymiany na nowy egzemplarz,
- zwrotu pieniędzy.

W praktyce najpierw prosi się o naprawę towaru, a w przypadku, kiedy psuje się ponownie - o wymianę na nowy egzemplarz. Zwrot pieniędzy traktowany jest jako rozwiązanie ostateczne, które podejmuje się po wyczerpaniu poprzednich opcji.

drukuj poleć artykuł

Serwis Ciążowy.pl ma z założenia charakter wyłącznie informacyjno-edukacyjny. Zamieszczone tu materiały w żadnej mierze nie zastępują profesjonalnej porady medycznej. Przed zastosowaniem się do treści medycznych znajdujących się w naszym serwisie należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Wasze komentarze:

Brak komentarzy.

Najpopularniejsze artykuły

Urlop ojcowski
Staraniowy

Przydatne placówki

Felietony
Nasi Partnerzy: Międzynarodowa Fundacja na Rzecz Rozwoju Nauki i Promocji Zdrowia Przejdź na stronę IQON
Podmiot odpowiedzialny: International Science and Health Foundation, ul. Kunickiego 10, 30-134 Kraków, tel.: (12) 633 80 57, fax.: (12) 633 80 55