Jak w ciąży poprawić odporność przed zimą?

autor: Agata Cygan , 2017-11-13
Jak w ciąży poprawić odporność przed zimą?
W sezonie zimowym nietrudno o przeziębienie. A to jest szczególnie niebezpieczne właśnie w czasie ciąży, kiedy stosowanie większości leków nie jest dozwolone. Warto spróbować wyprzedzić infekcję i wzmocnić organizm przed nadejściem zimy.

Zadbaj o dietę!

Jednym z elementów budowania odporności - często niedocenianym - jest zdrowa, odpowiednio zbilansowana dieta. Ona naprawdę może zdziałać cuda, a w kwestii budowania odporności ma nieocenione zasługi. W menu przyszłej mamy powinny się znaleźć warzywa i owoce, będące cennym źródłem witamin - zwłaszcza C (jak np. papryka, brukselka, kiwi, grejpfrut, pomidor czy truskawki) oraz beta-karotenu (jak np. czerwona papryka, marchewka, dynia czy cukinia). Przy czym należy pamiętać, że najlepiej spożywać je w postaci surowej - w czasie gotowania, niestety, tracą wiele swoich właściwości. No dobrze, pytanie skąd wziąć niektóre z nich w sezonie jesienno-zimowym? Z zamrażarki. Nie bójmy się mrożenia zarówno warzyw, jak i owoców, ponieważ ten sposób przechowywania żywności pozwala na zachowanie praktycznie wszystkich witamin i składników mineralnych. Z mrożonych warzyw wyczarujemy pyszne rozgrzewające zupy, a mrożone owoce możemy dodawać do jogurtu, ciasta czy przyrządzić z nich smaczny i zdrowy koktajl. Dodatkowo, warto do codziennego jadłospisu wprowadzić pokarmy naturalnie stymulujące odporność, jak np. czosnek i cebulę.

O naszą odporność pomogą też zadbać kwasy tłuszczowe omega-3 - tym bardziej, że w czasie ciąży organizm potrzebuje ich znacznie bardziej niż kiedykolwiek (znajdziemy je zwłaszcza w rybach morskich). W tym okresie warto wprowadzić do diety również przetwory mleczne - np. jogurty czy kefiry, które dostarczą organizmowi cennych probiotyków (poprawiają one wydatnie skład mikroflory jelitowej, a tym samym wspierają organizm z walce z patogenami). No i jeszcze jedno - woda, woda, woda. To prawda, że w sezonie zimowym zapotrzebowanie na płyny może wydawać się mniejsze, ale uwierzcie - nie jest. Odpowiednie nawodnienie organizmu nie pozwoli na wysuszenie śluzówek, a przecież to właśnie one są pierwszą barierą ochronną organizmu przed wszechobecnymi wirusami. Oczywiście nie musi to być czysta woda, bo tę organizm faktycznie przyswaja nieco lepiej, kiedy temperatura otoczenia wzrasta, ale można ją przecież z powodzeniem zastąpić zdrowymi herbatkami albo wzbogacić świeżym imbirem, który dodatkowo pomoże w budowaniu odporności.

Spaceruj codziennie!

Dobrym sposobem na wzmacnianie odporności jest świeże powietrze. Warto wychodzić codziennie, nawet na krótki spacer (wystarczy półgodzinna przechadzka dziennie, by zahartować organizm i przygotować go walki z infekcjami) - niekoniecznie zatłoczonymi ulicami czy alejkami centrów handlowych, gdzie skupienie patogenów jest większe, niż gdziekolwiek indziej. Tych miejsc warto w tym czasie unikać szczególnie. Podobnie jak podróży tramwajami czy autobusami. Świeże powietrze oczyszcza drogi oddechowe oraz wpływa korzystnie na ukrwienie narządów odpowiadających za odporność organizmu. Ubierajmy się odpowiednio do warunków pogodowych, ale nie za ciepło. W czasie ewentualnej wizyty w sklepie warto zdjąć czapkę i szalik, by nie dopuścić do przegrzania organizmu - ono naprawdę może być równie niebezpieczne, co przeziębienie. Podczas przechadzki najlepiej unikać siadania na chłodnych ławkach czy murkach (w przypadku ewentualnego zmęczenia najpierw coś podłużmy - nawet cienkiego, chociażby rękawiczki).

Przed wyjściem z domu - szczególnie w okresie jesienno-zimowym, nie wolno zapominać o śniadaniu. Posiłek powinien zawierać w sobie pełne zboża, będące cennym źródłem węglowodanów, które zapobiegną ewentualnemu wychłodzeniu organizmu. Podobnie zadziała szklanka świeżo wyciśniętego soku, dostarczająca solidnej dawki witaminy C. Jeśli po powrocie do domu pojawia się uczucie przemarznięcia, dłonie i stopy można zanurzyć w ciepłej, ale nie gorącej wodzie. Rozgrzać się pomoże także herbatka z imbirem, cytryną i miodem, która wspomoże przy okazji układ immunologiczny (przy czym cytrynę dodajemy do ciepłej herbaty, a nie do wrzątku). Jeśli pogoda jest wyjątkowo niesprzyjająca, lepiej zrezygnować z wyjścia, niż narażać się na niepotrzebne przemarznięcie - w takiej sytuacji nie można zapominać o przewietrzeniu mieszkania. Dla utrzymania odporności konieczna jest także odpowiednia dawka snu - co najmniej 7 godzin na dobę. W przypadku problemów ze snem w nocy - bo i takie w tym okresie się zdarzają, nawet mimo zmęczenia - warto "dospać" chociażby po południu.

A gdyby jednak nie udało się uniknąć infekcji, podpowiadamy, jak sobie pomóc, bez szkody dla maluszka.

---

A Wy, przyszłe mamy, jakie macie sposoby na wzmocnienie odporności przed nadchodzącą zimą?

drukuj poleć artykuł

Serwis Ciążowy.pl ma z założenia charakter wyłącznie informacyjno-edukacyjny. Zamieszczone tu materiały w żadnej mierze nie zastępują profesjonalnej porady medycznej. Przed zastosowaniem się do treści medycznych znajdujących się w naszym serwisie należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Wasze komentarze:

Brak komentarzy.

Najpopularniejsze artykuły

Urlop ojcowski
Staraniowy

Przydatne placówki

Felietony
HPV
Nasi Partnerzy: Międzynarodowa Fundacja na Rzecz Rozwoju Nauki i Promocji Zdrowia Przejdź na stronę IQON
Podmiot odpowiedzialny: International Science and Health Foundation, ul. Kunickiego 10, 30-134 Kraków, tel.: (12) 633 80 57, fax.: (12) 633 80 55