Magnez – Twój ciążowy asystent

autor: Marcin Bielowicz , 2010-01-14
Magnez – Twój ciążowy asystent
Czy wiesz jak bardzo ważnym pierwiastkiem w Twojej diecie jest magnez? Uczestniczy on w połowie z 600 procesów biochemicznych, które nieustannie zachodzą w naszym organizmie. Buduje korę mózgową oraz wspiera rozwój płodu, dlatego zapotrzebowanie na niego jest szczególnie wysokie u kobiet w ciąży

Potęga magnezu

Niedobór magnezu w organizmie człowieka może mieć katastrofalne skutki, począwszy od bolesnych skurczy łydek, wypadaniu włosów, nadciśnienia aż do zaburzeń rytmu serca. Magnez pełni wiele funkcji, między innymi przetwarza białko, cukry i tłuszcze, a także chroni przed toksynami, czyli zapobiega zatruciom organizmu.

Ponadto jest ważnym składnikiem procesu metabolizmu wapnia, fosforu, sodu, potasu i witaminy C, odpowiada za dobry stan naszych kości i zębów. Jest też panaceum na nasze nerwy – ma właściwości uspokajające oraz utrzymuje prawidłową pracę serca.

Magnez a ciąża

Zalecana dobowa dawka to 300 i 350 mg (dla kobiety i mężczyzny), podczas gdy dla kobiet w ciąży i matek karmiących wynosi ona od 350 do 450 mg!

Szczególnie kobiety ciężarne potrzebują większych ilości tego pierwiastka, przy czym najbardziej jest on potrzebny w trzecim trymestrze, kiedy o deficyt najłatwiej. Zalecana dobowa dawka to 300 i 350 mg (dla kobiety i mężczyzny), podczas gdy dla kobiet w ciąży i matek karmiących wynosi ona według różnych zaleceń od 350 do 450 mg! Zwiększone zapotrzebowanie wynika z potrzeb płodu, który akumuluje magnez w ilości 8 mg dziennie. Ilość ta zwiększa się jeszcze podczas karmienia, aby osiągnąć średnio aż 25 mg. Niedobory tego pierwiastka sprzyjają przedwczesnym porodom i rodzeniu się dzieci o zbyt małej masie ciała, mogą także niekorzystnie wpływać na dziecko już po jego urodzeniu.

Źródła magnezu

Istnieje szeroka gama produktów bogatych w magnez, co sprawia, że nietrudno jest wybrać spośród nich te, które lubimy. Ponadto, ułatwia to zaopatrzenie się w ten ważny pierwiastek w każdych warunkach, o każdej porze roku. Magnez można więc znaleźć w dużych ilościach chociażby w kaszy gryczanej, kukurydzy, fasoli, grochu, soi, kakao, gorzkiej czekoladzie, orzechach i migdałach. 100 gramów produktów zawiera średnio następujące ilości magnezu: kakao – 440 miligramów, słonecznik – 350 do 420, soja – 250, kasza gryczana – 220, fasola – 160, orzechy oraz migdały – do 130, groch – 120, warzywa świeże – do 30, pieczywo razowe – 20 do 80, pieczywo pszenne białe i natka pietruszki – 20 miligramów.

W wodzie siła

Skażenie środowiska przez rozwój cywilizacyjny powoduje, że warzywa stają się coraz słabszym źródłem magnezu, a przeładowana chemią żywność zwiększa ten niedobór.

Skażenie środowiska naturalnego przez rozwój cywilizacyjny powoduje, że warzywa (obok mięsa i owoców fundament codziennej diety) stają się coraz słabszym źródłem magnezu, a przeładowana chemią żywność z półek sklepowych nie tylko nie zmniejsza niedoborów – dodatkowo podtruwa organizm. Dlatego pewnym i bezpiecznym źródłem jest woda mineralna. Zresztą magnez w niej zawarty jest szybciej i lepiej przyswajany przez organizm. Wybierajmy zatem wody z dużą zawartością tego tak potrzebnego pierwiastka.

drukuj poleć artykuł

Serwis Ciążowy.pl ma z założenia charakter wyłącznie informacyjno-edukacyjny. Zamieszczone tu materiały w żadnej mierze nie zastępują profesjonalnej porady medycznej. Przed zastosowaniem się do treści medycznych znajdujących się w naszym serwisie należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Wasze komentarze:

domi
2010-01-18

Ja bardzo lubie gorzka czekolade to chyba na brak magnezu nie powinnam narzekac? Do tego zazywam MagnefarB6.Tylko chyba dziala na mnie az nadto uspokajajaco bo bardzo chce mi sie po zazyciu spac dlatego lykam pastylki na noc.

domi
Ewa
2013-03-28

Ja biorę Ladee Vit, duża dawka magnezu i witaminy

~Ewa
Ewa
2013-04-06

mi najbardziej zależało na magnezie i żelazie bo miała z tym problem. Omega 3 dostarczam z ryb morskich.

~Ewa
Ewa
2013-04-12

wydaje mi się równie ważny w obu etapach. Ja go biorę w witaminakach.

~Ewa
Marlena
2013-04-27

a co bierzesz?

~Marlena
Agnieszka
2013-05-05

co to jest EPA

~Agnieszka
Magda
2013-05-09

Kwas eikozapentaenowy http://pl.wikipedia.org/wiki/Kwas_dokozaheksaenowy

~Magda
Zośka
2013-05-11

Czemu zaczęłaś stosować właśnie ten suplement, ktoś Ci go zalecił albo polecił?

~Zośka
sharman
2013-05-12

Kwas EPA − związek chemiczny z grupy kwasów tłuszczowych typu omega-3.
EPA jest niezbędny do przekazywania informacji między włóknami nerwowymi i jest stosowany w trudnościach z nauką i koncentracją, za

~sharman
Magda
2013-05-18

Lekarz mi przepisał LadeeVit. Poczytałam poszukałam, i ma rzeczywiście chyba najlepszy skład na rynku.

~Magda
Renia
2013-05-24

Zazwyczaj lekarze polecają stosowanie suplementów od 2 trymestru, kiedy zapotrzebowanie jest największe, więc możesz jeszcze poczekać.

~Renia
sharman
2013-05-24

ja uważam że powinnaś.... nie ma co przekonywać ale jeśli się wahasz zapytaj lekarza...

~sharman
Bogna
2013-05-29

Wizytę mam już za sobą i tak jak mówiłyście lekarz tez zalecił mi branie dodatkowo witamin:)

~Bogna
Renia
2013-05-30

a jakie Ci polecił?

~Renia
Brii
2013-06-01

napisz od razu ile kosztują.... bo szukam czegoś dla siebie

~Brii
Renia
2013-06-09

Jakieś 20-30 zł, zależy od apteki.

~Renia
Brii
2013-06-14

cena jest bardzo dobra szczególnie że poczytałam sobie opinie i myślę że będę zadowolona. mam nadzieję że nie są zbyt duże

~Brii
Renia
2013-06-16

tu nie ma na czym oszczędzać.

~Renia
Brii
2013-06-21

masz rację .... człowiek jest przyzwyczajony że cały czas patrzy na cenę :)

~Brii
Natinka
2013-06-23

Wiem, że nie którzy powiedzą, że cena też się liczy, ale jak zaoszczędzisz na tym to wydasz na coś innego i tak się kółko zamyka

~Natinka
Madziula
2014-09-23

Dziewczyny polecam wam gorąco Prenatal Duo, ma super skład. Biorę go od 3 miesiąca ciąży, oddzielnie biorę jeszcze magnez Asmag. Prenatal Duo nie jest może najtańszy (ja kupuję go na Allegro za 34 zł z wysyłką), ale warto bo ma też dużą dawkę DHA i EPA.

~Madziula
Weronika
2015-03-25

Ja w ciąży brałam preparat zawierający magnez i potas - tactimag skurcz. Bardzo mi pomógł i wszystkie nie przyjemne skurcze nóg zniknęły po paru dniach stosowania.

~Weronika
AlinekaB
2017-04-27

Niedobory magnezu w ciąży mogą prowadzić co najmniej do bardziej bolesnego porodu, bo wtedy skurcze macicy są o wiele silniejsze. Moja córeczka jest już na świecie i nadal biorę mama dha premium, bo oprócz zdrowej diety mamy karmiącej warto dostarczać organizmowi więcej witamin i minerałów, który ich teraz potrzebuje więcej.

~AlinekaB
AmelaM
2017-04-27

Nie można też zapominać, że odpowiedni poziom magnezu ułatwia poród, ale też odpowiada za prawidłowy rozwój tkanek u malucha. Nie tylko kwas foliowy jest ważny. Też brałam mama dha premium. Tzn. biorę nadal, bo też karmię Krzysia :)

~AmelaM
Palina
2017-06-27

No i najlepiej, żeby ten magnez był w jednej kapsułce suplementu z kwasem foliowym, dha, jodem i witaminą a, żeby nie łykać nie wiadomo ilu tabletek.

~Palina
kapolina
2018-03-03

Kiedy zaczęły łapać mnie coraz częstsze skurcze łydek w ciąży to zaczęłam się domyślać, że chyba mam niedobory magnezu. Lekarz prowadzący moją ciążę szybko mi zamienił sam kwas foliowy na mama dha premium, gdzie jest w składzie magnez. Skurcze minęły.

~kapolina

Najpopularniejsze artykuły

Urlop ojcowski
Staraniowy

Przydatne placówki

Felietony
Nasi Partnerzy: Międzynarodowa Fundacja na Rzecz Rozwoju Nauki i Promocji Zdrowia Przejdź na stronę IQON
Podmiot odpowiedzialny: International Science and Health Foundation, ul. Kunickiego 10, 30-134 Kraków, tel.: (12) 633 80 57, fax.: (12) 633 80 55