Mdłości zmorą kobiet w ciąży

autor: Aleksandra Budner , 2009-05-25
Mdłości zmorą kobiet w ciąży
Jest pięknie! Odpoczywasz, relaksujesz się, wszyscy "skaczą" wokół ciebie spełniając najróżniejsze zachcianki, jesteś w centrum zainteresowania. O czym innym marzyć? Ciąża to wręcz idealny stan - chciałabyś krzyczeć! Tylko, że... nie zawsze jest tak różowo. Radość zamieszkała w twoim sercu, a w organizmie mnóstwo nieproszonych, ciążowych objawów. Pojawiły się mdłości i to nie tylko te poranne. Nękają cię o każdej porze dnia. Czujesz się wykończona, osłabiona i zła? Głowa do góry! Oto kilka podpowiedzi, które pomogą ci poradzić sobie z nieprzyjemnymi nudnościami.

Prawie połowa kobiet w ciąży skarży się na uciążliwe mdłości. Pojawiają się one zwykle po przebudzeniu, podczas gwałtownego wstawania, jednak nie stanowi to reguły. Równie dobrze mogą nękać cię po posiłkach, przed snem i o każdej innej porze dnia. Mdłości spowodowane są zmianami w gospodarce hormonalnej, jakie mają miejsce w organizmie kobiety. Często towarzyszą im wymioty. Ta nieprzyjemna dolegliwość ustępują zwykle w drugim trymestrze ciąży. Jednak, żeby przetrwać trudny okres ich występowania, powinnaś uzbroić się w cierpliwość i zastosować do podanych zaleceń, które pomogą Ci złagodzić dokuczliwe nudności.

Nie bez powodu mówi się o „porannych mdłościach”. Jest to bowiem pora, w której występują one najczęściej i z największym natężeniem. Zatem po przebudzeniu powinnaś dać swojemu organizmowi kilka minut na przystosowanie się do nowej sytuacji. Poleż chwilkę w łóżku, przeciągnij się parę razy i pooddychaj głęboko. Unikaj gwałtownych ruchów, szybkiego wstawania, gdyż może zakręcić ci się w głowie, a od tego już tylko krok do pojawienia się nudności.

Pamiętaj o zdrowym jedzeniu. Zrezygnuj z potraw ciężkostrawnych, tłustych, kalorycznych, a także zbyt kwaśnych, ostrych czy słonych. Ich smak powinien być raczej łagodny. Jedź w małych ilościach, ale często i regularnie. Nie powinnaś rezygnować z żadnego posiłku, gdyż mdłości nasilają się przy pustym żołądku. Jeśli jesteś w ich trakcie i nie możesz nawet myśleć o przełknięciu czegokolwiek, spróbuj zjeść chociaż kilka kęsów chrupkiego pieczywa, kawałek bułki czy garść suchych płatków kukurydzianych. Powinno pomóc!

Kolacja w przypadku twojego stanu jest bardzo ważna, powinnaś bowiem o każdej porze dnia „dokarmiać” żyjący w tobie organizm. Nie przesadzaj jednak z przejadaniem się. Lekka kolacja powinna zastąpić obfity posiłek. Będzie ci wówczas łatwiej zasnąć. Jeżeli w ciągu dnia odczujesz głód, a nie będzie to pora posiłków, skorzystaj z małej przekąski. Bardzo dobre są migdały, które łagodzą kłopoty żołądkowe, a do tego wyśmienicie smakują.

Woda niegazowana bez ograniczeń! Powinnaś pić jej jak najwięcej, lepiej jednak po posiłkach niż w ich trakcie. Nie zapominaj także o sokach owocowych i warzywnych (najlepiej świeżo wyciśniętych) oraz herbatkach ziołowych, np. imbirowych, rumiankowych czy miętowych, które łagodząco wpływają na cały przewód pokarmowy. Cytryna ponoć osłabia mdłości, dlatego dodawaj ją do herbaty lub wody mineralnej. Często sam jej zapach neutralizuje nieprzyjemne objawy.

Jednak z innymi zapachami bywa w okresie ciąży bardzo różnie. Twoje nozdrza są teraz znacznie bardziej wyczulone na dochodzącą zewsząd woń. Ta, która dotąd sprawiała ci przyjemność, może teraz wręcz odrzucać. Dlatego unikaj intensywnych zapachów, które już z założenia powodują nudności. Chodzi przede wszystkim o dym tytoniowy, perfumy, odświeżacze powietrza. Niekiedy będą przeszkadzały ci również zapachy konkretnych potraw - zapamiętaj je, by potem móc się przed nimi ustrzec.

Dbaj, dbaj i jeszcze raz dbaj o siebie! Pamiętaj, że samopoczucie wpływa także na funkcjonowanie organizmu. Staraj się myśleć pozytywnie, uśmiechaj się, dostrzegaj jak najwięcej plusów z sytuacji, w jakiej się znajdujesz. Dużo odpoczywaj! Relaks jest nie tylko przywilejem, który zdarza się w ciąży, ale wręcz obowiązkiem. Pamiętaj o wysypianiu się, pozwól sobie na odrobinkę luksusu, kup coś ładnego i zacznij robić to, co sprawia ci przyjemność, a na co wcześniej nie miałaś czasu. Słuchaj ulubionej muzyki, raczej spokojnej i relaksacyjnej, która łagodzi nie tylko obyczaje, ale również niepożądane objawy ciąży. Pamiętaj o regularnych spacerach (dopływ świeżego powietrza łagodzi mdłości). Nie możesz jednak narażać swojego organizmu na wyziębienie i duże wahania temperatury. Taki stan wywołuje nudności i skłonności do wymiotów.

Niektórym kobietom na uporczywe mdłości pomaga witamina B6, ale można ją stosować tylko po wcześniejszej konsultacji z lekarzem. W przypadku, gdy zaburzenia funkcjonowania układu pokarmowego utrzymują się cały czas i są bardzo męczące, lekarz może podjąć decyzję o zastosowaniu pewnych leków.

Pamiętaj, że nie jesteś jedyną, którą dopadła zmora ciążowych nudności. Większość kobiet w ciąży odczuwa tego typu dolegliwości. Każda ma własne sposoby na radzenie sobie z nimi. Ty również spróbuj! Być może wymienione powyżej rady sprawią, że twoje mdłości całkowicie znikną albo złagodnieją. Jeżeli natomiast nic w tej kwestii się nie zmieni, zostaje tylko przeczekać ten trudny dla ciebie okres. Już w drugim semestrze powinnaś poczuć się znacznie lepiej!  

drukuj poleć artykuł

Serwis Ciążowy.pl ma z założenia charakter wyłącznie informacyjno-edukacyjny. Zamieszczone tu materiały w żadnej mierze nie zastępują profesjonalnej porady medycznej. Przed zastosowaniem się do treści medycznych znajdujących się w naszym serwisie należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Wasze komentarze:

Nela28
2009-10-08

Wczoraj spotkalam sie z dawno niewidzina kolezanka :) Dowiedzialam sie ze jest w 4 miesiacu ciazy i pytalam ja o te mdlosci a ona mi mowi ze tylko kilka razy wymiotowala ! Zobaczcie jakie to "niesprawiedliwe" jedne z nas mecza sie kilka razy w ciagu ciazy a inne kilka razy DZIENNIE :///

Nela28
mama
2017-04-18

A niektóre w ogóle nie mają mdłości w ciąży... Każdy jest inny. Ważne jest też przygotowanie się do ciąży. Organizm, który ma uzupełnione niedobory witamin przed ciążą lepiej znosi ciążę, niż ten zaskoczony stanem błogosławionym.

~mama

Najpopularniejsze artykuły

Urlop ojcowski
Staraniowy

Przydatne placówki

Felietony
Nasi Partnerzy: Międzynarodowa Fundacja na Rzecz Rozwoju Nauki i Promocji Zdrowia Przejdź na stronę IQON
Podmiot odpowiedzialny: International Science and Health Foundation, ul. Kunickiego 10, 30-134 Kraków, tel.: (12) 633 80 57, fax.: (12) 633 80 55