Menu przyszłej mamy.

autor: Agata Cygan , 2012-10-15
Menu przyszłej mamy.
Odżywianie to chyba największe zmartwienie przyszłej mamusi. O ile zalecenia takie jak - unikanie wysiłku, dbanie o wypoczynek - łatwo zinterpretować właściwie, o tyle „właściwe odżywianie” to termin wyjątkowo niejednoznaczny. Co więc w tym okresie oznacza - właściwe?

Czego nie może zabraknąć?

Jak zapewne zauważysz, dieta, którą powinnaś stosować, to nie żadna radykalna odskocznia od codzienności. Menu przyszłej mamy nie odbiega od tego, jakie powinna stosować każda, dbająca o zdrowie kobieta. Czego więc nie powinno w nim zabraknąć?

owoców i warzyw

Z owoców najbardziej zwróć uwagę na te, które zawierają dużo witaminy C - to np. jabłka, czarne porzeczki, jagody czy truskawki. Dobrym pomysłem są także owoce suszone - zawierają dużo błonnika i mają właściwości przeczyszczające. Warzywa najlepsze będą w postaci surowej lub gotowane na parze. Zielone warzywa liściaste są cennym źródłem kwasu foliowego. Cenne są także warzywa strączkowe.

produktów zbożowych

Zawierają dużo białka, błonnika oraz cennych witamin z grupy B. Wybieraj więc pełnoziarniste pieczywo, makarony, płatki owsiane, brązowy ryż oraz grube kasze.

mleka i przetworów mlecznych

To najlepsze źródło wapnia. Spożywaj w postaci mleka lub zamienników - kefiru, maślanki, jogurtu.

jajek

Podobnie jak mleko - dostarczają wapnia. Mają jednak dużą zawartość cholesterolu, więc najlepiej nie jedz więcej niż jedno dziennie.

mięsa, drobiu, wędlin

Najlepsze oczywiście będą te chude. Dostarczą białka i łatwo przyswajalnego żelaza.

tłuszczy roślinnych

Są one źródłem ważnych dla Ciebie nienasyconych kwasów tłuszczowych. Wybieraj oliwę z oliwek czy olej z pestek winogron (np. do surówek i sałatek).

ryb i owoców morza

Podobnie jak powyżej - są źródłem nienasyconych kwasów tłuszczowych, a szczególnie kwasów omega-3. Najlepiej przygotowuj je na parze lub piecz w folii. Niezbędnej dla dziecka witaminy D dostarczysz zwłaszcza dzięki łososiowi, tuńczykowi, śledziowi, makreli i sardynkom.

wody

Powinnaś jej wypijać ok. 2-3 litry dziennie (również w postaci innych płynów).

Czego zabraknąć musi!

Jak więc widzisz, ciąża to najlepszy okres na zmianę nawyków żywieniowych, którą zwykle planuje się od dawna i na którą zazwyczaj brakuje motywacji. Kiedy jednak motywacja z każdym dniem staje się coraz bardziej widoczna pod postacią powiększającego się z dnia na dzień brzuszka, nie powinnaś mieć już z tym problemów. Warto jednak pamiętać, że o ile osoba stosująca racjonalną, zrównoważoną dietę, może od czasu do czasu poluzować swoje żywieniowe zasady, w Twoim przypadku raczej nie będzie to wskazane. Czego powinnaś unikać w ciąży?

  • napojów: alkoholowych, zawierających kofeinę, słodkich, gazowanych i sztucznie barwionych;
  • niepasteryzowanego mleka, wyprodukowanych z niego serów miękkich oraz pleśniowych;
  • surowych jaj;
  • surowych i półsurowych mięs, ryb, owoców morza, pasztetów;
  • wątróbki;
  • dań konserwowych;
  • chipsów;
  • słodyczy;
  • dań typu fast food.

Wskazówki oczywiste, ale cenne

O nich z pewnością słyszałaś już wielokrotnie. Ba! Pewno co jakiś czas obiecujesz sobie, że od jutra zaczniesz o nie dbać szczególnie. Koniec obietnic - „jutro" nadeszło i warto potraktować je poważnie.

  • jedz pięć posiłków dziennie: śniadanie, obiad i kolacja powinny być większe, dwa pozostałe raczej w formie przekąsek;
  • kupuj produkty z pewnego źródła;
  • kupuj zawsze produkty świeże, zwracaj uwagę na datę ważności;
  • unikaj dań gotowych;
  • unikaj dań naszpikowanych chemią;
  • urozmaicaj swoje menu.

Przykładowe menu przyszłej mamusi

Śniadanie:

- musli (4 łyżki ) z jogurtem naturalnym;
- kanapka chleba pełnoziarnistego z masłem, plasterek polędwicy z indyka, do tego warzywo, np. plasterek papryki;
- szklanka herbaty z miodem (łyżeczka) i plasterkiem cytryny.

Drugie śniadanie:

- kanapka chrupkiego pieczywa z ziarnami;
- serek waniliowy homogenizowany;
- gruszka;
- woda mineralna.

Obiad:

- zupa pomidorowa na drobiu z natką pietruszki (zabielona chudym mlekiem);
- gulasz z chudej wołowiny;
- surówka z marchwi z łyżeczką chrzanu;
- sok z winogron.

Podwieczorek:

- budyń waniliowy z owocami;
- szklanka porzeczek.

Kolacja:

- jajecznica;
- pomidor;
- 2 kanapki chleba żytniego pełnoziarnistego;
- szklanka herbaty.

LUB

Śniadanie:

- kanapki z twarogiem;
- 5 startych rzodkiewek,
-łyżka posiekanych pestek dyni;
- gruszka,
-napar z mięty z łyżeczką miodu.

Drugie śniadanie:
- grahamka, 2 liście sałaty, kilka plasterków szynki drobiowej;
- szklanka kakao

Obiad:

- zupa krem z brokułów z grzankami;
- duszona pierś z kurczaka;
- ziemniaki (3 ugotowane średniej wielkości);
- surówka z kapusty kiszonej;
- jabłko;
- szklanka kompotu.

Podwieczorek:

- kisiel truskawkowy;
- szklanka wody.

Kolacja:

- omlet z pieczywem (jajko, 2 białka, łyżka mąki, łyżeczka masła, z dodatkiem pomidora i szczypiorku);
- kanapka chleba pełnoziarnistego;
- herbata ziołowa.

To oczywiście tylko propozycje - komponujcie same!

 

drukuj poleć artykuł

Serwis Ciążowy.pl ma z założenia charakter wyłącznie informacyjno-edukacyjny. Zamieszczone tu materiały w żadnej mierze nie zastępują profesjonalnej porady medycznej. Przed zastosowaniem się do treści medycznych znajdujących się w naszym serwisie należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Wasze komentarze:

Emila
2013-03-28

Dziewczyny a bierzecie witaminy?

~Emila
Justyna
2013-04-06

Ja generalnie staram się bardzo urozmaicac dietę i jeść mnóstwo warzyw ryb i chydego mięsa, ale w wielu artykułach które teraz czytam dla ciężarnych mamusiek lekarze i dietecye zalecają witaminy, chyba na coś się skuszę.

~Justyna
Emila
2013-04-12

No właśnie ja też się zastanawiam, lekarz polecił mi coś brać jak wejdę w 2 trymestr. Ale powiedział, że mogę sobie sama coś wybrać, ale tego jest tyle, że chciałam się poradzić.

~Emila
Katy
2013-04-16

Mnie lekarz zapytal co biore, kazał dokonczyc kwas foliowy, a pozniej polecil Centrum Materna DHA, ze niby najlepsze. Teraz jestem w 16 tygodniu i zaczynam je brać.

~Katy
Asia
2014-02-05

Witajcie mamuśki:-) jeśli chodzi o witaminy ja przyjmuje femibion 2 jestem teraz w 24 tygodniu dodatkowi przyjmuje acidum folicum D-vitum jestem bardzo zadowolona z ich stosowania wyniki bardzo dobre a i jeszcze magnez Slow mag b 6zdecydowanie poprawila mi ssię cera w losy i paznokcie blyszcza nie mecza mnie skurcze lydek i zgaga. To moja druga ciąża pierwsza by la mniej "dokuczliwa" bylam bardziej aktywna fizycznie teraz czuje się świetnie ale początki nie byly wesole. Buziaki dla was

~Asia

Najpopularniejsze artykuły

Urlop ojcowski
Staraniowy

Przydatne placówki

Felietony
HPV
Nasi Partnerzy: Międzynarodowa Fundacja na Rzecz Rozwoju Nauki i Promocji Zdrowia Przejdź na stronę IQON
Podmiot odpowiedzialny: International Science and Health Foundation, ul. Kunickiego 10, 30-134 Kraków, tel.: (12) 633 80 57, fax.: (12) 633 80 55