Minerały w ciąży

autor: Agnieszka Kęsek , 2015-07-06
Minerały w ciąży
Zdrowa dieta odgrywa kluczową rolę przez całe życie, jednak w ciąży nabiera nowego znaczenia. Aby zadbać o maluszka od samego początku warto jeszcze uważniej przyjrzeć się swojemu menu. W końcu rosnące w brzuchu dziecko też będzie z niego korzystało. Należy mu więc dostarczyć odpowiedniej ilości składników odżywczych i zadbać o to, aby to, co jemy, było wartościowe. Witaminy i minerały to ogromnie istotne składniki diety. Przyjrzymy się teraz tym drugim.

Minerały – czym są?

Każdy z pewnością potrafi odróżnić witaminy (nazywane literami - wit. A, B2, C, D...) od minerałów (wapń, cynk, żelazo...). Zazwyczaj są łączone we wszelkich tekstach czy opracowaniach, a także suplementach. Dzieje się tak, ponieważ witaminy i minerały uzupełniają się w działaniu.

Minerały to mikroskopijne składniki odżywcze biorące udział w procesach życiowych mających miejsce w naszym organizmie , które wpływają na poprawne funkcjonowanie tkanek i narządów ciała.

Skutki niedoboru

Kiedy minerałów w organizmie jest zbyt mało, mogą pojawić się nieprzyjemne skutki (zależą od tego, czego aktualnie nam brakuje), między innymi:

  • bóle stawów, mięśni, kręgosłupa,
  • nerwowość,
  • bezsenność,
  • ciągła senność, zmęczenie,
  • bóle głowy,
  • biegunki lub zatwardzenia,
  • wzmożony apetyt
  • spadek odporności

Powyższe symptomy mogą też oczywiście świadczyć o innych dolegliwościach i nie warto samodzielnie stawiać diagnozy. Pokazanie skutków niedoboru ma jedynie uświadomić, jak istotne są w naszym organizmie minerały.

Przede wszystkim zdrowa dieta

Zarówno witaminy, jak i minerały powinny być przede wszystkim dostarczane dzięki pożywieniu. To nasz codzienny jadłospis musi być ułożony w taki sposób, aby zapewniać ich tyle, ile tylko może. Nie warto polegać głównie na suplementach diety, jedząc przy tym fast foody i rezygnując z warzyw i owoców, one w znakomitej większości przypadków nie zastąpią prawdziwego jedzenia.

Niestety, nie możemy się też oszukiwać - nie jesteśmy w stanie pokryć w stu procentach zapotrzebowania na minerały tylko dbając o dietę. Warzywa i owoce często są zanieczyszczone, jeśli nie pochodzą z ekologicznych upraw. Ponadto minerały mogą się nie wchłaniać odpowiednio z pożywienia do organizmu. Zaburzać ten proces może wiele czynników, których nie jesteśmy w stanie zidentyfikować. Dlatego zdrowe odżywianie powinno iść w parze z przyjmowaniem odpowiednich suplementów zawierających minerały.

Które minerały są najlepsze dla kobiet w ciąży

Potrzeby kobiety w ciąży zmieniają się - przez 9 miesięcy trzeba dbać bowiem nie tylko o siebie, ale także o rosnące dziecko. Niektóre minerały w tym okresie są bardzo potrzebne organizmowi przyszłej mamy. Jakie?

1. Wapń
Dziecko potrzebuje dużo wapnia. W jakim celu? Przede wszystkim dla rozwoju zębów (a raczej ich zalążków) oraz kości. Jego niedobór w ciąży może spowodować u malucha krzywicę czy osteoporozę. Co ciekawe, wapń jest na tyle istotny, iż, zabezpieczając się, dziecko czerpie go najpierw z organizmu mamy. Właśnie dlatego kobiety w ciąży odczuwają skurcze czy bóle głowy lub cierpią na próchnicę.

Źródła wapnia w diecie: mleko i jego przetwory - jogurt, kefir, ser, maślanka, ser biały.

2. Magnez
Jego niedobór może skutkować zwiększonym ryzykiem rzucawki i poronienia. W tym drugim przypadku zmniejszona ilość magnezu w organizmie przyszłej mamy powoduje kurcze macicy. Magnez wpływa dodatnio na rozwój kości malucha w brzuchu - przyspiesza kostnienie i sprawia, że są odporniejsze.

W przypadku mamy magnez jest istotny dla prawidłowej pracy serca - zapobiega arytmii, zatorom i nadciśnieniu. Wpływa dodatnie na odporność i zmniejsza nerwowość.

Źródła magnezu w diecie: kakao (naturalne) i czekolada, pestki dyni, migdały, otręby pszenne, kasza gryczana, orzechy laskowe, pistacje, banany, płatki owsiane.

3. Żelazo
Jest istotne w ciąży, ponieważ jego niedobór może powodować niedotlenienie i w konsekwencji wady rozwojowe u dziecka, odgrywa także rolę w budowie ośrodkowego układu nerwowego. U przyszłej mamy zbyt mała ilość żelaza może powodować niedokrwistość, groźną także dla dziecka, a także skutkować małą wagą urodzeniową, przedwczesnym porodem.

Źródła żelaza w diecie: mięso, nabiał, soja, ziemniaki, fasola biała, suszone morele, suszone śliwki

4. Jod
Niedobór jodu w ciąży ma bardzo poważne konsekwencje - duży może skutkować upośledzeniem umysłowym u dziecka. Mniejszy niedobór wpływa na niższy iloraz inteligencji dziecka, zaburzoną umiejętność uczenia się, kojarzenia. W związku z tym zbyt mała ilość jodu w organizmie to także przyczyna trudności z utrzymaniem ciąży i poronień.

Źródła jodu w diecie: ryby morskie (łosoś, makrela, tuńczyk), sól jodowana, specjalne wody (w tężniach - Rabka, Ciechocinek).

Suplementy diety w ciąży – po konsultacji z lekarzem

Warto, szczególnie będąc w ciąży, skonsultować suplementację z lekarzem - on najlepiej doradzi dawkę i dobierze odpowiedni preparat. Lepiej nie robić tego na własną rękę, ponieważ można sobie (i dziecku) zaszkodzić.

Nadmiar też groźny

Okazuje się, że nie tylko niedobór minerałów może być niekorzystny dla naszego organizmu. Negatywne skutki miewa też... nadmiar.

Uważać trzeba na sód i fosfor. Ten pierwszy może wpływać na wystąpienie nadciśnienia, a dostępne bez recepty suplementy często zawierają go dość dużo. Co do fosforu, zaburza wchłanianie niektórych składników oraz witaminy A, odpowiedzialnej za wygląd włosów, skóry, paznokci, a jej niedobór skutkuje m.in. suchością skóry, słabszym wzrokiem o zmierzchu, suchością oczu.

drukuj poleć artykuł

Serwis Ciążowy.pl ma z założenia charakter wyłącznie informacyjno-edukacyjny. Zamieszczone tu materiały w żadnej mierze nie zastępują profesjonalnej porady medycznej. Przed zastosowaniem się do treści medycznych znajdujących się w naszym serwisie należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Wasze komentarze:

Brak komentarzy.

Najpopularniejsze artykuły

Urlop ojcowski
Staraniowy

Przydatne placówki

Felietony
Nasi Partnerzy: Międzynarodowa Fundacja na Rzecz Rozwoju Nauki i Promocji Zdrowia Przejdź na stronę IQON
Podmiot odpowiedzialny: International Science and Health Foundation, ul. Kunickiego 10, 30-134 Kraków, tel.: (12) 633 80 57, fax.: (12) 633 80 55