Najstarsze i najzdrowsze rośliny na świecie, które można spożywać w ciąży

autor: Paulina Wójtowicz , 2011-09-29
Najstarsze i najzdrowsze rośliny na świecie, które można spożywać w ciąży
Lato minęło, czas więc zadbać o swoją odporność. Szczególnie, gdy troską ogarniamy nie tylko swój organizm, ale i ten mniejszy, rozwijający się dopiero pod naszym sercem. W ciąży nie wszystkie produkty są wskazane, warto więc zapoznać się z informacjami o idealnej diecie dla ciężarnej. W skład takiej diety mogą wchodzić choćby najstarsze i najzdrowsze rośliny świata.

Na odporność

W grupie roślin, wspomagających naszą odporność, powinny znaleźć się właściwie wszystkie. Bo przecież każda zawiera substancje odżywcze, mające jeśli nie działanie przeciwzapalne, to przynajmniej wzmacniające lub chroniące przed pewnymi dolegliwościami. Jednak niektóre rośliny są w szczególny sposób zalecane w przypadku, gdy chcemy nieco podreperować nasz układ immunologiczny. Pierwszą z nich jest zwykły czosnek. Zawiera tak korzystne substancje jak choćby beta-karoten, krzem, witaminy B i C oraz pektyny, dzięki czemu jego spożywanie daje efekty w walce z niektórymi wirusami i bakteriami, a także z dolegliwościami ze strony żołądka i układu oddechowego. Do grupy roślin, które warto nabyć podczas wzmacniania się, należy także winorośl. Jej owoce - najlepiej świeże - są źródłem przeciwutleniaczy (głównie flawonoidy i antocyjany) i kwasów organicznych, zawierają także glukozę i fruktozę.

Wspomóc metabolizm

Aby wspomóc przemianę materii i pracę żołądka warto sięgnąć w diecie po orkisz oraz owoce granatu i figi.

Prawidłowy metabolizm jest niezwykle istotnym elementem poprawnego funkcjonowania całego organizmu. Dlatego warto zadbać o to, by przemiana materii nie tylko nie była niczym zakłócana, ale także by na naszej diecie zyskiwała. Służyć temu mogą nie tylko owoce, ale i ziarna, np. orkisz. Pszenica orkisz, zwana także szpelcem, to niezwykle bogate źródło błonnika, białka oraz dobrze przyswajalnego glutenu. Nieobce są temu gatunkowi zboża także witaminy (A, E i D) oraz inne pożyteczne dla nas związki (jak selen, miedź czy cynk) oraz kwasy (choćby linolenowy), dzięki którym organizm się regeneruje, obniża poziom cukru i cholesterolu we krwi. Wspomóc metabolizm mogą też takie owoce jak granat i figa. Granat świetnie działa na trawienie - jego sok zawiera kwas cytrynowy i taninę, której rolą jest także pomoc w leczeniu niektórych chorób żołądka. Ponadto, owoc granatowca wspomaga leczenie przeziębień, astmy i anginy. W medycynie Wschodu kora granatowca wykorzystywana jest także jako środek przeciwrobaczy oraz przeciwbiegunkowy. Figa natomiast obfitują w sole mineralne (głównie potas, magnez i fosfor), ale zawiera także spore ilości witamin z grupy B i witaminy C oraz węglowodanów (glukozy, fruktozy i pektyny). Dzięki błonnikowi od wieków uważana jest za doskonały lek na zaparcia, ale świetnie sprawdza się także w leczeniu wrzodów żołądka i niedokrwistości.

Na ratunek sercu

Najstarsze rośliny świata w diecie przyszłej mamy są świetnym pomysłem na profilaktykę chorób serca. Pomogą m.in. awokado, oliwki, szarłat oraz daktyle

Najstarsze i najzdrowsze rośliny świata działają najkorzystniej na układ organizmu najbliższy nasze-mu... sercu. To układ krwionośny i właśnie serce poddać warto dobroczynnemu działaniu wspomnianych już roślin i owoców: czosnku (obniża poziom cholesterolu i ciśnienie tętnicze, wspomaga pracę serca i układ krążenia), winorośli (obniżają poziom „złego" cholesterolu LDL, a podwyższają poziom tego „dobrego", czyli HDL, co istotne jest w profilaktyce miażdżycy) oraz granatu (zawarte w tym owocu polifenole stanowią ochronę przed chorobami układu sercowo-naczyniowego, a nawet nowotworami). Ale o serce zadbać można także spożywając daktyle. Te owoce pięknie prezentującej się palmy daktylowej są bardzo dobrym źródłem przeciwutleniaczy, cukrów i organicznych związków chemicznych zwanych salicylanami. Działają one tak jak najpopularniejsza z tej grupy aspiryna - przeciwgorączkowo, przeciwzapalnie oraz przeciwbólowo. Daktyle są dobrą przekąską przy nadciśnieniu.

Amarantus, znany w Polsce jako szarłat, jest rośliną chętnie wybieraną przez wegetarian z uwagi na zawartość kompletu aminokwasów egzogennych (których organizm nie może sam syntetyzować). Szarłat jest dużo bogatszy w białko niż niektóre produkty codziennego spożycia (jak mleko czy zboża), a jego nienasycone kwasy tłuszczowe chronią przed miażdżycą i chorobami serca. Co niezwykle ważne, amarantus nie zawiera glutenu - jest więc doskonałym wyborem w diecie osób chorych na anemię, cukrzycę czy celiakię. Wspomóc serce może także dieta, w której znajdą się awokado i oliwki. Gruszka awokado, bo tak nazywany jest owoc smaczliwki (czyli wiecznie zielonego drzewa), jest niezwykle bogatym źródłem nienasyconych, łatwo przyswajalnych kwasów tłuszczowych. Ponieważ dojrzały owoc daje się rozsmarować, niektórzy stosują go jako zamiennik dla masła czy innych tłuszczy zwierzęcych.

Awokado jest dobrym wyborem dla osób, które cierpią na nadciśnienie, miażdżycę, i stłuszczenie wątroby, gdyż zawarta w nim miedź wspomaga proces normalizacji funkcjo enzymatycznych. Mimo obecności w owocu wielu witamin i substancji odżywczych, awokado prawie nie zawiera cukrów, skupiając się przede wszystkim na obniżaniu poziomu trójglicerydów i wspomaganiu pracy serca. Oliwki z kolei są obfite w witaminy (przede wszystkim B, C i E) oraz fosfor, żelazo i potas. Nadto zawierają sterole roślinne, które pracują nad prawidłowym poziomem cholesterolu - notabene jednym z najpopularniejszych steroli pochodzenia zwierzęcego. Oliwki są, niestety, przekąską bardzo kaloryczną - jeden mały owoc zawiera aż 3-4 kcal, dlatego w diecie przyszłej mamy nie powinno się z nimi przesadzać.

Przeciw stresowi

Ciąża, prócz radości i niecierpliwego oczekiwania, niesie za sobą także spore pokłady stresu. Warto więc wzbogacić swoją dietę o naturalne składniki, redukujące ten niekorzystny element naszego stylu życia. Pomoże w tym m.in. herbata, w której rodzajach możemy dowolnie przebierać. Ten indyjski napój nie tylko świetnie uspokaja i koi zmęczenie, ale także wspomaga pamięć i koncentrację. Dodatkowo ma właściwości przeciwzakrzepowe, przeciwzapalne i przeciwutleniające; dobrze też łagodzi podrażnienia błony śluzowej układu pokarmowego. Nie można też zapomnieć o prosie - roślinie zbożowej, bogatej w białko, witaminy z grupy B, a także miedź i żelazo. Podobnie jak amarantus nie zawiera glutenu, jest więc idealnym składnikiem diety osób chorujących na schorzenia, które charakteryzują się nietolerancją na tę mieszaninę roślinnych białek.

drukuj poleć artykuł

Serwis Ciążowy.pl ma z założenia charakter wyłącznie informacyjno-edukacyjny. Zamieszczone tu materiały w żadnej mierze nie zastępują profesjonalnej porady medycznej. Przed zastosowaniem się do treści medycznych znajdujących się w naszym serwisie należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Wasze komentarze:

Emila
2013-03-28

a skąd brać Omega 3?

~Emila
Kamila
2013-04-06

ryby morskie mają mnóstwo omega 3 no i suplementy

~Kamila
Rula
2013-04-07

omega 3 masz w rybach przykład

~Rula
Sara
2013-04-10

Ale pamietajmy , że nie wszytskie ryby wolno jeśc w ciąży, np tuńczyk odpada bo ma w sobie dużą ilośc rtęci, daleego warto połączyc jedzenie ryb z suplementami diety

~Sara
Ania
2013-04-12

nie przesadzajmy, że dużą ilość rtęci, może zawierać rtęć to prawda, ale że ją ma i dużo, to na pewno nie, bo inaczej nie dopuszczali by go do sprzedaży.

~Ania
judyta
2013-04-12

zawsze jako coś można brać tran... ale chyb w witaminach dla ciężarnych też jest odpowiednia dawka a chociaż tabletka jest jedna

~judyta
Monika
2013-04-20

Widziałam, że nie wszystkie witaminy dla ciężarnych zawierają Omega.

~Monika
Renia
2013-04-27

No właśnie, a jak już brać to najlepsze na pewno te z Omega :)

~Renia
Eliza
2013-05-02

Kobiety ciężarne powinny przyjmować kwasy omega, bo wpływają one znacząco na rozwój układu wzrokowego i nerwowego u płodu. A wiadomo jak brać to najlepiej jedna tabletkę, żeby żołądek nie męczył się zbytnio.

~Eliza
Eryka
2013-05-09

Dziewczyny, to co będzie najlepsze?

~Eryka
Zośka
2013-05-11

T O JAKIE SUPLEMENTY MOŻECIE POLECIĆ, MÓJ LEKARZ NIC MI NIE POLECIŁ TYLKO ZALECIŁ BRANIE SUPLEMENTÓW

~Zośka
basse
2013-05-12

najlepiej to by było brać go z normalnej diety, niestety się tego nie da - znaczy da ale nie w ilościach który powinna kobieta w ciąży przyjmować no chyba że ktoś przez całą ciąże będzie jadł ryby :) a jeśli chodzi o witaminy to mają być tylko UZUPEŁNIENIEM a nie zastąpieniem diety mimo że to łatwiejsze

~basse
kiara
2013-05-17

Zośka mogę ci z czystym sumieniem polecić LadeeVit naprawdę dobry i bogaty skład nie zawiedziesz się

~kiara
Zośka
2013-05-18

wiem o tym ale czy możecie coś polecić?

~Zośka
Magda
2013-05-18

Zdrowa dieta i suplementy. Trzeba jedno i drugie. Ja biorę ladeeVit poczytaj sobie o nich.

~Magda
Renia
2013-05-24

Dziewczyny kochane, tak jak pisałam wcześniej, ważne żeby pamiętać o Omega3, żelazie i magnezie. Da się znaleźć suplement w którym jest wszytko.

~Renia
Bogna
2013-05-29

A jaki polecasz?

~Bogna
Renia
2013-05-30

Magda wyżej pisała o LadeeVit według mnie jest w porządku.

~Renia
suriina
2013-06-01

moja przyjaciółka brała LadeeVit bardzo polecam bogaty skład

~suriina
erin
2013-06-09

No to świetnie, wiem co kupić :)

~erin
suriina
2013-06-14

a lekarz wam nie pomógł z wyborem?

~suriina
erin
2013-06-16

powiedział, że mogę sama coś wybrać, że nic mi nie narzuca.

~erin
suriina
2013-06-21

no nie wiem czy to dobrze czy źle ... chyba lekarz bardzie powinien się angażować w swoja pracę

~suriina
Nati
2013-06-23

To dziwne lekarze zazwyczaj coś rekomendują, a może pow Ci na co masz zwrócić uwagę przy kupnie skład np?

~Nati
suriina
2013-06-29

no tak rekomendują bo mają z tego tytułu profity... tak złe i tak niedobrze ale mamy internet i możemy się dowiedzieć co i jak

~suriina

Najpopularniejsze artykuły

Urlop ojcowski
Staraniowy

Przydatne placówki

Felietony
Nasi Partnerzy: Międzynarodowa Fundacja na Rzecz Rozwoju Nauki i Promocji Zdrowia Przejdź na stronę IQON
Podmiot odpowiedzialny: International Science and Health Foundation, ul. Kunickiego 10, 30-134 Kraków, tel.: (12) 633 80 57, fax.: (12) 633 80 55