Polowanie na kaczki, czyli jak poradzić sobie z pogłębioną lordozą lędźwiową, kifozą piersiową i nienaturalnym chodem w ciąży.

autor: Redakcja Portalu , 2015-02-02
Polowanie na kaczki, czyli jak poradzić sobie z pogłębioną lordozą lędźwiową, kifozą piersiową i nienaturalnym chodem w ciąży.
Podczas ciąży wiele osób skarży się, że gdy patrzy na siebie w lustrze widzi lekko wysunięte do tyłu pośladki, co przypomina im „kaczy kuperek”. Dodatkowo dostrzegają, że klatka piersiowa ulega „zamknięciu”, tworząc zaokrąglone plecy, a chód (zwłaszcza pod koniec ciąży), przypomina ten, który kojarzymy z bajek o pewnym ptaku. Jak temu zaradzić – wyjaśnia fizjoterapeutka, instruktorka jogi, masażystka oraz terapeutką programu Atrakcyjna Mama : Magdalena Dymczyk – Szary.

Wielokrotnie, zarówno na zajęciach, jak i na warsztatach podkreślam, że jednym z najważniejszych elementów terapii w okresie ciąży jest prawidłowa postawa. Utrzymanie jej nie dopuszcza do powstawania większości dolegliwości bólowych kręgosłupa oraz niweluje te, które już powstały.

Prawidłowa postawa polega na umiejętnym ustawieniu wszystkich części naszego ciała zarówno w pozycjach statycznych, jak i dynamicznych. Zatem, należy nauczyć się nie tylko odpowiednio stać i siedzieć, ale również chodzić.

Najbardziej charakterystycznymi elementami w postawie kobiety ciężarnej są:

  • Stopy skierowane na zewnątrz ( co bezpośrednio przyczynia się do „kaczego chodu")
  • Przeprost w stawach kolanowych
  • Zwiększone przodopochylenie miednicy
  • Hiperlordoza lędźwiowa („kaczy kuperek")
  • Zwiększona kifoza piersiowa (garb)
  • Hiperlordoza szyjna

Autokorekcja polega na powrocie do pozycji naturalnej:

  • Ustaw stopy równolegle na szerokość bioder (sprawdź, czy mały palec i pięta są w jednej linii)
  • Dociśnij do podłoża pięty, palce, a wewnętrzną krawędź stóp lekko unieś (dzięki wzmacnianiu podłużnych łuków stóp nie dopuścisz do powstania płaskostopia ciążowego)
  • Kolana ustaw w pozycji „0" (jeśli masz przeprost w kolanach, może ci się wydawać, że są lekko ugięte)
  • Skieruj kość ogonową w dół (UWAGA: jest to ruch miednicy, a nie kolan!). W przypadku kobiet w ciąży ściąganie kości ogonowej w dół jest bezpieczne i nie powoduje spłaszczenia odcinka lędźwiowego, gdyż w ciąży jest on nadmiernie pogłębiony.
  • Klatka piersiowa otwarta, mostek skierowany w górę, barki cofnięte
  • Broda lekko uniesiona i cofnięta

(W pozycji siedzącej wykonaj analogicznie ustaw stopy, klatkę piersiową, barki i głowę. Pod odcinek lędźwiowy podłóż poduszkę.)

Teraz wytrwaj w takiej postawie kilka minut, daj szansę pamięci mięśniowej, a następnie przejdź się po pokoju, starając się utrzymać wszystkie elementy. Powtarzaj tę autokorekcję tak często, jak tylko to możliwe.

Fizjoterapeutka Magda Dymarczyk-Szary z @fizjoma, przygotowała bezpłatny poradnik zawierający zestaw ćwiczeń dla kobiet w ciąży, który może być również wykonywany przez obecne mamy, zwłaszcza elementy dotyczące postawy są niezwykle ważne przy wracaniu do formy sprzed ciąży.

Poradnik jest do ściągnięcia tutaj: http://fizjoma.pl/poradnik

drukuj poleć artykuł

Serwis Ciążowy.pl ma z założenia charakter wyłącznie informacyjno-edukacyjny. Zamieszczone tu materiały w żadnej mierze nie zastępują profesjonalnej porady medycznej. Przed zastosowaniem się do treści medycznych znajdujących się w naszym serwisie należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Wasze komentarze:

Brak komentarzy.

Najpopularniejsze artykuły

Urlop ojcowski
Staraniowy

Przydatne placówki

Felietony
Nasi Partnerzy: Międzynarodowa Fundacja na Rzecz Rozwoju Nauki i Promocji Zdrowia Przejdź na stronę IQON
Podmiot odpowiedzialny: International Science and Health Foundation, ul. Kunickiego 10, 30-134 Kraków, tel.: (12) 633 80 57, fax.: (12) 633 80 55