Przed ciążą – zadbaj o kondycję

autor: Agata Cygan , 2010-11-08
Przed ciążą – zadbaj o kondycję
Kiedy rozpocząć przygotowania do narodzin malucha? Zwykle już w pierwszych tygodniach ciąży rodzice zaczynają kompletować wyprawkę dla swojej nienarodzonej jeszcze pociechy. Zakupione „przypadkowo” miniaturowe buciki wywołują uśmiech rodziny i znajomych, bo - przecież mają jeszcze kilka miesięcy czasu. Tymczasem, co może wydać się dziwne, przygotowania do nadejścia dziecka kobieta powinna zacząć dużo wcześniej - zanim jeszcze na teście pojawi się czerwona kreseczka.

Zanim usłyszysz: „Będziesz pani mamusią”…

Od tego, jaki tryb życia prowadzi kobieta przed zajściem w ciążę, w dużym stopniu zależy jej przebieg, a to ma z kolei niebagatelny wpływ na zdrowie maluszka. Jeśli więc planujesz zostać mamusią, przede wszystkim zadbaj o siebie. To najlepszy czas, żeby nadrobić zaległości związane ze swoją kondycją. Fakt, że stan Twojego organizmu będzie miał wpływ na dziecko, powinien być wystarczającym argumentem przeciwko wymówkom na temat braku czasu na codzienne ćwiczenia. To, że w trakcie ciąży znacznie przybierzesz na wadze (a jest to nieuniknione) nie oznacza wcale, że możesz już teraz przestać o siebie dbać i hołdować wszelkim zachciankom. Musisz solidnie wziąć się do pracy, aby odpowiednio przygotować w swoim brzuchu mieszkanie dla przyszłego lokatora - będzie tam przebywał aż 9 miesięcy!

… zadbaj o prawidłową wagę

Musisz zdać sobie sprawę, że waga Twojego ciała ma znaczny wpływ na poczęcie. Dlatego, jeśli podjęliście już decyzję, że będziecie starać się o dziecko, ustal, czy Twoja waga jest prawidłowa. W tym celu oblicz swój indeks masy ciała BMI. Polega to na podzieleniu masy ciała przez wzrost podniesiony do kwadratu (waga (kg) / [wzrost (m)]2), a następnie porównaniu wyniku z poniższą tabelą. Możesz też w tym celu skorzystać z naszego kalkulatora BMI.

 

Klasyfikacja otyłości
BMI
prawidłowa masa ciała
18,5 - 24,9
nadwaga
powyżej i równy 25
nadwaga bez otyłości
25 - 29,9
stopień I otyłości
30 - 34,9
stopień II otyłości
35 - 39,9
stopień III otyłości
powyżej i równy 40

Zarówno niedowaga, jak i nadwaga mogą zaburzyć cykl rozrodczy, a tym samym zmniejszyć Twoją szansę na zajście w ciążę. Niedowaga może pogorszyć warunki rozwoju płodu, a nawet doprowadzić do zahamowania wzrostu maleństwa. Nadwaga z kolei to potencjalna przyczyna takich powikłań jak np. nadciśnienie czy cukrzyca. Jeśli okaże się, że Twoja waga nie mieści się w górnym wierszu tabeli, zaplanuj odchudzanie. Pamiętaj jednak, że nie możesz pozwolić sobie na drastyczne diety - spadek masy ciała musi być stopniowy, a dieta racjonalna i przemyślana.

… zadbaj o prawidłowe odżywianie

Każda z nas, nie tylko przyszła mamusia, powinna dbać o regularność swoich posiłków. Powinny być one urozmaicone i niewielkie, ale za to częstsze. Najważniejsze składniki odżywcze, jakich domaga się nasz organizm, to węglowodany i białka. W naszym jadłospisie powinno się więc znaleźć jak najwięcej owoców, warzyw, roślin strączkowych, ryb, chudego nabiału, chudego mięsa oraz produktów zbożowych. Potrzebny będzie Ci także wapń. Pij w tym celu mleko, jedz ryby, orzechy, soję i fasolę. Unikaj szkodliwych tłuszczy zwierzęcych, słodyczy, cukru, chipsów, fast foodów, słodkich napojów gazowanych, zbyt wielkiej ilości kofeiny oraz alkoholu i papierosów. Warto pamiętać o tym, że wszelkie używki należy odłożyć na dłuższy czas (około 3 miesiące) przed planowanym zajściem w ciążę - ich nagłe odstawienie może mieć negatywny wpływ na płodność. Nie zapominajmy także o szkodliwości biernego palenia! Do ciąży przygotowujemy się wspólnie, dlatego także przyszły tatuś powinien pomyśleć o ograniczeniu nałogu. Około 3-6 miesięcy przed planowanym poczęciem zacznij przyjmować kwas foliowy. Pomaga on zapobiec wszelkim uszkodzeniom układu nerwowego, a ponadto ma dodatni wpływ na wagę noworodka.

… zadbaj o formę

Kobiety, które przed ciążą nie były aktywne fizycznie cierpią często na kłopoty z kręgosłupem. Ćwiczenia ułatwią poród, a po ciąży umożliwią szybszy powrót do przedciążowej figury.

Aerobik, jogging, nordic walking, a może pływanie? Wszelkie ćwiczenia, które pomogą wzmocnić mięśnie brzucha oraz grzbietu są jak najbardziej wskazane. Ciąża to solidny wysiłek, dlatego warto odpowiednio przygotować do niego także ciało. Dobrym pomysłem jest pilates - system ćwiczeń, których celem jest uelastycznienie wszystkich mięśni ciała. W dużym uproszczeniu jest to połączenie jogi i baletu. Kobiety, które przed ciążą nie były aktywne fizycznie oraz nie uprawiały żadnego sportu cierpią często na kłopoty z kręgosłupem. Ponadto ćwiczenia ułatwią poród, a po ciąży umożliwią szybszy powrót do przedciążowej figury.

… zadbaj o leki

Kobiety, które na co dzień przyjmują leki, powinny skonsultować z lekarzem ich potencjalny wpływ na ciążę oraz uzgodnić ewentualne odstawienie lekarstw. Możliwe, że lekarz zaleci zmianę leku bądź też ograniczy jego dawkę. Ponadto warto pamiętać o tym, aby nie decydować się na przyjmowanie nowych środków (nawet preparatów muliwitaminowych) bez konsultacji ze specjalistą. Należy uważać także na środki, które sprzedawane są bez recepty i zawsze przed użyciem uważnie czytać zalecenia na ulotkach. Oczywiście należy odstawić także antykoncepcję hormonalną (około 3-4 miesiące przed). Czas ten pozwoli organizmowi na powrót do równowagi oraz na przywrócenie regularnych cykli. Ponadto zbyt późne odstawienie hormonów podnosi prawdopodobieństwo ciąży mnogiej, a także ryzyko poronień.

drukuj poleć artykuł

Serwis Ciążowy.pl ma z założenia charakter wyłącznie informacyjno-edukacyjny. Zamieszczone tu materiały w żadnej mierze nie zastępują profesjonalnej porady medycznej. Przed zastosowaniem się do treści medycznych znajdujących się w naszym serwisie należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Wasze komentarze:

Brak komentarzy.

Najpopularniejsze artykuły

Urlop ojcowski
Staraniowy

Przydatne placówki

Felietony
Nasi Partnerzy: Międzynarodowa Fundacja na Rzecz Rozwoju Nauki i Promocji Zdrowia Przejdź na stronę IQON
Podmiot odpowiedzialny: International Science and Health Foundation, ul. Kunickiego 10, 30-134 Kraków, tel.: (12) 633 80 57, fax.: (12) 633 80 55