Przygotuj swój kręgosłup do... ciąży

autor: Marcin Bielowicz , 2009-10-26
Przygotuj swój kręgosłup do... ciąży
Jeśli myślisz o dziecku, pomyśl też o swoim zdrowiu. Twoje ciało zostanie wystawione na poważną próbę. A zwłaszcza… kręgosłup. Dlatego warto poświęcić nieco czasu i włożyć wysiłek w to, aby przygotować kości do stojących przed nimi ciężkich – ciążowych zadań. Myślisz o dziecku – pomyśl też o swoim kręgosłupie.

Kręgosłup w formie

Kłopoty z kręgosłupem to przede wszystkim bolączka tych pań, które przed zajściem w ciążę pozostawały mało aktywne fizycznie. Ten fakt potwierdza tylko tezę, że bezruch to duży błąd, a niedbałość o formę może spowodować katastrofę na własne życzenie. Jeśli więc planujesz ciążę, zdecyduj się na jakąś formę aktywności ruchowej, która jest w stanie poprawić ogólną kondycję oraz siłę kości, stawów i mięśni. Powinnaś spacerować, pływać, stosować ćwiczenia mięśni brzucha i grzbietu. Należy też ograniczyć do minimum nadwagę, bo ta jednoznacznie przyczynia się do zwiększonych obciążeń i bólów – szczególnie w odcinku krzyżowym. Po prostu każdy zbędny kilogram  nadmiernie obciąża nasze kości, co z kolei osłabia mięśnie i stawy.

Miękkie nogi, ciężki brzuch

Relaksyna to jednak broń obosieczna – poza dobroczynnym działaniem zwiększa bowiem elastyczność dysków i więzadeł kręgosłupa, przez co pogarsza jego stan prowokując różne ubytki.

Jak konkretnie wygląda katalog utrapień, przez które muszą przejść nasze kręgi w trakcie ciąży? Pod koniec ciąży wydziela się relaksyna – hormon, który zmiękcza spojenie łonowe i rozluźnia stawy krzyżowo-biodrowe, przez co miednica i dolny odcinek kręgosłupa są bardziej giętkie i lepiej przystosowane do porodu. Relaksyna to jednak broń obosieczna – poza dobroczynnym działaniem zwiększa bowiem  elastyczność dysków i więzadeł kręgosłupa, przez co pogarsza jego stan, prowokując różne ubytki. A należy też pamiętać o zmianie pozycji: kobieta – aby utrzymać równowagę przy powiększonym brzuchu  – musi przyjmować nienaturalną postawę. I jeszcze jedno – płód, który rozwija się w komfortowych warunkach, „niewdzięcznie” wytwarza nacisk na splot lędźwiowo-krzyżowy.

Akademia mocnych kości

Unikajmy więc długotrwałego przebywania w jednym ułożeniu, nienaturalnych pozycji, nadmiernych obciążeń i wszelkich naciągnięć powstałych w wyniku złego rozłożenia ciężarów.

W związku z ryzykiem poważnych komplikacji zdrowotnych, należy wzmocnić kręgosłup poprzez dbanie o poprawną postawę, a także po prostu na każdym kroku oszczędzać nasze stawy i kości. Unikajmy więc długotrwałego przebywania w jednym ułożeniu, nienaturalnych pozycji, nadmiernych obciążeń i wszelkich naciągnięć powstałych w wyniku złego rozłożenia ciężarów. Podobnie ostrożnie podnośmy wszelkie przedmioty, uginając raczej kolana, niż pochylając plecy. Podczas snu powinno się stosować podpórkę w odcinku lędźwiowym, która pomoże w wyrównaniu nierówności w tym miejscu. Nie wolno także zapominać o odpowiednio dobranym materacu – musi on być sprężysty tak, aby dopasowywał się do kręgosłupa, nie za twardy i nie za miękki (w ten sposób pozwolimy naszym mięśniom na odpoczynek).

Ruch to zdrowie

Silniejsze mięśnie i kości sprawiają, że sam poród przebiega zdecydowanie łagodniej, nie wspominając już o zdecydowanie lepszym stanie kręgosłupa i kondycji fizycznej. Dlatego też warto być – w miarę możliwości – aktywnym fizycznie. Pływanie, jogging, joga, jazda na rowerze, pilates, callanetics – wybierz, co dla Ciebie najlepsze. Ważne, żeby próbować, a Twój kręgosłup na pewno Ci podziękuje – być może dopiero podczas porodu, a może nawet szybciej niż myślisz.

drukuj poleć artykuł

Serwis Ciążowy.pl ma z założenia charakter wyłącznie informacyjno-edukacyjny. Zamieszczone tu materiały w żadnej mierze nie zastępują profesjonalnej porady medycznej. Przed zastosowaniem się do treści medycznych znajdujących się w naszym serwisie należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Wasze komentarze:

renia
2009-10-28

Dbanie o kregoslup to bardzo wazna sprawa.Juz od dziecka powinno sie zwracac uwage na sposob siedzenia,spania itp.Jesli od malego czlowiek wyrobi sobie pewne nawyki to w doroslym zyciu zdecydowanie to zaprocentuje.To przeciez taki nasz filar podtrzymujacy. On biedny musi pracowac caly czas.A ciaza i nasz duzy brzuszek to dla kregoslupa dodatkowe obciazenie.

renia
Nela28
2009-10-29

Od czasu do czasu pojawiaja sie u mnie bóle kregosłupa i bynajmniej nie od braku ruchu ... poprostu wydaje mi sie ze mam lekkie skrzywienie. Wykonuje w domu cwiczenia a jak bol jest wiekszy to moj mezczyzna robi mi masaz i wszystko przechodzi :) Srodkow farmakologicznych nigdy nie brałam( na pole kregoslupa) Troche sie boje, ze kiedy bede w ciazy bole kregoslupa sie nasila :/

Nela28
Basia25
2009-10-29

Podczas ciąży nawet nie dokuczal mi kregosłup- bóle pojawily sie tylko kilka razy juz w ostatnich miesiacach. Mysle ze to dzieki ruchowi, którego mialam dosyc sporo od dawna:)

Basia25
WiolaKrk
2009-10-30

Ja donosilam dwie ciaze bez wiekszych bolow kregoslupa. Zrezygnowalam na czas ciazy z odkurzania, które wymaga zgetej pozycji a takze z przenoszenia i dźwiganie ciężarów. Nie mylam tez podlogi szorujac na kolanach- wystarczyl mop. Naprawde wiem jak wazny jest kregoslup i dlatego zawsze dbalam o niego i dbam nadal:)

WiolaKrk
symbiosis11
2009-11-30

Pamietam jak mnie bolaly plecy w trakcie ciazy. Czasami nawet sie ruszac nie moglam. Brzuszek strasznie obciaza plecy.

symbiosis11
zabka300
2009-11-30

Ja rowniez odczuwałam bol plecow, w szczegolnosci na krzyzach. W ostatnich miesiacach ciazy to az plakac mi sie chcialo. Balam sie ze tak bedzie juz zawsze, na szczescie po porodzie po jakims czasie bol ustal.

zabka300
Iwisia
2009-12-26

Ja właśnie jestem w drugiej ciąży i dzięki Bogu jakiś strasznych bólów pleców nigdy nie miałam. Bardzo dużo się ruszam, chodzę na basen, może to tego zasługa?

Iwisia
ela
2010-05-26

Witam wszystkich.
Moim zdaniem na to czy kregoslup w ciazy bedzie bolal czy nie sklada sie wiele rzeczy.Duzy wplyw ma jak bardzo kobieta przytyla w ciazy. Czy jeszcze przed ciaza miala jakies skrzywienia kregoslupa i zwiazane z tym dolegliwosci.Tryb zycia tez ma znaczenie. No i dochodzi ulozenie dziecka . Moja trojeczka dzieciakow byla bardziej w biodrach dlatego na szczescie wiekszych bolow kregoslupa nie mialam.
Pozdrawiam .Ela.

~ela
kinga
2010-09-09

Witam.
Czasami zupelnie nieswiadomie narazamy nasz kregoslup . Zaczyna sie juz od dziecka gdy zamiast tornistrow nosimy teczke na ramie. Potem gdy dzwigamy ciezkie zakupy a zna to chyba kazda z nas.To samo dotyczy podnoszenia ciezkich przedmiotow.Ciaza zapewne jeszcze doklada swoje i pojawiaja sie bole.
Kinga

~kinga
Sabinka
2010-11-16

Ja nie przygotowałam kregosłupa do ciąży. Najgorzej że mam skoliozę i obawiam się że im brzuch będzie cięższy to mi cięzej bedzie wytrzymać z kręgosłupem.

~Sabinka

Najpopularniejsze artykuły

Urlop ojcowski
Staraniowy

Przydatne placówki

Felietony
Nasi Partnerzy: Międzynarodowa Fundacja na Rzecz Rozwoju Nauki i Promocji Zdrowia Przejdź na stronę IQON
Podmiot odpowiedzialny: International Science and Health Foundation, ul. Kunickiego 10, 30-134 Kraków, tel.: (12) 633 80 57, fax.: (12) 633 80 55