Przyszła mamo – zadbaj o siebie!

autor: Agata Cygan , 2015-11-02
Przyszła mamo – zadbaj o siebie!
Przyszła mama to osoba, która musi być odpowiedzialna nie tylko za siebie, ale także za swoje dziecko… Przyszła mama musi wziąć pod uwagę, że wszystko, co robi, może mieć wpływ na maluszka… Przyszła mama musi zmienić swoje dotychczasowe przyzwyczajenia, ponieważ nie ma pewności, czy nie zaszkodzą one rozwijającemu się płodowi… Przyszła mama – to przede wszystkim kobieta! Jeśli ona sama będzie czuć się szczęśliwa w swojej skórze, maluszek – z pewnością to poczuje.

Coś dla ciała…

Dieta dla dwojga

Zdrowe odżywianie to pierwsza kwestia, na jaką należy zwrócić uwagę w tym szczególnym okresie. Jeżeli na co dzień odżywiasz się racjonalnie i zdrowo, z pewnością Twoja dieta nie będzie wymagała żadnych radykalnych zmian, ale być może warto wprowadzić do niej jakieś dodatkowe elementy bądź zwiększyć dawkę tych, których dostarczasz organizmowi za mało. Czego nie powinno zabraknąć w Twoim menu? Produktów zbożowych, mlecznych, warzyw i owoców, mięsa, ryb, nabiału oraz dobrych tłuszczy. Jak to wygląda w praktyce? Zapotrzebowanie na produkty zbożowe uzupełnią: pieczywo ciemne pełnoziarniste, płatki owsiane, jęczmienne, pszenne, kukurydziane, kasze gruboziarniste, ryż brązowy, makaron; na produkty mleczne - mleko, jogurty, kefiry, chude maślanki, ser twarogowy chudy bądź półtłusty; warzywa - przede wszystkim kapusta, sałata, brokuły, cykoria, natka pietruszki, kiełki słonecznika, kiełki z rzodkiewki, marchew, papryka, pomidory, a także ziemniaki; owoce - pomarańcze, porzeczki, cytrusy, truskawki, maliny, jagody, morele, brzoskwinie, jabłka, winogrona, śliwki, gruszki; mięso - chude, głównie z kurczaka, indyka, cielęcina, z wędlin przede wszystkim drobiowe szynki; ryby - śledź, łosoś, makrela, sardynki, dorsz, pstrąg; jajka; tłuszcze - olej rzepakowy, oliwa z oliwek, olej słonecznikowy, sojowy, kukurydziany. Pamiętajmy, że w I trymestrze ciąży zapotrzebowanie na energię jest dokładnie takie samo jak przed nią. Zmiana następuje dopiero w II trymestrze, co oznacza, że warto wtedy dołożyć do swojego jadłospisu jeszcze jedną niewielką zakąskę. Co istotne - postaw na regularne odżywianie. Twój jadłospis powinien składać się z co najmniej 4 - 5 posiłków w ciągu dnia, co poprawi nie tylko przemianę materii, ale także samopoczucie. Zmniejszy ponadto ryzyko mdłości.

Zdrowa dawka ruchu

Jeżeli lekarz nie zauważa żadnych medycznych przesłanek ku temu, aby oszczędzać swój organizm przed wysiłkiem (takich jak np. krwawienia, nadciśnienie, cukrzyca, niedokrwistość, zapalenie nerek, infekcje, anemia, choroby serca), ciąża to okres kiedy nie tylko należy kontynuować, ale wręcz zintensyfikować swoją aktywność fizyczną (w przypadku pań, które raczej stronią od sportu). Ćwiczenia fizyczne dobrze przygotowują mięśnie krocza oraz miednicy do porodu, a także zmniejszają ryzyko wielu ciążowych dolegliwości, takich jak np. ból pleców, kręgosłupa, stawów, obrzęki, czy też zparcia. Ruch ponadto dobrze wpływa na stan psychiczny kobiety, ułatwia zasypianie, reguluje pracę serca, płuc, poprawia trawienie. Na jakie ćwiczenia może pozwolić sobie przyszła mama? Pływanie, rower stacjonarny, fitness, pilates, ćwiczenia Kegla lub po prostu zdrowe spacery. Oczywiście wszystko zależy od stopnia zaawansowania ciąży.

Zaopiekuj się swoim ciałem

Ciąża to także wspaniały czas na to, aby więcej uwagi poświęcić swojemu ciału. Przecież z każdym dniem będzie go coraz więcej! Zmiany, które stopniowo będą zachodzić w ciele ciężarnej dotyczą przede wszystkim brzucha, piersi oraz nóg i dlatego o nie w szczególności należy zadbać. Odpowiednie dla kobiet w ciąży kremy i balsamy, które mają właściwości ujędrniające oraz uelastyczniające będą bardzo pomocne w zachowaniu dobrego wyglądu skóry.

… i dla duszy

Modnie ubrana

Nic tak nie poprawia humoru kobiecie jak nowy strój. Teraz będziesz miała świetny pretekst do zakupów - po prostu w dotychczasowe ciuchy powoli przestajesz się mieścić! Przyszła mama może dziś wybierać wśród niezliczonych rodzajów, fasonów i kolorów. Ubrań dla ciężarnych jest naprawdę mnóstwo i nie są to już jedynie „rozciągnięte" koszulowe bluzki czy spodnie i spódnice „na gumce". Wiele kobiet stawia na ubrania po znajomych mamusiach - w końcu nie warto wydawać majątku na coś, co już po kilku miesiącach okaże się niepotrzebne. Tymczasem w sklepach (zwłaszcza internetowych) znajdziemy naprawdę wymyślne perełki, które zakładać można także i po ciąży (a niekiedy wystarczy tylko drobna przeróbka). Bluzki oraz tuniki odcinane pod biustem, długie rozpinane sweterki, zarówno kardigany, jak i sweterki kopertowe, bawełniane pasy - kto powiedział, że po ciąży muszą iść w odstawkę?

Odmieniona?

Czy w ciąży nie można pozwolić sobie na małe przyjemności, które nie tylko odprężą, ale także odmienią przyszłą mamusię? Wizyta w salonie kosmetycznym czy u fryzjera nie jest wcale zabroniona, wręcz przeciwnie - wpłynie korzystnie nie tylko na wygląd, ale przede wszystkim na samopoczucie kobiety. Masaż relaksujący? Peeling wygładzający? Odświeżająca maseczka na twarz? Manicure? Pedicure? A może aromaterapia? Oczywiście przed rozpoczęciem każdego zabiegu należy poinformować specjalistę o swoim stanie, ponieważ rzeczywiście nie wszystkie z nich są wskazane dla ciężarnych. Miła obsługa z pewnością jednak doradzi na jaki nieinwazyjny zabieg możemy sobie pozwolić, a z czego lepiej zrezygnować na czas ciąży. To przykładowo wszelkie zabiegi wymagające użycia laseru czy wykonywane przy pomocy ultradźwięków. Miłą odmianą może być także odświeżenie czy wręcz zmiana koloru włosów. Oferowane w szerokiej gamie barw łagodne farby do włosów z pewnością nie zaszkodzą dziecku. Ponadto możemy zdecydować się na pasemka lub szampon koloryzujący - jeśli nie będziemy zadowolone z efektu, szybko się go pozbędziemy. Niezłym pomysłem jest także zmiana długości włosów, postrzępienie końcówek lub ich nowe ułożenie albo na przykład - zafundowanie sobie grzywki. Poprośmy o pomoc fryzjera - z pewnością doradzi coś, w czym same będziemy się sobie podobać.

więcej na www.staraniowy.pl

drukuj poleć artykuł

Serwis Ciążowy.pl ma z założenia charakter wyłącznie informacyjno-edukacyjny. Zamieszczone tu materiały w żadnej mierze nie zastępują profesjonalnej porady medycznej. Przed zastosowaniem się do treści medycznych znajdujących się w naszym serwisie należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Wasze komentarze:

Brak komentarzy.

Najpopularniejsze artykuły

Urlop ojcowski
Staraniowy

Przydatne placówki

Felietony
Nasi Partnerzy: Międzynarodowa Fundacja na Rzecz Rozwoju Nauki i Promocji Zdrowia Przejdź na stronę IQON
Podmiot odpowiedzialny: International Science and Health Foundation, ul. Kunickiego 10, 30-134 Kraków, tel.: (12) 633 80 57, fax.: (12) 633 80 55