Składniki diety wspomagające prokreację

autor: Paulina Wójtowicz , 2014-02-17
Składniki diety wspomagające prokreację
Prokreacja jest uważana za jedną z najważniejszych funkcji rodziny i jedno z najbardziej natural-nych dążeń człowieka. Niestety, natura nie jest w tym względzie sprawiedliwa – jedni nie mają z płodnością żadnych problemów, inni muszą ją wspomagać, by spełnić jej cel. Wśród takich „wspo-magaczy” znajdują się także niektóre składniki diety. Jak jeść, by zwiększyć szanse na ciążę?

Witaminy

Bezwzględną królową wśród witamin mających korzystny wpływ na płodność jest witamina E. Jej prawidłowy poziom sprzyja produkcji hormonu gonadotropowego, niezbędnego do prawidłowego funkcjonowania układu rozrodczego u kobiety i jakości plemników u mężczyzny. W witaminę E bogate są m.in. liściaste warzywa, oleje roślinne, żółtka jaj oraz orzechy laskowe. Korzystnie na żeński układ rozrodczy działa także witamina C, mająca wpływ na właściwości anatomiczne endometrium, i B6, wspomagająca wydzielanie estrogenów i progesteronu, na męski zaś - witamina A, wpływająca na ruchliwość plemników.

Tłuszcze

Najlepsze są te nienasycone, bowiem to dzięki nim do narządów docierają eikozanidy - grupa orga-nicznych związków chemicznych, będących produktem rozkładu nienasyconych kwasów tłuszczowych i wspomagających funkcjonowanie narządów rodnych. Ich źródłem również są oleje roślinne, ale także ryby morskie i niektóre owoce, np. awokado.

Pierwiastki

Dieta wspomagająca prokreację powinna być odpowiednio zbilan-sowana. Bezwzględnie należy z niej wyeliminować wszelkie używki i ograniczyć spożywanie kofeiny.

Te najważniejsze dla płodności to żelazo i cynk. Pierwszy bierze udział w procesach w obrębie układu rozrodczego, m.in. funkcjonowaniu jajników oraz dojrzewaniu komórki jajowej, a po zapłodnieniu - zarodka. Żelazo znaleźć można w wielu owocach i warzywach, m.in. orzechach i burakach, ale w czerwonym mięsie i rybach. Drugi ma niebagatelne znaczenie dla prawidłowego funkcjonowania męskich narządów płciowych, wpływa na parametry plemników (szczególnie objętość) i stężenie testosteronu. Źródłem cynku są choćby produkty mleczne, jajka, pestki dyni, nasiona roślin strączkowych czy takie produkty zbożowe jak pieczywo razowe i orkiszowe. Istotny dla prokreacji jest także selen. O jego obecność w codziennym menu powinni zadbać szczególnie panowie - pierwiastek ten rzutuje na ilość i jakość ich nasienia. Znajdą go m.in. w zbożach, nabiale, mięsie, rybach i owocach morza.

Kwas foliowy

To związek kojarzony najczęściej z ciążą, dlatego niewiele osób wie, że jest niezwykle pomocny już na etapie starań o dziecko. Uczestnicząc w procesach produkcji erytrocytów, pośrednio dotlenia organizm, a ponadto wpływa na podział jego komórek. Ma też swój udział w prawidłowym przebiegu cyklu menstruacyjnego. Kwas foliowy - spożywany najczęściej w formie suplementów diety - zawierają także owoce cytrusowe, warzywa liściaste, wątroba, a także nasiona roślin strączkowych.

drukuj poleć artykuł

Serwis Ciążowy.pl ma z założenia charakter wyłącznie informacyjno-edukacyjny. Zamieszczone tu materiały w żadnej mierze nie zastępują profesjonalnej porady medycznej. Przed zastosowaniem się do treści medycznych znajdujących się w naszym serwisie należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Wasze komentarze:

Ulka
2014-03-02

Słyszałam o preparacie Inofolic, który zawiera Inozytol, ale czy można kupić sam nie orientowałam się.

~Ulka
Arizona
2014-03-04

Inozytolu - pierwsze słyszę, a na wikipedii tak napisali że nic nie kumam

~Arizona
Ulka
2014-03-10

Chodzi o Inozytol, który znajduje się w wielu produktach spożywczych. Odgrywa ważną rolę w budowie błon komórkowych i rozwoju komórek.U kobiet planujących ciążę, może przyspieszać wzrost pęcherzyków. Tak przeczytałam :)

~Ulka
jurny
2014-08-25

Mi pomógł Promen. I to nie tylko z problemem nasienia ale i koncentracją, energią i stresem. Poczułem przypływ sił i nie mogę się doczekać aż wrócę do domu i zacznę ćwiczyć!

~jurny

Najpopularniejsze artykuły

Urlop ojcowski
Staraniowy

Przydatne placówki

Felietony
Nasi Partnerzy: Międzynarodowa Fundacja na Rzecz Rozwoju Nauki i Promocji Zdrowia Przejdź na stronę IQON
Podmiot odpowiedzialny: International Science and Health Foundation, ul. Kunickiego 10, 30-134 Kraków, tel.: (12) 633 80 57, fax.: (12) 633 80 55