Spacerowanie – sport uniwersalny

autor: Monika Szostek-Kwapień , 2009-05-18
Spacerowanie – sport uniwersalny
Spacerowanie to najbardziej naturalna i bezpieczna forma aktywności fizycznej. Tania i zawsze dostępna. Polecana zarówno dla osób wysportowanych, jak i dopiero zaczynających swoją przygodę ze sportem. Często niedoceniania, a mająca świetny wpływ na kobiety w ciąży.

Buty, chęci i... w drogę!

Spacerowanie to najprostsza forma ruchu – polecana niemal wszystkim kobietom w ciąży. Do jej uprawiania potrzebujemy jedynie odpowiedniego stroju, wygodnych butów i… odrobinę chęci. Nawet kobiety, które nie miały za wiele do czynienia ze sportem przed ciążą, z powodzeniem mogą zacząć regularne spacery – pod warunkiem, że nie ma ku temu żadnych medycznych przeciwwskazań.

„Przed zajściem w ciążę do pracy jeździłam wyłącznie samochodem. Kiedy okazało się, że niedługo będę mamą, a mój jedyny ruch ogranicza się do przejścia z mieszkania do samochodu, postanowiłam zmienić przyzwyczajenia. Celowo przerzuciłam się więc na komunikację miejską, a ponieważ do najbliższego przystanku mam jakieś 20 minut szybkiego marszu, każdego dnia uzbierało się ok. godziny spaceru. Taka chwila marszu przed pracą i po pracy to naprawdę fajna sprawa. Dodaje energii, poprawia nastrój, polepsza krążenie. Myślę, że te regularne spacery miały duży wpływ na moje samopoczucie w ciąży. Kiedy po urlopie macierzyńskim wróciłam do pracy zawodowej, auto zostało na parkingu. Codziennie dojeżdżam do biura rowerem, a przy złej pogodzie – korzystam z komunikacji miejskiej. Nie wyobrażam już sobie codziennego funkcjonowania bez ruchu” – mówi Kamila z Wrocławia, mama rocznej Amelki.

Sport dla emerytów?

Spacery pozwalają zachować dobrą kondycję i jednocześnie są bezpieczne zarówno dla dziecka, jak i dla przyszłej mamy. Dzieci mam, które są aktywne w czasie ciąży, są lepiej dokrwione, a noworodki zazwyczaj uzyskują wysoką punktację w skali Apgar. Aktywność fizyczna w ciąży poprawia sprawność, zmniejsza bóle pleców, przeciwdziała uporczywym obrzękom i drętwieniu stóp. Kobieta, która uprawia w ciąży sport lepiej poznaje swoje ciało, szybko reaguje na wszelkie niepokojące symptomy, dzięki czemu mniej obawia się samego porodu. Regularne spacery mają wręcz zbawienny wpływ na przyszłe mamy, a ruch w ciąży łagodzi stres, poprawia krążenie i wyzwala pozytywne emocje.

„Dużo spacerowałam zarówno podczas pierwszej, jak i drugiej ciąży. Dzięki codziennej dawce ruchu i świeżego powietrza obie ciąże przebiegały bez żadnych komplikacji, a po porodzie szybko udawało mi się wrócić do dawnej sylwetki. Myślę, że wiele kobiet  nie docenia spacerowania, postrzegając je jako sport dla emerytów. Za to katują się raz w tygodniu na siłowni czy aerobiku i wierzą, że dla swojego zdrowia zrobiły wszystko. A regularne spacery mogą przynieść ogromne efekty – usprawniają  pracę serca, rozciągają mięśnie, wzmacniają kości, mają wpływ na szybszy i mniej bolesny poród” – mówi Aneta z Białegostoku.

Chodź ze mną na spacer!

Badania amerykańskich uczonych potwierdzają, że spacery w czasie ciąży pozwalają szybko wrócić do formy po porodzie. Wystarczy nawet pół godziny wolnego marszu każdego dnia, żeby przyszła mama czuła się dobrze – zarówno fizycznie, jak i psychicznie. Korzystne efekty spacerowania zauważalne są wtedy, gdy chodzimy regularnie (co najmniej 4 razy w tygodniu). W czasie marszu warto pamiętać o ćwiczeniu głębokich, wolnych oddechów, które świetnie uaktywniają przeponę.

Jeśli spacery kojarzą nam się wyłącznie z nudą i sportem zarezerwowanym dla osób starszych, warto do pieszych wędrówek zaprosić męża, koleżankę czy mamę. Na spacerze często można też poznać inne kobiety spodziewające się dziecka. Być może one także szukają towarzystwa, a wtedy wystarczy umówić się na codzienne wspólne maszerowanie o tej samej porze.

„Nigdy nie przepadałam za spacerami. Chyba nawet nie umiałam spacerować. Dla mnie godzinna przechadzka w jakimś parku była po prostu stratą czasu – przecież też sam dystans można pokonać w 15 minut. Nie potrafiłam czerpać przyjemności ze spacerów, za to czynnie uprawiałam wspinaczkę skałkową, zimą jeździłam na nartach. Kiedy zaszłam w ciążę i okazało się, że moje ukochane sporty są zbyt niebezpieczne i nie wiadomo na jak długo muszą pójść w odstawkę, postanowiłam przerzucić się na pływanie. Los jednak chciał inaczej – już po pierwszej wizycie na basenie pojawiła się niemiła infekcja i lekarz zasugerował zrezygnowanie z pływania. Niedługo potem zdiagnozowano u mnie ostrą anemię i jedyna aktywność fizyczna, na jaką mogłam sobie pozwolić, to było właśnie tak nielubiane spacerowanie… Z pomocą nieoczekiwanie przyszedł mój mąż. Każdego wieczora wybieraliśmy się na długą przechadzkę, a w weekendy odwiedzaliśmy pobliskie miasteczka. Dzięki temu odkryłam niesamowitą przyjemność ze spacerowania, poznałam uroki wszystkich okolicznych miejscowości, spędziłam niezapomniane chwile z mężem i utrzymałam dobrą kondycję. Spacery to najlepszy sposób na aktywność fizyczną w ciąży – dla wszystkich kobiet, które nie są wysportowane albo po prostu przebieg ciąży nie pozwala im na większy wysiłek”
-  mówi Julia, mama półrocznego Kacpra.

Nieco inne spacerowanie

Jeśli zwykłe spacerowanie nam nie wystarcza, wielu specjalistów poleca kobietom w ciąży coraz bardziej popularny w naszym kraju Nordic Walking. Technika Nordic Walking jest połączeniem marszu (chodu sportowego) z techniką jazdy na nartach biegowych – odpychania się od podłoża. Nordic Walking jest uznawany za sport optymalny w czasie ciąży. Użycie kijków stabilizuje postawę i odciąża kręgosłup, a ruch na świeżym powietrzu powoduje lepsze dotlenienie organizmu. Nordic Walking zapewnia też sprawność poprzez wzmocnienie muskulatury ciała przyszłych mam. Spacerowanie w skandynawskim stylu angażuje aż 90% naszych mięśni, a marsz z kijkami można uprawiać przez cały rok – niezależnie od pogody.

„Nordic Walking uprawia mój tata i kiedy zaszłam w ciążę, zaproponował, że nauczy mnie poprawnie chodzić z kijkami. Bo to podobno dobry sport dla ciężarnych. Poprawnie chodzić? Przecież często na pieszych wędrówkach można spotkać dziesiątki ludzi w różnym wieku, którzy podpierają się profesjonalnymi kijkami. Nie sądziłam, że tego trzeba się uczyć. Jak się później okazało, technik marszowych jest sporo, a niestety większość osób, która bawi się w Nordic Walking nie chodzi poprawnie, tylko wlecze za sobą kijki. Spróbowałam i zakochałam się w tym sporcie. Brzuszek rósł, a ja w towarzystwie taty z wielką przyjemnością pokonywałam nowe trasy – zawsze dopasowane do mojej formy i samopoczucia. Kijki towarzyszyły mi do ósmego miesiąca ciąży. Czułam się świetnie i bardzo mocno polecam Nordic Walking wszystkim przyszłym mamom” - mówi Ela, mama trzymiesięcznej Oliwki.

Spacerowanie to więc jedna z najlepszych form aktywności fizycznej w ciąży. A jeśli nadal nie czujemy się przekonane, pamiętajmy, że marsz w ciąży – oprócz wszystkich opisanych powyżej zalet ma jeszcze jeden atut – świetnie przygotowuje do dłuuugich i nieuniknionych spacerów z maluchem, który niebawem przyjdzie na świat.

drukuj poleć artykuł

Serwis Ciążowy.pl ma z założenia charakter wyłącznie informacyjno-edukacyjny. Zamieszczone tu materiały w żadnej mierze nie zastępują profesjonalnej porady medycznej. Przed zastosowaniem się do treści medycznych znajdujących się w naszym serwisie należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Wasze komentarze:

mariloth
2009-05-28

Dokładnie - spacerowanie to najlepszy sport dla kobiet w ciąży:)

mariloth
renia
2009-09-24

Spacer dotlenia ,uspokaja i relaxuje. Mozemy wtedy np.zastanowic sie nad imieniem dla naszej pociechy.Polecam je przyszlym mamom,ktore nie lubia siedziec w domku a nie moga pozwolic sobie na wiekszy wysilek.

renia
WiolaKrk
2009-09-28

Co racja to racja- spacery dotleniaja, poprawiaja samopoczucie, dodaja sil :))) A jeszcze jak zaswieci sloneczko i mozna ogrzac buzie w cieplych promieniach ... cos wspanialego :))) Ja odkad pamietam uwielbialam spacery- te poranne, popoludniowe i wieczorne :))) Spacerowalam przec ciaza,w czasie ciazy i po. Polecam spacerowanie WSZYSTKIM :) nie tylko przyszlym mamom :)

WiolaKrk
Basia25
2009-10-17

Taaak spacery to fantastyczna sprawa- nie wyobrazam sobie przebiegu calej ciazy gdybym tylko siedziala w domu :/ Dzieki aktywnosci fizycznej w czasie ciazy jestesmy w stanie szybciej zrzucic zbede kilogramy i ogolnie lepiej sie czujemy :)))

Basia25
domi
2009-10-25

Ja tez naleze do osob,ktore bardzo lubia spacery.Duzo chodzilam przed ciaza.W ciazy niestety musialam ograniczyc ze wzgledu na dziecko ale poki moglam to oczywiscie spacerowalam.Po porodzie dlugo nie moglam sie nacieszyc,ze znowu moge pomaszerowac. Zamiast wsiadac do zatloczonego autobusu wole 3 lub 4 przystanki przejsc z wozeczkiem.Kubus bardzo lubi te nasze wyprawy.Polecam.

domi
ela
2010-06-22

Witam wszystkich.
Spacer nie zawsze musi sie kojarzyc z wleczeniem jak slimak. Ja w ciazy lubilam spacerowac wolno ale przeciez moze to byc szybszy marsz. Dla rownowagi i bezpieczenstwa mozna dokupic kijki i w droge. Zreszta to teraz bardzo modny sport.
Pozdrawiam .Ela.

~ela
symbiosis11
2010-07-21

Szczegolnie cieple dni sa wskazane na spacerowanie. Teraz jest dużo pieknych miejsc gdzie warto isc zwiedzic, poogladac, naczerpnac swiezego powietrza.

symbiosis11
Sabinka
2010-11-28

A ja lubię spacery bez względu na pogodę. Na deszczową mam super gumiaki, dobrą kurtkę, w zimie lubię to, że wymraża wszystkie zarazki. Spacer jest czasem dobry na wszystko.

~Sabinka
irysek
2013-07-22

chodzę na spacery niemal codziennie, mąż w tym czasie uprawia jogging więc oboje mamy z tego korzyści, a wiadomo, że we dwoje zawsze raźniej :) mamy w okolicy niewielkie boisko, z którego w tym celu korzystamy.

irysek
annairena
2015-11-16

A ja codziennie do pracy chodze na pieszo - kolo 50 - 60 min dziennie, okolo 24 km tygodniowo i nic mi tak nie poprawia nastroju jak ten spacer bez wzgledu na pogode. Przed ciaza bylam duzo bardziej aktywna, te spacery to dla mnie tylko taki substytut tego co robilam wczesniej, ale po porodzie zamierzam znowu ruszyc pelna para z cwiczeniami, bo to nie tylko sprawne cialo, ale swietne samopoczucie. Poza tym dobre samopoczucie mamy to i dobre samopoczucie dziecka.

~annairena

Najpopularniejsze artykuły

Urlop ojcowski
Staraniowy

Przydatne placówki

Felietony
PCO
Nasi Partnerzy: Międzynarodowa Fundacja na Rzecz Rozwoju Nauki i Promocji Zdrowia Przejdź na stronę IQON
Podmiot odpowiedzialny: International Science and Health Foundation, ul. Kunickiego 10, 30-134 Kraków, tel.: (12) 633 80 57, fax.: (12) 633 80 55