Stres a płodność

autor: Agnieszka Kęsek , 2013-09-09
Stres a płodność
Słowo „stres” znane jest już dziś każdemu. Ponieważ dotyczy tak znaczącej części społeczeństwa nazywa się go nawet „chorobą cywilizacyjną”. Mimo tak szerokiego zasięgu, mało kto jest w stanie precyzyjnie odpowiedzieć na pytanie czym tak naprawdę jest stres. Większość osób łączy go ze zdenerwowaniem, dyskomfortem i podobnymi objawami. Tymczasem stres może mieć także poważne, czysto fizyczne konsekwencje. Jak chociażby problemy z zajściem w ciążę.

Umysł i ciało to jedność

Na szczęście coraz więcej osób przyjmuje za pewnik stwierdzenie, że umysł i ciało to nie dwa całkowicie odrębnie funkcjonujące byty. Tak naprawdę są one ze sobą nierozerwalnie połączone. Jeśli chcemy rozważać wpływ stresu na płodność trzeba zdać sobie sprawę z faktu, że nasza kondycja psychiczna wpływa na to, w jakim stanie fizycznym znajduje się nasz organizm. Różne dolegliwości mogą mieć swoje źródło nie w wadliwym funkcjonowaniu naszego ciała, ale w nieuświadamianych lękach i wewnętrznym napięciu. Przyczyn chorób szukamy zawsze po stronie czysto fizycznej, a tymczasem warto przyjrzeć się także swojej psychice.

Cichy wróg płodności

Gdy para zaczyna mieć problemy ze spłodzeniem dziecka, w większości przypadków winy szuka się w złych parametrach nasienia mężczyzny lub zaburzeniach owulacji u kobiety. Często zdarza się jednak, że wszystkie wyniki są prawidłowe, a dziecka dalej jak nie było, tak nie ma...

W takiej sytuacji warto zastanowić się, czy problemy nie mają swojego źródła w kondycji psychicznej jednego lub obojga partnerów. Stres to bowiem cichy wróg płodności. W niewielu przypadkach zostaje jednak od razu zidentyfikowany jako przyczyna. W końcu towarzyszy nam na co dzień, stał się znanym towarzyszem, bardzo często nieodłącznym elementem życia. Najczęściej po drodze do prostej prawdy czeka nas więc sporo rozmyślań, głębokie dociekania i... na dokładkę jeszcze więcej stresu.

Starania o dziecko – kolejna stresująca czynność?

Stres towarzyszy nam w życiu codziennym. Stresujemy się pracą, zarobkami, zwiększającymi się wydatkami... Kiedy para rozpoczyna starania o dziecko, idealna sytuacja to taka, w której odbywa się to w radosnej atmosferze pełnej miłości. Bez obaw i niepokoju. Tymczasem coraz częściej jest zupełnie inaczej. Kiedy przez miesiąc, a potem drugi, trzeci i kolejny nie udaje się zajść w ciążę, pojawiają się negatywne emocje: zniecierpliwienie, wątpliwości, lęk, a nawet gniew. Partnerzy zaczynają wątpić we własne możliwości, a w najgorszym przypadku nawet obwiniać się wzajemnie. Starania o dziecko stają się kolejną stresującą czynnością. Podobne nastawienie tylko pogarsza płodność i to w bardzo realny sposób. To błędne koło, z którego czasem bardzo ciężko się wyrwać.

Stres a organizm męski i kobiecy

Okazuje się, że stres ma zadziwiająco bezpośrednie przełożenie na płodność. Fakty są następujące:

  • U kobiet stres wpływa na rozregulowanie równowagi hormonalnej. Prowadzi to do zaburzeń cyklu, a nawet zahamowania owulacji. Co więcej, konsekwencją pozostawania pod długotrwałym wpływem stresu może być obniżenie poziomu progesteronu. Jest on niezbędny m.in. do zagnieżdżenia się zarodka.
  • U mężczyzn stres wpływa negatywnie na jakość nasienia. Okazuje się, że ilość plemników w nasieniu może ulec znacznemu zmniejszeniu. Ich jakość także się pogarsza - stają się mniej ruchliwe i żywotne.

Jak minimalizować stres?

Ze stresem można i trzeba walczyć. I to jeszcze zanim się pojawi! Przede wszystkim należy sobie uświadomić, że starania o dziecko nie zawsze są tak łatwe, lekkie i przyjemne jak może się wydawać. Trzeba przygotować się psychicznie na to, że po drodze mogą czekać trudności. Najważniejsza jest więc cierpliwość i wzajemne wsparcie.

Warto w tym czasie zadbać o relaks i wypoczynek. Można znaleźć czynność, która stanowić będzie dla nas swego rodzaju „odskocznię" od codzienności. Niech będzie to nawet szydełkowanie. Cokolwiek, co sprawi, że się rozluźnimy. Warto zastanowić się także nad odpowiednią aktywnością fizyczną. Joga i pilates to bardzo popularne zajęcia, których właściwości rozluźniające i antystresowe są znane już od dawna.

Trzeba także zwrócić uwagę na relacje w związku. Czy są dobre? Czy nie ma między Wami ukrywanych napięć, niewypowiedzianych żalów? Czy potraficie być ze sobą naprawdę blisko (i nie chodzi tu tylko o bliskość w sytuacjach seksualnych)? Aby uwolnić się od codzienności i zbliżyć można zafundować sobie chociażby weekend poza domem - bez laptopów i komórek, bez telewizji. To ma być czas tylko dla Was.

Objawy stresu

Długotrwały stres zaburza funkcjonowanie organizmu. Jak poznać, że znajdujemy się pod jego wpływem? Jakie objawy na to wskazują?

  • Problemy z koncentracją.
  • Tiki nerwowe.
  • Problemy z panowaniem nad emocjami.
  • Płytki oddech, przyspieszone bicie serca, wzrost ciśnienia krwi.
  • Zaburzenie równowagi emocjonalnej.
  • Zmęczenie.
  • Zaburzenia snu.
drukuj poleć artykuł

Serwis Ciążowy.pl ma z założenia charakter wyłącznie informacyjno-edukacyjny. Zamieszczone tu materiały w żadnej mierze nie zastępują profesjonalnej porady medycznej. Przed zastosowaniem się do treści medycznych znajdujących się w naszym serwisie należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Wasze komentarze:

Brak komentarzy.

Najpopularniejsze artykuły

Urlop ojcowski
Staraniowy

Przydatne placówki

Felietony
Nasi Partnerzy: Międzynarodowa Fundacja na Rzecz Rozwoju Nauki i Promocji Zdrowia Przejdź na stronę IQON
Podmiot odpowiedzialny: International Science and Health Foundation, ul. Kunickiego 10, 30-134 Kraków, tel.: (12) 633 80 57, fax.: (12) 633 80 55