Suplementy diety dla kobiet w ciąży – jak wybrać te najlepsze?

autor: Agnieszka Kęsek , 2020-01-30
Suplementy diety dla kobiet w ciąży – jak wybrać te najlepsze?
Ciąża to ten wyjątkowy okres, podczas którego dbamy o swoje zdrowie w bardzo skrupulatny sposób. Przecież od tego zależy nie tylko nasze dobre samopoczucie, ale także rozwój dziecka! Oprócz regularnych wizyt u lekarza, badań i modyfikacji diety, większość ciężarnych przyjmuje również suplementy diety. Które są najlepsze?

Zawsze skonsultuj z lekarzem!

Zanim przejdziemy do omówienia konkretnych suplementów, trzeba jasno powiedzieć, że samodzielna suplementacja nie jest dobrym pomysłem - przede wszystkim w ciąży! To lekarz, biorąc pod uwagę nasz stan zdrowia i wyniki badań, dobierze nam nie tylko odpowiednie substancje, ale także ich dawkowanie. Czasem też może podpowiedzieć, który z dostępnych na rynku preparatów będzie najlepszy albo czego w danym przypadku szukać - jakich połączeń czy składników dodatkowych.

Witaminy i minerały w ciąży – które są konieczne?

Kwas foliowy, jod i witamina D3 są zalecane przez Polskie Towarzystwo Ginekologiczne bezspornie i zawsze jako konieczne do suplementacji w ciąży. Pozostałe wymienione składniki i ich dawki powinny być, w dostosowane do stylu życia, wyników badań, ewentualnych niedoborów i diety danej kobiety. Trzeba też pamiętać, że zapotrzebowanie na mikroelementy i witaminy w ciąży rośnie i w wielu przypadkach ciężko jest dostarczyć wszystko samą dietą.

Zobacz również: Ile kosztuje ciąża? Tyle wydają przyszłe mamy!

Czym się kierować przy wyborze?

Poniższe zestawienie to spis tych suplementów, które najczęściej przepisywane i sugerowane są kobietom w ciąży. Przyjrzymy się im z bliska i doradzimy, czym kierować się przy wyborze konkretnego preparatu!

Kwas foliowy - zalecana dawka to 0,4 mg (400 mcg) na dobę (w sytuacji „standardowej" oczywiście). Powstaje tu pytanie - zażywać „zwykły" kwas foliowy, czy tzw. metafolinę (aktywną postać folianów)? Pytanie powstało, bo kobiety z mutacją genu MTHFR nie przyswajają kwasu foliowego tak dobrze. W ich przypadku jednak PTG zaleca nie przejście na metafolinę, a zwiększoną dawkę kwasu foliowego.

Jod - zalecana dawka to 200 mcg dziennie. Niestety, często osoba chora na tarczycę nie ma o swoim schorzeniu pojęcia, więc warto zbadać to odpowiednio wcześniej. Jodu w suplementach nie zastąpi ani sól jodowana ani wizyty nad morzem czy jedzenie ryb. Nie każdy jod jest też tak samo dobry - w tabletach szukaj tego nieorganicznego, lepiej przyswajalnego (organiczny łatwiej przedawkować!). Dobrze, gdy suplement zawiera jodki i jodany.

Witamina D3 - u osób bez niedoboru zalecana dawka to 2000 jm dziennie. Wskazane jest oznaczenie witaminy D3 w badaniu i dobranie dawki do wyniku. Warto pamiętać, że D3 to witamina rozpuszczalna
w tłuszczach!

DHA (należy do grupy kwasów omega 3) - sugerowana dawka to minimum 200 mg (kiedy jesz mało ryb - o wiele więcej, bo około 400-600). W przypadku tego składnika znaczenie ma jego źródło. Może pochodzić z ryb lub z alg. PTG rekomenduje to drugie rozwiązanie, a konkretnie - algi Schizochytrium (ich hodowla gwarantuje ograniczenie kontaktu z substancjami potencjalnie szkodliwymi). W przypadku DHA warto sięgać po suplementy przeznaczone typowo dla kobiet w ciąży.

Żelazo - dobór odpowiedniej dawki musi absolutnie leżeć po stronie lekarza (najlepiej zbadać poziom żelaza i dopasować ją do wyniku) - zarówno zbyt mała, jak i zbyt duża ilość będzie szkodliwa. Ten składnik lepiej suplementować więc osobno.

Magnez - dawka w granicach 200 - 1000 mg na dobę. W jego przypadku znaczenie ma forma - nie każda jest tak samo dobrze przyswajalna. Wskazane będą mleczan magnezu i cytrynian magnezu (unikaj z kolei tlenku magnezu, który wchłania się słabo). Warto jednak pamiętać, że magnez dobrze wchłania się z pożywienia - orzechów, nasion, czekolady, kasz, produktów pełnoziarnistych.

Suplementy wieloskładnikowe dla ciężarnych – jak wybrać najlepszy?

Mając na uwadze rekomendacje PTG, idealny suplement dla kobiet ciężarnych typu „wszystko w jednym" powinien na pewno zawierać (co najmniej) jod, witaminę D3 oraz kwas foliowy. Co jeszcze warto brać pod uwagę przy wyborze tego „idealnego"?

  • Skład! To oczywiste, ale czy wiesz, że więcej nie zawsze znaczy lepiej? Bardzo bogate suplementy, zawierające miks wszystkiego - wiele różnych składników - niekoniecznie muszą być lepsze. Są faktycznie pożądane, kiedy męczą cię wymioty albo twoja dieta jest wyjątkowo uboga. W innych przypadkach taka obfitość nie musi być wcale wskazana.
  • Dawki składników. Koniecznie należy spojrzeć, ile danej witaminy czy minerału znajduje się w preparacie. Czy to odpowiednia ilość rekomendowana przez lekarza? Nie możesz zatrzymywać się tylko na opisie na froncie i fakcie, że dany składnik jest tam wymieniony. Musisz wiedzieć jaka jest jego dawka w jednej tabletce.
  • Producent. Nie da się ukryć, że lepiej zaufać tym znanym i sprawdzonym, o ugruntowanej pozycji i pewnej renomie.

drukuj poleć artykuł

Serwis Ciążowy.pl ma z założenia charakter wyłącznie informacyjno-edukacyjny. Zamieszczone tu materiały w żadnej mierze nie zastępują profesjonalnej porady medycznej. Przed zastosowaniem się do treści medycznych znajdujących się w naszym serwisie należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Wasze komentarze:

Brak komentarzy.

Najpopularniejsze artykuły

Urlop ojcowski
Staraniowy

Przydatne placówki

Felietony
Nasi Partnerzy: Międzynarodowa Fundacja na Rzecz Rozwoju Nauki i Promocji Zdrowia Przejdź na stronę IQON
Podmiot odpowiedzialny: International Science and Health Foundation, ul. Kunickiego 10, 30-134 Kraków, tel.: (12) 633 80 57, fax.: (12) 633 80 55