Świadome przygotowanie do ciąży

autor: Aleksandra Budner , 2009-05-21
Świadome przygotowanie do ciąży
W twojej głowie zaświtała myśl o dziecku, odczuwasz instynkt macierzyński... Pamiętaj jednak, że decyzja o ciąży powinna być przemyślana i podjęta świadomie. Na szczęście coraz rzadziej zdarza się, że poczęcie dziecka jest dziełem przypadku. Jeżeli dobrze to przemyśleliście i jesteście zdecydowani na tak poważny krok, to zacznijcie przygotowania do tego najważniejszego momentu. A planów trzeba będzie zrobić naprawdę sporo. Pamiętajcie, że wasze życie stanie na głowie i nic już nie zostanie takie, jak dawniej. Ale będzie cudownie - zobaczycie!

Pary planujące mieć dziecko powinny zdawać sobie sprawę z tego, że na ich barkach spoczywa obowiązek przygotowania się do tej zmiany. Jest naprawdę mnóstwo informacji dla przyszłych mam i tatusiów, które ułatwią przetrwanie dziewięciu miesięcy oczekiwania i sprawią, że okres ten będzie niezapomnianym, jak najbardziej pozytywnym przeżyciem.

Wybór lekarza i pierwsze badania

Pierwszą i najważniejszą rzeczą jest wybór ginekologa, który poprowadzi twoją ciążę. Może być to twój stały lekarz, ale również całkiem nowa osoba, polecona przez kogoś z rodziny lub przyjaciół. Warto zapoznać się z opiniami innych, którzy na podstawie własnych doświadczeń doradzą specjalistę sprawdzonego, mającego duże doświadczenie w prowadzeniu ciąży, poparte sukcesami w tej dziedzinie. Musisz koniecznie udać się do niego na wizytę, jeszcze przed ciążą. Twój lekarz po przeprowadzeniu szczegółowego wywiadu i dokładnym badaniu określi twój ogólny stan i skieruje na potrzebne badania. Jednocześnie zapozna cię z podstawowymi zasadami, jakich należy przestrzegać w czasie ciąży. Pamiętaj, że także twój partner powinien skontrolować swój ogólny stan zdrowia.

Szczepienia

Przed zajściem w ciążę należy rozważyć konieczność szczepień. Lekarz-ginekolog na pewno zaleci ci takie, które koniecznie musisz przeprowadzić. Jeżeli w dzieciństwie nie przechodziłaś takich chorób zakaźnych, jak: odra, różyczka czy świnka, to w fazie planowania ciąży szczepienia przeciwko nim są konieczne. Najlepiej je wykonywać nawet 6 miesięcy przed planowaną ciążą, gdyż mogą one zagrażać zdrowiu i życiu twojego nienarodzonego dziecka. Dodatkowo można zaszczepić się na WZW B (Wirusowe Zapalenie Wątroby typu B), czyli żółtaczkę. Wszystkie te szczepienia są zalecane szczególnie kobietom, które pracują bądź przebywają w dużych skupiskach ludzi, np. nauczycielkom, lekarkom itp., gdyż to one właśnie są bardziej narażone na ryzyko zakażenia się bakteriami. O wszelkie inne kroki, które należy podjąć w zakresie szczepień, pytaj swojego lekarza.

Witaminy i mikroelementy

Zapytaj swojego lekarza, jakie witaminy i mikroelementy powinnaś zażywać. Zwykle wystarcza zbalansowana dieta, ale zdarzają się również niedobory różnych pierwiastków, które w przyszłości mogą mieć przykre następstwa dla twojego dziecka. Należy je jak najszybciej uzupełnić! Pamiętaj o kwasie foliowym! Jest on bardzo ważną witaminą z grupy B, która pozwala na prawidłowy rozwój płodu oraz zapobiega wadom wrodzonym u potomstwa. Jego przyjmowanie należy rozpocząć już na 3 miesiące przed planowaną ciążą. Bardzo ważne jest, byś nie przyjmowała żadnych lekarstw bez konsultacji z lekarzem, zwłaszcza gdy już jesteś w ciąży. Nawet zwykła tabletka od bólu głowy lub syrop na kaszel może negatywnie wpłynąć na rozwój dziecka w twoim łonie. Konsultacje ze specjalistą są w tej kwestii bardzo ważne. Tylko dzięki nim dowiesz się, jakie leki są bezpieczne w czasie ciąży, a jakich absolutnie nie można zażywać.

Twoja waga

Zadbaj o swoją wagę. Kobiety planujące ciążę powinny zwrócić uwagę na ciężar swojego ciała. Otyłość sprzyja częstszym powikłaniom, a przyszłe mamy czują się w ciąży bardziej ociężałe, mniej wydolne i szybko się męczą. Mają również większe trudności podczas porodu. Niedowaga u kobiet także nie jest wskazana. Wiąże się z ryzykiem urodzenia dziecka z niską wagą i wpływa negatywnie na jego dalszy rozwój. Dzieci niedożywione częściej zapadają na takie schorzenia, jak: nadciśnienie tętnicze, choroba wieńcowa czy cukrzyca. Skontroluj swoją wagę już teraz. Jeżeli odbiega od normy, podejmij odpowiednie kroki w celu jej regulacji.

Dieta

Przede wszystkim zwracaj uwagę na to, co jesz, gdyż jedno z powiedzeń mówi, że „człowiek jest tym, co je”. Pokaż się w tym względzie z jak najlepszej strony. Dieta zarówno przed, jak i w trakcie ciąży, rzutuje na rozwój twojego maleństwa. Zmień nawyki żywieniowe na zdrowsze, jedz regularnie, raczej mniejsze ilości – ale częściej. Twój jadłospis powinien obfitować w spore ilości białka, wapnia, witaminy D, żelaza, witaminy C, cynku i kwasu foliowego. Znajdziesz je w takich produktach, jak: świeże owoce i warzywa (np. czerwona papryka czy truskawki – źródła witaminy C), pełnoziarniste pieczywo, brązowy ryż, makaron, płatki owsiane (te ostatnie np. dostarczają błonnika, są bogate w żelazo oraz kwas foliowy), a także mięso, ryby, jajka, mleko i jego przetwory, rośliny strączkowe, orzechy oraz oliwa i olej. Należy pamiętać, że dieta powinna być zróżnicowana, ale ważne jest również, by produkty były smakowite i dobrze przyrządzone.

Używki

W planach na kolejne miesiące powinnaś mieć wyzbycie się wszelkich szkodliwych nałogów. Bezwzględnie rzuć palenie! Najlepiej od razu, gdy tylko w twojej głowie zaświata myśl o dziecku, obowiązkowo na 3 miesiące przed poczęciem. Im szybciej, tym lepiej. Nikotyna ma bardzo negatywny wpływ na ciążę, zarówno na jej przebieg, jak również na etap planowania poczęcia. Może być przyczyną poważnych zaburzeń płodności, a tym samym zmniejszyć wasze szanse na potomstwo. Nie mówiąc już o zabójczym wpływie dymu tytoniowego na rozwijający się w łonie matki organizm. Narkotyki, nikotyna, alkohol są wrogiem – zarówno dla ciebie jak i twojego dziecka. Dlatego, jeżeli dopadł cię syndrom uzależnienia bądź korzystasz z nich sporadycznie, to planowanie ciąży jest najodpowiedniejszym momentem na zrezygnowanie z używek.
Uwielbiasz kawę i herbatę? Wypijasz kilka filiżanek dziennie? Być może nie zdajesz sobie sprawy, że jeśli masz problemy z płodnością, kofeina może zmniejszyć twoje szansę na poczęcie dziecka. Unikaj jej nadmiaru, a najlepiej zastąp „małą czarną” sokami owocowymi, warzywnymi i dużą ilością niegazowanej wody.

Aktywność fizyczna

Nowe plany pociągają za sobą konsekwencję zmiany trybu życia. Zadbaj o swoją sprawność fizyczną. Dużo spaceruj, gimnastykuj się, pływaj! Odpowiednie ćwiczenia poprawią nie tylko twoją kondycję, ale rozluźnią i uelastycznią twoje mięśnie. Dzięki nim poród będzie łatwiejszy, a samopoczucie w trakcie ciąży dużo lepsze. W czasie tych magicznych dziewięciu miesięcy wcale nie musisz rezygnować z aktywności, powinnaś jedynie dostosować rodzaj ćwiczeń do swojego stanu. Bardzo pomocne w tym względzie są szkoły rodzenia.

Ciąża a praca zawodowa

Praca zawodowa wcale nie musi być przeszkodą dla kobiety w ciąży. Pamiętaj tylko, że musisz o siebie dbać i dostosować obowiązki do możliwości. Ważny jest również charakter pracy. Są zawody, których wykonywanie nie ma żadnego znaczenia dla przebiegu ciąży, ale i takie, które mogą jej szkodzić (przede wszystkim wykonywanie cięższej pracy fizycznej). Wbrew utartemu stereotypowi, przyszła mama może być dobrym pracownikiem i może czerpać z pracy bardzo dużo satysfakcji. Na początku, gdy już dowiesz się, że jesteś w ciąży, powiadom o tym swojego pracodawcę. Przekazanie tej informacji wiąże się z pewnymi obawami, jednak istnieją argumenty przemawiające za tym, żeby zrobić to jak najszybciej. Przede wszystkim pracodawca nie może zatrudniać kobiet w pewnych porach dnia, czy w godzinach nadliczbowych, a także w warunkach szkodliwych dla ich zdrowia. Powinnaś zapoznać się z prawem pracy, odnoszącym się do kobiet w ciąży. To pomoże ci zdobyć cenne informacje na temat twoich przywilejów, praw i obowiązków w czasie ciąży.
Nie powinnaś obawiać się o swoją pracę. Twój szef nie może cię zwolnić w okresie ciąży, a także w czasie urlopu macierzyńskiego (chyba, że dyscyplinarnie - za niedopełnienia obowiązków czy rażące zaniedbania). Dotyczy to każdej umowy o pracę, z wyjątkiem umów na okres próbny krótszy niż miesiąc.

Finanse w czasie ciąży

Lekarz zakazał ci pracować? Martwisz się o finanse? Powinnaś wiedzieć, że jeżeli lekarz wystawi ci zwolnienie z powodów związanych z przebiegiem ciąży, twój zasiłek chorobowy wyniesie 100% wynagrodzenia. Warunkiem jest dostarczenie pracodawcy, wraz ze zwolnieniem L-4, wydanego przez lekarza zaświadczenie o ciąży.   



Planując poczęcia dziecka powinniście uwzględnić wszystkie podane wskazówki. Świadome i racjonalne podejście do ciąży skutkuje jej łatwiejszym i zdrowszym przebiegiem. Wiedza na jej temat jest niezwykle istotna, dlatego dużo czytajcie, oglądajcie programy edukacyjne i przede wszystkim -otwarcie rozmawiajcie o swoich obawach, dzielcie się spostrzeżeniami, we dwoje próbujcie radzić sobie z problemami. Być rodzicem świadomym, to także – przygotowanym! Pamiętajcie jednak, że nie da się przygotować na wszystko. Wiele rzeczy na pewno jeszcze was zaskoczy! 

drukuj poleć artykuł

Serwis Ciążowy.pl ma z założenia charakter wyłącznie informacyjno-edukacyjny. Zamieszczone tu materiały w żadnej mierze nie zastępują profesjonalnej porady medycznej. Przed zastosowaniem się do treści medycznych znajdujących się w naszym serwisie należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Wasze komentarze:

Grażyna
2015-08-28

Jako osoba nie spożywająca mięsa muszę wyjątkowo zadbać o poziom żelaza i hemoglobiny - jest to jeden z ważniejszych elementów w trakcie ciąży. Aby więc sobie i dziecku zapewnić zdrowie postawiłam na Chela - Ferr Forte - suplement, który polecany jest także przez IMiD. Suplement zażywma od dwóch miesięcy gdyż zawiera także wazny kwas foliowy - a dopiero teraz powoli zaczniemy starać się o maluszka ;)

~Grażyna
Karolina
2016-09-29

Dziewczyny dieta to podstawa, warto tez brac jakies tabsy z sumplementem. Ja bralam ovarin. Tak samo ruch, wiem, ze ciezko, szczegolnie jak juz sie jest w ciazy i samopoczucie nie zawsze najlepsze ale chociaz przed zajsciem w ciaze - dbajcie o siebie!!!

~Karolina
Marta
2016-10-29

Szczerze, niezależnie od tego czy je się mięso czy nie anemia może spotkać każdą przyszłą mamę. Ja pomimo jedzenia mięsa i można powiedzieć diety perfekcyjnej, dostałam anemii w piątym miesiącu, a dobranie żelaza, które uzupełniłoby moje braki bez skutków ubocznych to była droga przez mękę. Znalazłam Chela ferr forte, jedyne żelazo, które okazało sie pomocne, nie wywołując skutków ubocznych.

~Marta
roma
2018-11-01

Przed planowaną ciąża zaleca się całkowicie zmienić stylu życia, odstawienie używek, białego cukru, dużo świeżego powietrza i lekarz zalecił mi pregne start. obecnie spodziewam się dzidziusia i bardzo dobrze się czuję.

~roma

Najpopularniejsze artykuły

Urlop ojcowski
Staraniowy

Przydatne placówki

Felietony
Nasi Partnerzy: Międzynarodowa Fundacja na Rzecz Rozwoju Nauki i Promocji Zdrowia Przejdź na stronę IQON
Podmiot odpowiedzialny: International Science and Health Foundation, ul. Kunickiego 10, 30-134 Kraków, tel.: (12) 633 80 57, fax.: (12) 633 80 55