Taniec brzucha w ciąży

autor: Agata Cygan , 2013-05-16
Taniec brzucha w ciąży
Jak wiadomo, aktywność fizyczna w czasie ciąży, to jej element niezbędny. Jedną ze szczególnie zalecanych w tym czasie dziedzin jest taniec, a zwłaszcza – taniec brzucha. Jakie niesie ze sobą zalety?

Kiedy możesz tańczyć?

Taniec brzucha to wspaniała rozrywka dla kobiet w każdym wieku. Pomaga w przypadku wielu typowo kobiecych dolegliwości, jak np. bolesne miesiączki czy schorzeń takich, jak osteoporoza. Jednak w przypadku przyszłych mam niesie ze sobą wiele dodatkowych korzyści. To dlatego, że zajęcia przeznaczone dla ciężarnych różnią się nieco od tych, dla pozostałych uczestniczek. W sytuacji przyszłych mam konieczna jest rezygnacja z niektórych elementów, które mogłyby się okazać potencjalnym zagrożeniem tak dla mamy, jak i dla rozwijającego się w jej brzuchu dziecka (np. shimmy - drżenie bioder, wielbłąd - wymagający wciągania brzucha itp.). To nie jedyna różnica. W miejsce tych elementów wprowadza się inne, szczególnie polecane właśnie w przypadku ciążowych dolegliwości.

Z uwagi na to, że najwięcej potencjalnych niebezpieczeństw niesie ze sobą pierwszy trymestr ciąży, ćwiczenia najlepiej zacząć dopiero po jego upływie. Co więcej, warunkiem podstawowym jest to, czy ciąża przebiega bez żadnych komplikacji.

Zalety dla ciężarnej

Ta forma aktywności w ciąży niesie ze sobą wiele zalet. Wpływa na poprawę kondycji fizycznej przyszłej mamy, ale także ogólnego stanu jej zdrowia. Wzmacnia nie tylko odporność, ale też poprawia samopoczucie. Są to jednak cechy, jakie przypisać możemy tańcowi w zasadzie zawsze. W przypadku ciąży okazuje się on jednak aktywnością niemalże „magiczną":

  • wzmacnia mięśnie brzucha;
  • wzmacnia miednicę;
  • zmniejsza ból pleców;
  • poprawia krążenie;
  • zmniejsza opuchliznę nadgarstków;
  • likwiduje skurcze łydek;
  • poprawia funkcjonowanie narządów wewnętrznych;
  • ćwiczy mięśnie Kegla;
  • zmniejsza ryzyko powstania rozstępów;
  • zmniejsza ryzyko zaparć.

Jak się okazuje, zalety wspomnianej aktywności nie kończą się na okresie ciąży. Wiele z proponowanych na zajęciach dla ciężarnych ruchów, jest bardzo podobnych do tych, jakie ćwiczy się w szkołach rodzenia. Powodują one, że miednica się rozluźnia, uelastycznia i pomaga dziecku bardziej „płynnie" wydostać się z brzucha mamusi. Taniec brzucha ćwiczy także świadomość własnego ciała - niezwykle ważną podczas porodu. Ciężarne świadome swojego ciała lepiej współpracują z personelem medycznym, potrafią sprawniej oddychać, wiedzą, jakie pozycje są dla nich najlepsze, które z nich najlepiej złagodzą ból. W efekcie poród przebiega znacznie mniej boleśnie i - szybciej.

Zalety dla dziecka

Kolejnym argumentem za tym, by spróbować w ciąży potańczyć jest fakt, że dbamy w ten sposób nie tylko o samą siebie, ale także o maluszka. I nie chodzi tu tylko o to, że taniec wyzwala pozytywne emocje, rozluźnia, poprawia nastrój, a jak wiadomo, dobry humor mamusi wpływa pozytywnie na jej maleństwo.
Warto zauważyć, że tańcząc, mama dostarcza dziecku wiele bodźców, które mają pozytywny wpływ na rozwój jego układów wewnętrznych: nerwowego, równowagi czy wzroku. Podczas tańca poprawia się także przepływ krwi przez łożysko, co powoduje, że dziecko jest lepiej dotlenione i... zadowolone!

drukuj poleć artykuł

Serwis Ciążowy.pl ma z założenia charakter wyłącznie informacyjno-edukacyjny. Zamieszczone tu materiały w żadnej mierze nie zastępują profesjonalnej porady medycznej. Przed zastosowaniem się do treści medycznych znajdujących się w naszym serwisie należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Wasze komentarze:

ania
2015-01-17

Zupełnie się nie zgadzam z tym poglądem. Przez 6lat tańczyłam bardzo intensywnie ten taniec , a teraz jestem w ciąży i nie poszłabym na zajęcia tego typu jeżeli wcześniej nie miałabym kontaktu z tym tańcem. W tym tańcu są skrętnych ruchy miednicy, drżenia, intensywna praca mięśniami brzucha i żadne z nich nie są przyjemne dla kobiet w ciąży. Tym bardziej , że zajęcia przeznaczone są dla wszystkich i instruktor nie jest w stanie dopasować wszystkich ruchów do potrzeb ciężarnej i może nie widzieć jakie ruch jej zaszkodzą. Zdecydowanie lepiej wybrać się na pilates , stretching lub basen.

~ania

Najpopularniejsze artykuły

Urlop ojcowski
Staraniowy

Przydatne placówki

Felietony
Nasi Partnerzy: Międzynarodowa Fundacja na Rzecz Rozwoju Nauki i Promocji Zdrowia Przejdź na stronę IQON
Podmiot odpowiedzialny: International Science and Health Foundation, ul. Kunickiego 10, 30-134 Kraków, tel.: (12) 633 80 57, fax.: (12) 633 80 55