Uważne jedzenie!

autor: Redakcja Portalu , 2013-11-04
Uważne jedzenie!
Jeśli martwisz się o swoją wagę - zwracaj większą uwagę na to, co jesz, a nie na to, żeby jeść mniej. Zwolnienie tempa spożywania i delektowanie się jedzeniem pomaga w kontrolowaniu wielkości spożycia. O uważnym jedzeniu piszą specjaliści z NutriCenter.

Nie jedz przed telewizorem!

W kwietniowym numerze American Journal of Clinical Nutrition odnajdujemy raport zespołu naukowców z Uniwersytetu w Birmingham w Wielkiej Brytanii, którzy przestudiowali dostępną literaturę medyczną w poszukiwaniu badań, które pokazywałyby, jak skupienie uwagi na jedzeniu i pamięć wpływają na spożycie żywności. Wszystkie zebrane badania miały co najmniej dwie grupy, : grupa, w której spożywano konkretny posiłek podczas oglądania telewizji, a druga w której spożywano ten sam posiłek bez telewizji.

Badania te podają dwa podstawowe wnioski:

  • Robienie kilku rzeczy jednocześnie (bycie rozproszonym) lub nie zwracanie uwagi na posiłek powoduje wzrost tendencji do spożywania większej ilości posiłku.
  • Koncentrowanie uwagi na posiłku, było związane z jedzeniem mniejszych ilości.

Rola uwagi i pamięci

Głód nie jest jedyną rzeczą, która wpływa na to ile jemy w ciągu dnia. Uwaga i pamięć również odgrywają role. Na przykład, po rozpoczęciu jedzenia, dopiero po około 20 minutach mózg zaczyna wysyłać sygnału "jestem pełny" lub "nie jestem głodna" , który powoduje zahamowanie apetytu. Jeśli się spieszysz, łatwiej się przejeść.

Jeśli nie jesteś świadomy tego, co dzieje się w Twoich ustach, mózg nie przetwarza tej informacji. Oznacza to, że nie zostanie ona zapisana w pamięci, a bez zapisanej informacji o fakcie jedzenia, bardziej prawdopodobne jest, że za chwilę znowu zjesz , bo nie zauważysz - że dopiero zjadłeś.

Pamiętaj, że jedzenie jest czynnością która wymaga pełnej świadomości tego, co dzieje się wewnątrz i wokół Ciebie w chwili spożywania posiłku. Skupianie się na czynności jedzenia to zwracanie uwagi na kolory, zapachy, smaki, i faktury żywności. Oznacza to również pozbycie się zakłóceń, takich jak telewizja czy czytanie lub praca na komputerze.

Zacznij jeść uważnie już dziś

Jeśli świadome jedzenie jest dla Ciebie nowe, zacznij stopniowo. Spróbuj zjeść jeden posiłek w ciągu dnia wolniej, w sposób bardziej uważny. Oto kilka wskazówek, które mogą pomóc Ci zacząć:

  • Ustaw minutnik na 20 minut, i przyjmij, że jest to czas, aby zjeść normalnej wielkości posiłek;
  • Spróbuj jeść z ręki nie dominującej, jeśli jesteś praworęczny, trzymać widelec w lewej ręce podczas podnoszenia jedzenia do ust.
  • Jedz za pomocą pałeczek.
  • Jedz w milczeniu przez pięć minut, myśląc jak posiłek był przygotowywany. Bierz do ust małe kęsy i dobrze przeżuwaj.
  • Przed otwarciem lodówki lub szafki, weź głęboki oddech i zadaj sobie pytanie: "Czy naprawdę jestem głodny?". Jeśli nie - zrób coś innego, jak czytanie lub wyjście na krótki spacer.

Świadome, powolne jedzenie może zmniejszyć dzienne spożycie kalorii. Zwracając uwagę na to, co wkładasz do ust, jest bardziej prawdopodobne, że będziesz dokonywać lepszych wyborów żywieniowych.

Na podstawie: Distracted eating may add to weight gain, Harvard Health Publications

NutriCenter (www.nutricenter.pl)

drukuj poleć artykuł

Serwis Ciążowy.pl ma z założenia charakter wyłącznie informacyjno-edukacyjny. Zamieszczone tu materiały w żadnej mierze nie zastępują profesjonalnej porady medycznej. Przed zastosowaniem się do treści medycznych znajdujących się w naszym serwisie należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Wasze komentarze:

ania
2014-11-27

http://kobieco.pl/inspiracje/zwolnij-delektuj-sie-swoim-posilkiem/

~ania
Kami16
2014-12-22

ja kupuje najlepsze jedzenie na lokalnyrolnik.pl :)

Kami16

Najpopularniejsze artykuły

Urlop ojcowski
Staraniowy

Przydatne placówki

Felietony
Nasi Partnerzy: Międzynarodowa Fundacja na Rzecz Rozwoju Nauki i Promocji Zdrowia Przejdź na stronę IQON
Podmiot odpowiedzialny: International Science and Health Foundation, ul. Kunickiego 10, 30-134 Kraków, tel.: (12) 633 80 57, fax.: (12) 633 80 55