Wyjazd w góry w ciąży (zimą)

autor: Agata Cygan , 2015-02-12
Wyjazd w góry w ciąży (zimą)
Jak wiadomo, w czasie ciąży, która przebiega bez zarzutu, wyjazdy nie są zakazane. Możesz bez przeszkód udać się zarówno nad morze, nad jezioro czy też w góry. Te ostatnie jednak, zwykle kojarzą się z aktywnym odpoczynkiem, a przecież w twoim stanie nie wszystko jest wskazane. Tym bardziej, że wylegiwanie się na stoku nie wchodzi w grę, kiedy temperatura spada poniżej zera… Czy wyjazd w góry w ciąży w ogóle ma sens?

Najbardziej pewnym etapem ciąży, kiedy wszelkie wyjazdy wydają się najbezpieczniejsze, jest drugi trymestr. Jeśli więc połówka twojej ciąży przypadła na zimę, a sama ciąża rozwija się prawidłowo, jak najszybciej szukaj noclegu - może uda wam się znaleźć jeszcze jakąś korzystną ofertę? Nie znaczy to oczywiście, że spędzisz zimowy urlop tak, jak zazwyczaj, bo niektóre formy aktywności nie są w twoim stanie zalecane, ale spokojnie - ty także znajdziesz coś dla siebie pośród górskich szczytów.

Jazda na nartach

Piękne ośnieżone stoki wyglądają tak zachęcająco.... To prawda, zdjęcia na ich tle będą wyglądać naprawdę pięknie! Niestety, to jedyne na co powinnaś sobie pozwolić w tym okresie, bo jazda na nartach w twoim przypadku nie jest bezpieczna. W czasie ciąży niewskazane są sporty, które grożą upadkiem lub kontuzją. W tym okresie zaburzone proporcje twojego ciała mogą szybko doprowadzić do zachwiania środka ciężkości, a tym samym - do stracenia równowagi.

Narty biegówki

Na szczęście jest alternatywa! To narty biegówki. Można w nich jeździć po leśnych ścieżkach i na nizinach, a technika jazdy przypomina tę, wykorzystywaną przy nordic walking. To sport, przy którym nie występuje przeciążenie stawów, a co więcej - jest to dyscyplina naprawdę mało urazowa. Jeżdżąc amatorsko nie osiągniemy prędkości, przy której trudno byłoby zapanować nad nartami. Powszechnie uważa się, że to aktywność odpowiednia także dla ciężarnych, choć w ich przypadku zaleca się pozostanie przy niezbyt długim spacerze o umiarkowanej szybkości.

Spacery

No właśnie, spacery - wolno czy nie? Jak najbardziej, ale tylko „na dole" lub - ewentualnie - po pagórkach. Oczywiście nawet nie podejrzewamy, że planowałabyś zdobywanie szczytów zimą, ale chodzi o to, że najlepiej, byś nie zapuszczała się zbyt wysoko ani zbyt daleko, nawet po tych „bezpiecznych" partiach.

Warto wziąć pod uwagę, że w górskim klimacie organizm ciężarnej pracuje nieco inaczej niż na co dzień. Zbytnie zmęczenie trasą to nie wszystko - dodatkowym zagrożeniem jest ryzyko upadku na śliskich, oblodzonych dróżkach. Najlepiej więc poprzestać na krótkich przechadzkach po górskich dolinach.

Nordic Walking

Skoro już była o nim mowa, warto może rozważyć i ten rodzaj sportu. Jest uznawany za jedną z najbezpieczniejszych form aktywności, dozwolonych zarówno kobietom w ciąży, jak i po porodzie. Tym bardziej, że jest to forma ruchu oparta na marszu, połączonym z techniką jazdy na nartach biegowych, o których pisaliśmy wyżej. Nordic walking pozwala przyszłym mamom zwiększyć wydolność organizmu, nie powoduje też bólów bioder ani kręgosłupa, które tak często się pojawiają w czasie normalnego chodzenia. W trakcie regularnego marszu ani kobieta, ani dziecko nie są narażeni na upadki czy kontuzje.

Jazda na łyżwach

Odradzamy ci dalekie spacery z uwagi na możliwe oblodzenie drogi, więc chyba nie masz wątpliwości, co powiemy o pomyśle jazdy na łyżwach, gdzie podłoże z zasady pokryte jest lodem? Nawet, jeśli jesteś pewna swoich łyżwiarskich umiejętności, w czasie ciąży bardzo trudno utrzymać równowagę na oblodzonej powierzchni. Dodatkowe zagrożenie to możliwość zderzenia się z innymi łyżwiarzami, dla których często są to pierwsze lekcje i którzy są bardzo niebezpiecznym partnerem.

Kolejka linowa

Kobietom w ciąży nie zaleca się przebywać na wysokościach większych niż 1500 m n.p.m. Im wyżej, tym przepływ krwi przez macicę się zmniejsza, co analogicznie powoduje obniżenie ilości tlenu, jaką dostarczasz dziecku. Im powietrze jest bardziej rozrzedzone, tym trudniej się oddycha, dlatego mogą pojawić się duszności i osłabienie - pamiętajmy, że kobieta w ciąży oddycha za dwoje! Co więcej, szybka zmiana ciśnienia, jaka ma miejsce podczas wyjazdu kolejką górską na szczyt, może być niebezpieczna.

Tylko pod kontrolą

I na koniec informacja najważniejsza - zanim zaplanujesz zimowy wypoczynek w górach, koniecznie skonsultuj ten pomysł ze swoim lekarzem prowadzącym. Twój ginekolog obserwuje twoją ciążę od samego początku i tylko on może zagwarantować, że w twoim przypadku wyjazd nie niesie żadnych zagrożeń. Jeśli właśnie to od niego usłyszysz, poinformuj o terminie wyjazdu i poproś o możliwość pozostawania w stałym kontakcie telefonicznym. Zapytaj też, na co w twoim przypadku należy szczególnie uważać.

Miłego wypoczynku!

drukuj poleć artykuł

Serwis Ciążowy.pl ma z założenia charakter wyłącznie informacyjno-edukacyjny. Zamieszczone tu materiały w żadnej mierze nie zastępują profesjonalnej porady medycznej. Przed zastosowaniem się do treści medycznych znajdujących się w naszym serwisie należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Wasze komentarze:

Brak komentarzy.

Najpopularniejsze artykuły

Urlop ojcowski
Staraniowy

Przydatne placówki

Felietony
Nasi Partnerzy: Międzynarodowa Fundacja na Rzecz Rozwoju Nauki i Promocji Zdrowia Przejdź na stronę IQON
Podmiot odpowiedzialny: International Science and Health Foundation, ul. Kunickiego 10, 30-134 Kraków, tel.: (12) 633 80 57, fax.: (12) 633 80 55