Zdrowe nawyki maluszka

autor: Redakcja Portalu , 2010-05-17
Zdrowe nawyki maluszka
Według opinii pediatrów, składniki odżywcze dostarczane maluszkom w pierwszych miesiącach życia, mają największy wpływ na dalszy rozwój dziecka. Równie istotne jest kształtowanie odpowiednich nawyków żywieniowych. Właściwa dieta półrocznego smyka ma niebagatelny wpływ na profilaktykę wielu chorób cywilizacyjnych.

Najlepszy – pokarm matki

Specjaliści do spraw żywienia zgodnie twierdzą, że pokarm matki jest najlepszym pożywieniem dla małego człowieka. Zawarte w nim substancje odżywcze doskonale zaspokajają potrzeby dziecka, gwarantując jego prawidłowy rozwój. Dieta półrocznego smyka w znaczący sposób różni się jednak od posiłków niemowlaka. Nic więc dziwnego, że zagadnienia związane z karmieniem są jednym z najistotniejszych tematów wśród młodych rodziców.

Skład diety dziecka powinien być zbilansowany nie tylko pod względem ilościowym, ale także jakościowym. Należy pamiętać, że wprowadzenie każdego nowego produktu powinno być poprzedzone konsultacją z lekarzem pediatrą lub specjalistą do spraw żywienia dzieci, co dodatkowo pozwoli wybrać produkty najlepiej odpowiadające indywidualnym potrzebom dziecka.

Jak karmić maluszka?

Urozmaicona oraz odpowiednio zbilansowana dieta to klucz do prawidłowego rozwoju oraz wzmocnienia odporności dziecka. Wprowadzanie dodatkowych produktów można rozpocząć już po 5 miesiącu, początkowo w małych ilościach z zachowaniem kilkudniowej przerwy. Najlepiej jest podać kilka łyżeczek nowego produktu, co pozwoli zidentyfikować ryzyko wystąpienia alergii. Dieta 6-miesięcznego dziecka powinna stopniowo wzbogacać się o ryby, owoce, warzywa – przeciery z marchwi oraz zupki jarzynowe bez dodatku cebuli czy czosnku.

Owoce w diecie maluszka

Jabłko to jeden z pierwszych owoców w diecie dziecka, wprowadzony po ukończeniu 5 miesiąca życia. Warto podawać je ze względu na zawarte w nim witaminy z grupy B, beta–karoten, magnez oraz wapń. Starszy maluszek może dostawać gruszki oraz brzoskwinie. Owoce te ze względu na dużą ilość wody dobrze gaszą pragnienie, a zawarte w nich witaminy wzmacniają odporność malucha, oraz ułatwiają wchłanianie żelaza. Bardziej sycące owoce, takie jak np. banany są odpowiednie dla dzieci, które skończyły 8 miesiąc życia. Pamiętaj jednak, że ze względu na dużą zawartość węglowodanów oraz błonnika, dziecko może przez dłuższą chwilę nie mieć ochoty na kolejny posiłek.

Jak przygotowywać jedzenie dla dziecka?

Sposób przygotowywania posiłków u dzieci jest przedmiotem wielu dyskusji, zarówno wśród lekarzy pediatrów, dietetyków, jak i rodziców. Według zaleceń specjalistów do spraw żywienia, tak zwane posiłki uzupełniające mogą pojawić się w diecie 4 miesięcznego malca. Ważne jednak, by nowe pokarmy tworzone były z duża uwagą.

Produkty podawane dzieciom powinny być pozbawione konserwantów, cukru, słodzików oraz sztucznych aromatów. Najzdrowsze są pochodzące z ekologicznych upraw i hodowli pokarmy, które dodatkowo posiadają atest bezpieczeństwa. „Należy pamiętać, że niezwykle ważna jest również higiena przygotowywanych pokarmów. Mieszanki mleczne, zupki oraz soki powinny być tworzone na bazie pozbawionej bakterii, niskozmineralizowanej wody z odpowiednim atestem, jak na przykład Mama i Ja” – zauważa mgr inż. Maciej Bońkowski – specjalista ds. żywienia człowieka.

Taka woda, ze względu na czystość pod względem fizykochemicznym i mikrobiologicznym oraz obniżoną zawartość sodu i innych minerałów nie obciąży nerek ani wątroby dziecka. Nadaje się ona nie tylko do bezpośredniego spożycia, ale także stanowi bardzo dobrą podstawę do przygotowywania innych posiłków.

Wielkość posiłków dla maluszków

Dzieci karmione piersią w pierwszym półroczu życia zaspokajają swój głód mlekiem mamy. Niemowlęta karmione sztucznie poniżej 4 miesiąca powinny otrzymywać od 7 do 6 posiłków dziennie, gdzie jedna porcja zawiera do 100 do 150 ml. Półrocznego maluszka karmimy pięć razy w ciągu doby, a objętość jednego posiłku wynosi ok. 180 ml. Porcje powinny stopniowo zwiększać się u starszych dzieci, np. maluchy powyżej 10 miesiąca potrzebują średnio 4 lub 5 posiłków o objętości 220 ml każdy. Podstawowym wykładnikiem prawidłowego karmienia u niemowląt jest przyrost masy ciała, który w cyklu tygodniowym powinien wynosić ok. 150 – 200 g.

Dziecko jest całkowicie zależne od swoich rodziców, a sposób żywienia determinuje jego dalszy rozwój. Właśnie dlatego tak ważne jest, by wybierać właściwe produkty oraz przygotowywać je w bezpieczny sposób tak, by wzmacniać rozwój i odporność dziecka oraz kształtować u niego prawidłowe zachowania żywieniowe w przyszłości.

drukuj poleć artykuł

Serwis Ciążowy.pl ma z założenia charakter wyłącznie informacyjno-edukacyjny. Zamieszczone tu materiały w żadnej mierze nie zastępują profesjonalnej porady medycznej. Przed zastosowaniem się do treści medycznych znajdujących się w naszym serwisie należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Wasze komentarze:

domi
2010-05-19

Kubusia karmilam piersia i niezbyt milo wspominam wprowadzanie nowosci takich jak deserki i zupki. Na poczatku wszystko ladowalo na sliniaczku albo wszedzie tylko nie w brzuszku. Ale stopniowo synek przyzwyczajal sie do nowych smakow a teraz wrecz dopomina sie o te wczesniej tak niewdziecznie traktowane zupki i owoce.

domi
renia
2010-05-22

To prawda,ze czesto dajemy dziecku to co sami lubimy .Jesli jedzenie jest zroznicowane i bogate w witaminy to dobrze. Gorzej gdy nasze nawyki zywieniowe ze zdrowa zywnoscia nie maja nic wspolnego.

renia
ela
2010-06-28

Witam wszystkich.
Teraz wiekszosc rodzicow bazuje na gotowych sloiczkach dla dzieci.Czy to obiadek ,czy deserek. A ja do konca jakos nie mam do takiego sposobu zywienia przekonania. Nie mowie ,ze w sytuacjach awaryjnych nie korzystalam z gotowcow ale swoje dzieci staralam sie karmic tym co sama ugotowalam i sama zrobilam. To nie zadna filozofia tylko troche checi i dobrej woli.
Pozdrawiam .Ela.

~ela

Najpopularniejsze artykuły

Urlop ojcowski
Staraniowy

Przydatne placówki

Felietony
Nasi Partnerzy: Międzynarodowa Fundacja na Rzecz Rozwoju Nauki i Promocji Zdrowia Przejdź na stronę IQON
Podmiot odpowiedzialny: International Science and Health Foundation, ul. Kunickiego 10, 30-134 Kraków, tel.: (12) 633 80 57, fax.: (12) 633 80 55