Zdrowe przekąski na ciążowe dolegliwości

autor: Paulina Wójtowicz , 2009-11-09
Zdrowe przekąski na ciążowe dolegliwości
Ciąża to szczególny czas radosnego oczekiwania na dziecko. Ale dziewięciomiesięcznemu czekaniu towarzyszą także mniej przyjemne uczucia i dolegliwości, jak choćby nudności czy zaparcia. Dla kobiety nie spodziewającej się dziecka nie stanowi to problemu – odpowiedni lek przynosi niemal natychmiastową ulgę. Co jednak robić w okresie ciąży, gdy przykre dolegliwości mocno dają się we znaki przyszłej mamie?

W zaparte z błonnikiem

Jedną z najczęstszych dolegliwości ciążowych są zaparcia. Problem z wypróżnianiem może trwać nawet 1,5-2 tygodnie i jest bardzo uciążliwy. Pogłębia go jedzenie w dużych ilościach, szczególnie tłustych potraw. Aby wywołać dłuższą wizytę w łazience zaleca się spożywanie produktów bogatych w błonnik – substancję wchłaniającą wodę w jelitach, a także tych, które mają podobne działanie jak leki przeczyszczające:

  • musli z jogurtem naturalnym, owocami i otrębami,
  • owoce (np. jabłka), także suche (śliwki, daktyle, figi, morele, rodzynki) i warzywa, szczególnie gotowane (np. brokuły, przyrządzone w postaci zupy - krem, rukola, będąca głównym składnikiem sałatki, papryka), ale też soki owocowo-warzywne,
  • pełnoziarniste pieczywo,
  • batoniki owsiane zamiast słodyczy,
  • siemię lniane.

Przed wstaniem z łóżka warto też wypić szklankę letniej wody z dodatkiem soku z cytryny (lub miodu), a w ciągu dnia gasić pragnienie niegazowaną wodą mineralną.

Walka z wzdętym brzuchem

Wzdęcia, inaczej zwane bębnicą, to nagromadzenie gazów w przewodzie pokarmowym. Dla przyszłej mamy to podwójna uciążliwość – w końcu brzuch urósł już na tyle, że trzeba było się przeprosić z ubraniami o większych rozmiarach, a tu jeszcze dodatkowe rozpieranie w tych okolicach. Receptą na to nieprzyjemne uczucie jest prawidłowa dieta, przede wszystkim:

  • zrezygnowanie z pokarmów rozdymających, takich jak fasola, kapusta, kalafior czy groch, ale także gazowanych napojów,
  • spożywanie jogurtów, kefirów czy nawet ogórków kwaszonych (zawierają one bakterie kwasu mlekowego, który łagodzi skurcze jelit),
  • picie niegazowanych napojów (wód i soków),
  • pomocne bywają także herbatki ziołowe.

Sposób na mdłości

Poranne nudności stały się już ciążową tradycją. Buzujące w organizmie hormony sprzyjają spożywaniu produktów, po które zwykle przyszła mama nie sięga (tzw. ciążowe zachcianki), a one wywołują w żołądku jeszcze większą burzę. Każda ciężarna powinna być na to przygotowana Do najbardziej skutecznych sposobów na mdłości należą:

  • mała przekąska na czczo (przed wstaniem z łóżka), np. herbatnik, krakers, banan (brak witaminy B6, którą zawiera ten owoc, sprzyja mdłościom), suche płatki śniadaniowe, sucharek, tost, francuski paluszek lub szklanka ciepłego mleka,
  • spożycie świeżego korzenia imbiru,
  • sporządzanie gotowanych bądź pieczonych potraw,
  • podgryzanie migdałów,
  • spożywanie takich produktów jak pieczywo (ale nie białe!) czy ziemniaki (zawarte w nich węglowodany normują poziom glukozy we krwi).

Warto przy tym pamiętać, by nie przesadzać z jedzeniem – obfita kolacja czy objadanie się na noc tylko potęguje poranne mdłości.

Ugasić zgagę

Jeszcze mniej przyjemną ciążową przypadłością jest paląca przełyk zgaga, która utrudnia spożywanie pokarmów. Aby z nią walczyć zaleca się spożywanie mniej obfitych, za to częstszych posiłków oraz:

Receptą na większość ciążowych dolegliwości jest ruch (spacery) i relaks (np. przyjemna lektura).
  • rzucie zmielonej mieszanki kminku i majeranku,
  • picie wody niegazowanej i neutralizującego kwasy żołądkowe mleka,
  • podgryzanie migdałów,
  • unikanie kwaśnych, tłustych, pikantnych i gorących potraw.

Lekarstwo na sen

Ciąża to też czas wzmożonego odpoczynku, dlatego ważny jest spokojny sen. Niestety, w ciąży pojawia się często bezsenność, na którą może wpływać wiele czynników. Jeśli więc sen nie przychodzi warto:

  • wypić szklankę ciepłego mleka, które zawiera aminokwas (tryptofan) wywołujący senność, ewentualnie ziołową herbatę (melisę lub rumianek),
  • zjeść lekkostrawną kolację,
  • zastąpić kawę i napoje zawierające kofeinę zieloną herbatą.


A na wszystkie ciążowe dolegliwości – dużo ruchu, regularnych spacerów, relaksu i spokoju.

drukuj poleć artykuł

Serwis Ciążowy.pl ma z założenia charakter wyłącznie informacyjno-edukacyjny. Zamieszczone tu materiały w żadnej mierze nie zastępują profesjonalnej porady medycznej. Przed zastosowaniem się do treści medycznych znajdujących się w naszym serwisie należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Wasze komentarze:

ILONA
2009-11-09

Taa mialam problemy ze wzdetym brzuchem :/ nie dosc ze sam rosl to jeszcze sie powiekszal przez wzdecia:/ Na szczescie pomagaly soki no i w lodowce zawsze mialam zapas jogurtow i kefirow :)

ILONA
renia
2009-11-09

Ja mialam zgage ale chec na slodkie byla wieksza niz jej uciazliwosc wystepujaca po jedzeniu.A co do kefirow to brzuch wzdymal mi sie po nich jeszcze bardziej. Najlepsza byla woda mineralna oczywiscie niegazowana.

renia
Basia25
2009-11-10

Najczesciej dokuczala mi wlasnie zgaga. Skutecznym ratunkiem byla woda niegazowana ale i tak jak ją czulam (zgage) odechciewalo mi sie jesc czegokolwiek przez jakis czas :/

Basia25
symbiosis11
2009-12-29

Z zaparciami nei mialam problemow, natomiast dolegiwala mi bezsennosc. Wlasnie do konca tez nie wiem, czemu nie moglam spokojnie spac. Co na to wplynelo?

symbiosis11
sisi
2010-04-12

A na podniesienie odporności? Owoce, warzywa, Prenalen, co jeszcze?

~sisi
ela
2010-06-14

Witam wszystkich.
Wzdety brzuch i zgaga a do tego klopoty ze snem niestety i mnie meczyly. Najbardziej pod koniec ciazy. Czesto nic nie pomagalo i wtedy pocieszalam sie faktem,ze jest to stan przejsciowy i po porodzie bedzie lepiej.
Pozdrawiam .Ela.

~ela
kama
2013-11-16

U mnie zgaga w ciąży była ze mną cały czas piłam mleko choć nie zawsze pomagało tak jak kefir czy jogurciki, dopiero mama doradziła mi aby na zgagę jeść świeżą marchew ! nie wierzyłam ale pomogło i to jak ;) i oczywiście woda którą pije hektolitrami ;)

~kama

Najpopularniejsze artykuły

Urlop ojcowski
Staraniowy

Przydatne placówki

Felietony
Nasi Partnerzy: Międzynarodowa Fundacja na Rzecz Rozwoju Nauki i Promocji Zdrowia Przejdź na stronę IQON
Podmiot odpowiedzialny: International Science and Health Foundation, ul. Kunickiego 10, 30-134 Kraków, tel.: (12) 633 80 57, fax.: (12) 633 80 55