Rozstępy i cellulit po ciąży – czy można im zapobiec?

Agnieszka Kęsek
2014-05-05
Rozstępy i cellulit po ciąży – czy można im zapobiec?
Spora część przyszłych mam bardzo obawia się tego, jak zmieni się ich ciało w czasie ciąży. Rozstępy i cellulit mogą spędzić sen z powiek niejednej kobiecie. W związku z tym rozpoczynają się poszukiwania „cudownych” środków, kosmetyków działających szybko i skutecznie, czy nawet suplementów. Czy jednak cellulitowi i rozstępom można w ogóle zapobiec? A jeśli tak, to jaki sposób jest naprawdę skuteczny i przy okazji bezpieczny?

Rozstępy – dlatego powstają

Rozstępy to prawdziwy koszmar kobiet w ciąży. Dotyczą znacznej część przyszłych mam (szacuje się, że nawet 90%!), a powstają najczęściej na brzuchu, udach, pośladkach, a także piersiach. Chyba każda kobieta wie, czym są te początkowo czerwonawe, a później bladoróżowe linie. Skąd się biorą i co wpływa na ich powstawanie?

  • Hormony - a konkretnie kortyzol, którego ilość we krwi zwiększa się w ciąży. To z kolei sprawia, że komórki odpowiedzialne za tworzenie włókien kolagenu i elastyny, fibroblasty, nie działają prawidłowo. Produkowane włókna są więc słabsze, co powoduje powstawanie rozstępów.
  • Geny - niestety, skłonność do rozstępów jest genetyczna. Jeśli mama lub inne kobiety z najbliższej rodziny borykały się z nimi, prawdopodobieństwo, że wystąpią i u Ciebie jest większe.
  • Zwiększenie masy ciała - kiedy w ciąży przybierasz na wadze, automatycznie rozciąga się także skóra, a jak wiadomo, włókna kolagenowe są słabsze i zaczynają pękać - tak tworzą się rozstępy.
  • Dieta - jeśli jest nieodpowiednia, może pogarszać stan skóry. Śmieciowe, ubogie w mikro i makroskładniki jedzenie nie robi niczego dobrego dla naszego organizmu, a wręcz mu szkodzi.

Jak uniknąć rozstępów?

Mając w pamięci to, co zostało napisane wyżej na temat przyczyn powstawania rozstępów, możemy przeanalizować działania możliwe do podjęcia w celu ich uniknięcia lub zminimalizowania natężenia. Niestety, okazuje się że większość czynników mających wpływ na pojawienie się rozstępów to kwestie zupełnie niezależne od nas, jak hormony czy genetyka. Jest jednak kilka sposobów na to, aby zminimalizować rozstępy i uniknąć większych szkód przez nie wyrządzonych.

1. Sport
W ciąży, o ile przebiega ona prawidłowo, sport jest jak najbardziej wskazany. Najlepiej wybrać tę aktywność, która poprawia elastyczność skóry i jednocześnie jest bezpieczna dla przyszłych mam. Może to być np. pływanie oraz aqua aerobic, joga, Pilates, ćwiczenia fitness np. z wykorzystaniem dużej piłki albo specjale zajęcia dla kobiet w ciąży. Sport nie tylko pomoże zapobiegać rozstępom, ale także rozluźni i poprawi samopoczucie. Nie może być jednak zbyt ciężki - bardzo męczące ćwiczenia odpadają. Jeśli nie jesteś pewna czy możesz podjąć aktywność fizyczną, koniecznie skonsultuj się z lekarzem.

2. Zdrowe odżywianie
Dieta ma ogromny wpływ na cały organizm, warto więc o nią zadbać - także dlatego, że pomoże zminimalizować rozstępy. W tym celu warto zjadać codziennie sporo warzyw (co najmniej kilka porcji), a także zadbać o to, aby zapewnić sobie krzem i cynk. Krzem znajdziemy m.in. w płatkach owsianych, otrębach, chlebie razowym, kaszach i innych produktach zbożowych z pełnego przemiału, a także warzywach, np. szpinaku, kalafiorze, marchwi, groszku, kukurydzy, pieczarkach, ziemniakach, cebuli. W cynk bogate są natomiast ryby i owoce morza, orzechy, rośliny strączkowe. Aby te produkty zachowały cynk należy je trzymać w ciemnym, suchym i chłodnym miejscu.

3. Odpowiednia pielęgnacja
Podczas kąpieli można stosować delikatne peelingi, dzięki czemu kosmetyki, które nałożymy później lepiej wnikną w skórę. Podczas nakładania wszelkich kosmetyków warto wykonywać masaż (omijając brzuch
w zaawansowanej ciąży!). Można to robić oliwką dla niemowląt lub specjalną, przeznaczoną dla kobiet w ciąży. Masaż warto wprowadzić jeszcze przed ciążą. Ujędrnienie i pobudzenie krążenia uzyskamy także masując ciało szorstką gąbką lub rękawicą i stosując na zmianę raz ciepły, a raz zimny prysznic. Codziennie (a nawet dwa razy w ciągu dnia) nakładać można na newralgiczne miejsca krem przeciwko rozstępom przeznaczony dla kobiet w ciąży.

Cellulit – dlatego powstaje

Z cellulitem na co dzień boryka się spora część kobiet. Pomarańczowa skórka pojawia się nawet u bardzo szczupłych osób i może naprawdę uprzykrzyć życie. Uwaga - jeśli nie masz i nigdy nie miałaś cellulitu to niestety nie znaczy, że będziesz od niego wolna w trakcie ciąży. Jeśli natomiast walczysz z nim, jest duża szansa na to, że się nasili. Jakie są powody jego powstawania?

  • Hormony - winowajcą w tym przypadku jest estrogen, czyli żeński hormon płciowy. Jego poziom wzrasta w czasie ciąży. W wyniku tego naczynia krwionośne i limfatyczne stają się bardziej przepuszczalne. Sprawia to, że powstają obrzęki i cellulit.
  • Dieta - podobnie, jak w przypadku rozstępów, jest bardzo ważna. Spożywanie m.in. cukru, białej mąki, słodzonych gazowanych napojów sprzyja powstawaniu cellulitu i nadwadze.
  • Brak ruchu - siedzący tryb życia to wróg każdej sylwetki.

Jak uniknąć cellulitu?

Skoro wiemy dlaczego powstaje cellulit, możemy stwierdzić co należy zrobić aby mu przeciwdziałać. Na szczęście nic nie jest przesądzone, można uniknąć skórki pomarańczowej. Co należy w tym celu robić?

1. Zdrowe odżywianie
Aby uniknąć cellulitu w ciąży należy zwrócić szczególną uwagę na swoją dietę i prawidłowy przyrost masy ciała. Tkanki tłuszczowej nie może przybywać za szybko. Warto włączyć do jadłospisu razowe pieczywo, pełnoziarnisty makaron, kasze. Ważne jest także odpowiednio dobrane mięso - chudy drób, wołowina. Nie można też zapominać o warzywach, a zamiast wysokokalorycznych przekąsek i słodyczy jeść owoce. Dobrze też zrezygnować ze smażenia, a zamiast tego gotować na parze albo piec. Aby uniknąć cellulitu należy zrezygnować z potraw z białej mąki, słodyczy, słodkich napojów, potraw z dużą ilością soli, a także tych zawierających sporo konserwantów, sztucznych barwników i aromatów.

2. Sport
Tutaj sprawa wygląda bardzo podobnie, jak w przypadku rozstępów - sprawdzą się takie aktywności, jak pływanie, spacery lub też specjalne ćwiczenia gimnastyczne dla kobiet w ciąży. Warto się po prostu ruszać, każdy rodzaj aktywności w ciąży wyjdzie nam na dobre. Nie można jednak zbytnio się forsować - zdrowie jest przecież ważniejsze! Istotna jest także regularność - ćwiczyć trzeba co najmniej kilka razy w tygodniu.

3. Odpowiednia pielęgnacja
Dobra pielęgnacja antycellulitowa powinna uzupełniać całość działań. Warto wybierać kosmetyki z serii dla kobiet w ciąży, które na pewno są bezpieczne. Inne preparaty także mogą okazać się pomocne, należy zwrócić uwagę na ich skład - dobrze, aby znalazły się w nim np. kofeina czy l-karnityna, jednak w tym wypadku najlepiej o radę poprosić lekarza. Jeśli on uzna, że nie ma przeciwwskazań, można zaopatrzyć się
w podobne preparaty i stosować je raz lub dwa razy dziennie.

Serwis Ciążowy.pl ma z założenia charakter wyłącznie informacyjno-edukacyjny. Zamieszczone tu materiały w żadnej mierze nie zastępują profesjonalnej porady medycznej. Przed zastosowaniem się do treści medycznych znajdujących się w naszym serwisie należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.