Przygotuj swój kręgosłup do... ciąży

Marcin Bielowicz
2009-10-26
Przygotuj swój kręgosłup do... ciąży
Jeśli myślisz o dziecku, pomyśl też o swoim zdrowiu. Twoje ciało zostanie wystawione na poważną próbę. A zwłaszcza… kręgosłup. Dlatego warto poświęcić nieco czasu i włożyć wysiłek w to, aby przygotować kości do stojących przed nimi ciężkich – ciążowych zadań. Myślisz o dziecku – pomyśl też o swoim kręgosłupie.

Kręgosłup w formie

Kłopoty z kręgosłupem to przede wszystkim bolączka tych pań, które przed zajściem w ciążę pozostawały mało aktywne fizycznie. Ten fakt potwierdza tylko tezę, że bezruch to duży błąd, a niedbałość o formę może spowodować katastrofę na własne życzenie. Jeśli więc planujesz ciążę, zdecyduj się na jakąś formę aktywności ruchowej, która jest w stanie poprawić ogólną kondycję oraz siłę kości, stawów i mięśni. Powinnaś spacerować, pływać, stosować ćwiczenia mięśni brzucha i grzbietu. Należy też ograniczyć do minimum nadwagę, bo ta jednoznacznie przyczynia się do zwiększonych obciążeń i bólów – szczególnie w odcinku krzyżowym. Po prostu każdy zbędny kilogram  nadmiernie obciąża nasze kości, co z kolei osłabia mięśnie i stawy.

Miękkie nogi, ciężki brzuch

Relaksyna to jednak broń obosieczna – poza dobroczynnym działaniem zwiększa bowiem elastyczność dysków i więzadeł kręgosłupa, przez co pogarsza jego stan prowokując różne ubytki.

Jak konkretnie wygląda katalog utrapień, przez które muszą przejść nasze kręgi w trakcie ciąży? Pod koniec ciąży wydziela się relaksyna – hormon, który zmiękcza spojenie łonowe i rozluźnia stawy krzyżowo-biodrowe, przez co miednica i dolny odcinek kręgosłupa są bardziej giętkie i lepiej przystosowane do porodu. Relaksyna to jednak broń obosieczna – poza dobroczynnym działaniem zwiększa bowiem  elastyczność dysków i więzadeł kręgosłupa, przez co pogarsza jego stan, prowokując różne ubytki. A należy też pamiętać o zmianie pozycji: kobieta – aby utrzymać równowagę przy powiększonym brzuchu  – musi przyjmować nienaturalną postawę. I jeszcze jedno – płód, który rozwija się w komfortowych warunkach, „niewdzięcznie” wytwarza nacisk na splot lędźwiowo-krzyżowy.

Akademia mocnych kości

Unikajmy więc długotrwałego przebywania w jednym ułożeniu, nienaturalnych pozycji, nadmiernych obciążeń i wszelkich naciągnięć powstałych w wyniku złego rozłożenia ciężarów.

W związku z ryzykiem poważnych komplikacji zdrowotnych, należy wzmocnić kręgosłup poprzez dbanie o poprawną postawę, a także po prostu na każdym kroku oszczędzać nasze stawy i kości. Unikajmy więc długotrwałego przebywania w jednym ułożeniu, nienaturalnych pozycji, nadmiernych obciążeń i wszelkich naciągnięć powstałych w wyniku złego rozłożenia ciężarów. Podobnie ostrożnie podnośmy wszelkie przedmioty, uginając raczej kolana, niż pochylając plecy. Podczas snu powinno się stosować podpórkę w odcinku lędźwiowym, która pomoże w wyrównaniu nierówności w tym miejscu. Nie wolno także zapominać o odpowiednio dobranym materacu – musi on być sprężysty tak, aby dopasowywał się do kręgosłupa, nie za twardy i nie za miękki (w ten sposób pozwolimy naszym mięśniom na odpoczynek).

Ruch to zdrowie

Silniejsze mięśnie i kości sprawiają, że sam poród przebiega zdecydowanie łagodniej, nie wspominając już o zdecydowanie lepszym stanie kręgosłupa i kondycji fizycznej. Dlatego też warto być – w miarę możliwości – aktywnym fizycznie. Pływanie, jogging, joga, jazda na rowerze, pilates, callanetics – wybierz, co dla Ciebie najlepsze. Ważne, żeby próbować, a Twój kręgosłup na pewno Ci podziękuje – być może dopiero podczas porodu, a może nawet szybciej niż myślisz.

Serwis Ciążowy.pl ma z założenia charakter wyłącznie informacyjno-edukacyjny. Zamieszczone tu materiały w żadnej mierze nie zastępują profesjonalnej porady medycznej. Przed zastosowaniem się do treści medycznych znajdujących się w naszym serwisie należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.